Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet beskriver i självvärderingen ett antal olika samarbeten med det omgivande samhället. Till exempel finns en strukturerad samverkan om utbildning och forskning mellan Västra Götalandsregionens närsjukhus, Regionhälsan, Närhälsan och lärosätet. Verksamhetsförlagd utbildning är en grund för samverkan, bland annat inom en delregional samverkansorganisation. Av särskild relevans för specialistsjuksköterskeutbildningarna är utvecklings- och samverkansrådet, dit lärosätet bjudet in aktörer från arbetslivet för att bland annat göra omvärldsanalyser och identifiera förbättringsförslag. Inom specialistsjuksköterskeutbildningarna finns så kallade kliniska lektorer som har uppdrag både vid lärosätet och inom vårdverksamheterna. Bedömargruppen anser att det finns en samverkan som är relevant för utbildningen och att utbildningen är utformad på sådant sätt att den är användbar.

När det gäller hur utbildningen utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet beskriver lärosätet att utbildningens kurs Leda och utveckla omvårdnad inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde bidrar till det, genom att förbereda studenterna för ledarskap och förbättringsarbete. Lärosätet nämner också portfoliometoden och lärosätets modell för arbetsintegrerat lärande, men någon mer ingående redogörelse för hur de arbetssätten utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet ges inte. Under intervjun fördjupas lärosätets resonemang om både portfoliometoden och arbetsintegrerat lärande. Det framkommer då att de bland annat bidrar till att integrera teori och praktik och ge förutsättningar för strukturerade reflektioner. Bedömargruppen anser att utbildningen utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Lärosätet beskriver olika samarbeten med det omgivande samhället som har relevans för utbildningen. Bedömargruppen anser att samarbetena skapar förutsättningar för att utbildningen anpassas till arbetslivet och är användbar för studenterna. Studenterna förbereds för ett föränderligt arbetsliv både genom kursinnehåll och mer utbildningsövergripande arbetssätt som portfoliometod och arbetsintegrerat lärande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)