Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Lärosätet beskriver i självvärderingen att examensmålet hanteras genom ett antal lärandemål fördelade över samtliga sex kurser inom utbildningen. Bedömargruppen instämmer i att kursmålen har koppling till det nationella målet. De tolv lärandemålen med anslutande kursinnehåll uppfyller det som ryms inom det efterfrågade nationella målet. Lärosätet menar att upplägget med att samtliga kurser behandlar examensmålet innebär en naturlig progression. Bedömargruppen kan inte se hur det upplägget i sig skapar progression, men är medveten om att det finns generella svårigheter med att inom ramen för korta utbildningar utforma en tydlig progression. Bedömargruppen bedömer att de beskrivna lärandemålen innebär en progression från utbildningen på grundnivå.

Lärosätet ger i självvärderingen exempel på lärandeaktiviteter och examinationer som är kopplade till det aktuella examensmålet. Bedömargruppen anser att det utifrån självvärderingen inte är helt tydliggjort hur den kopplingen ser ut, men i kompletterande underlag i form av kursdokumentation riktade till utbildningens studenter framträder en klarare bild. Som exempel kan nämnas att kursen Specialistsjuksköterskans funktion med inriktning mot psykiatrisk vård har ett kursmål riktat mot att studenterna ska kunna redogöra, granska och argumentera för teorier, modeller och aktuella styrdokument relaterade till psykiatrisk vård. Det examineras genom ett litteraturseminarium och reflektionerna därifrån ligger i sin tur till grund för ytterligare ett seminarium.

Bedömargruppen bedömer att utbildningen ger studenterna möjlighet att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Bedömargruppen anser även att de kunskaperna säkerställs. Bedömargruppen gör samma bedömning för den del av examensmålet som avser sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Enligt lärosätets självvärdering hanteras examensmålet primärt genom lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer inom kursen Vård och behandling vid psykiatriska tillstånd – olika perspektiv. Kursen har ett lärandemål om att studenterna ska kunna bedöma och planera habilitering och rehabilitering vid komplex psykiatrisk problematik. Utifrån självvärderingen och kursplanerna anser bedömargruppen att det inte är helt tydliggjort hur examensmålet omhändertas inom kursen, men i kompletterande underlag i form av kursdokumentation riktade till utbildningens studenter framträder en klarare bild. Där framgår till exempel, enligt bedömargruppen, att kursen har en portfolioexamination med relevans för kursmålet.

Lärosätet framför att även kursen Avancerad vård och omvårdnad till personer med psykisk ohälsa vid komplexa vårdsituationer har betydelse för uppfyllelsen av examensmålet. Kursen har lärandemål med direkt koppling till examensmålet, men lärosätet menar att delar av innehållet i kursen ändå svarar mot examensmålet. Bedömargruppen anser att det sambandet, mellan kursen och examensmålet, inte är tydliggjort. Lärosätet framför att de själva har identifierat att utbildningen borde ha fler kursmål som relaterar till examensmålet, eftersom det är ett komplext mål. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet har gjort den analysen och instämmer i den.

I målmatrisen som lärosätet har bifogat till självvärderingen framgår att examensmålet även behandlas i kursen Avancerad omvårdnad vid psykisk ohälsa. Hur examensmålet behandlas inom den kursen framgår inte, enligt bedömargruppen, varken av självvärderingen eller av den kompletterande kursdokumentationen.

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att lärosätet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse för det aktuella examensmålet, men att det knappa antalet kursmål med koppling till examensmålet är en risk. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att skapa flera lärandemål som berör och tydligare täcker det nationella målet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lärosätet redogör i självvärderingen för att examensmålet hanteras genom lärandemål inom två kurser: Vetenskaplig teori och metod för specialistsjuksköterskan och Avancerad vård och omvårdnad till personer med psykisk ohälsa vid komplexa vårdsituationer. Lärosätet framför att kursen Vetenskaplig teori och metod för specialistsjuksköterskan har särskilt stor betydelse för examensmålet. Bedömargruppen anser att examinationerna i kursen Vetenskaplig teori och metod för specialistsjuksköterskan har tydliga kopplingar till det aktuella examensmålet, men att det är oklart hur kursens läraktiviteter och undervisning möjliggör för examensmålets uppfyllelse. Vid intervjun uppger lärosätet att kursens portfolioaktiviteter är en hjälp för studenterna att reflektera om sina kunskaper och kunskapsbehov, vilket är viktigt för att uppfylla examensmålet. Bedömargruppen instämmer i att portfolio kan vara relevant för att stärka studenternas förmåga att värdera sin kunskap.

För kursen Avancerad vård och omvårdnad till personer med psykisk ohälsa vid komplexa vårdsituationer finns ett mål om att studenterna bland annat ska kunna reflektera över hur ett arbetsintegrerat lärande och ett professionellt förhållningssätt kan leda till hållbar vård. Enligt självvärderingens bilaga examineras målet genom den verksamhetsförlagda utbildningen och via en skriftlig inlämningsuppgift. Bedömargruppen anser att examinationen med den skriftliga inlämningsuppgiften berör examensmålets del om att identifiera sitt behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens, men enligt bedömargruppen är det inte klarlagt hur den verksamhetsförlagda utbildningen relaterar till den delen av examensmålet. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att tydligare förankra examensmålet i utbildningens kursmål och examinationer.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att utbildningen ger möjlighet och säkerställer att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Utbildningen har fyra lärandemål som inkluderar jämställdhet, enligt lärosätets självvärdering. Jämställdhet nämns inte explicit i målen, men lärosätet exemplifierar hur aspekter av jämställdhet ingår i aktiviteter och examinationer i kurser. Ett exempel är kursen Specialistsjuksköterskans funktion med inriktning mot psykiatrisk vård som har ett mål om att studenterna ska kunna granska och diskutera normers betydelse för förhållningssätt inom psykiatrisk vård. Lärandemålet examineras genom seminarium och skriftliga reflektioner.

Lärosätet har, enligt självvärderingen, valt att arbeta utifrån begreppet normkritik, som inkluderar jämställdhetsperspektivet. Bedömargruppen anser att lärosätet har visat att begreppet normkritik behandlas i flera av utbildningens kurser. En nackdel med att arbeta utifrån ett större begrepp kan vara, vilket lärosätet också nämner, att jämställdhetsfrågor inte tar sig konkreta uttryck i utbildningen. Samtidigt finns det, enligt bedömargruppen, en potentiell styrka i att jämställdhet förstås inom ramen för ett större begrepp.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömningsgrunder: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet beskriver i självvärderingen hur utbildningen följs upp. Uppföljningen inbegriper bland annat att programrådet tar fram en årlig kvalitetsrapport som rapporteras till institutionsnämnden. Institutionsnämnden har sedan i uppgift att bearbeta rapporten och avge en övergripande rapport till lärosätets forsknings- och utbildningsnämnd. Specifikt för programmet beskrivs hur institutionen, där specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot psykiatrisk vård ingår, har utvecklat en modell för intern kollegial granskning där det ingår att lärargrupper inom lärosätet granskar varandras kvalitetsrapporter. Lärosätet menar att de kollegiala synpunkterna på programmet kan generera ämnesmässiga, pedagogiska och didaktiska insikter samt inspirera till samarbeten.

Utbildningen följs också upp genom studenters kursvärderingar och programvärderingar, samt genom kursrapporter och programrapporter från lärare och inriktningsanvarig. Kursvärderingar genomförs i slutet av varje kurs och sammanställningen återkopplas till studenterna. Resultatet från kursvärderingen är ett underlag för den kursrapport som läraren tar fram och som i sin tur är en grund för fortsatt kvalitetsutveckling. Programrapporterna granskas både av institutionsnämnden och forskning- och utbildningsnämnden som återkopplar sina genomgångar och förslag på förbättringar. Bedömargruppen ser positivt på den struktur för uppföljning som lärosätet beskriver, liksom de exempel på åtgärder som framförs.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

I självvärderingen diskuteras studentgenomströmning på ett generellt plan och vilket stöd som finns för studenterna. Lärosätet beskriver i självvärderingen att studenternas möjlighet att slutföra studierna ingår i det löpande arbetet med kursrapporter. Under intervjun med lärosätet framkommer att lärosätet varje år följer upp utbildningens genomströmning. Lärosätet framför också att möjligheten att växla mellan halv- och helfartsstudier kan ha en positiv effekt för studenternas möjligheter att slutföra utbildningen. Bedömargruppen anser att lärosätet verkar för att studenterna ska genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Enligt bedömargruppen har lärosätet visat på kursmål som är relevanta för vart och ett av de tre examensmålen. Bedömargruppen anser också att det för alla tre examensmål finns läraktiviteter som bidrar till måluppfyllelse, även om kopplingarna inte alltid är helt tydliga. Lärosätet har identifierat att utbildningen borde ha fler kursmål med koppling till examensmålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Bedömargruppen instämmer i det och rekommenderar att lärosätet utökar antalet kursmål med relevans för det examensmålet. När det gäller examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt anser bedömargruppen att det finns knapphändigt med kursmål som relaterar till examensmålet. Bedömargruppen anser ändå att lärosätet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse, men rekommenderar att lärosätet ser över hur examensmålet bättre kan förankras i utbildningens kursmål och examinationer.

Enligt bedömargruppen har lärosätet visat att ett jämlikhetsperspektiv beaktas i utbildningens planering och genomförande, till exempel genom kursmål och moment inom kurser. Lärosätet resonerar om att jämställdhet behandlas inom ramen för ett normkritiskt perspektiv. En nackdel med det kan vara, precis som lärosätet också nämner, att jämställdhetsfrågor inte kommer till konkreta uttryck. Samtidigt finns det enligt bedömargruppen fördelar med den bredare bild som normkritik kan ge.

Lärosätet följer systematiskt upp utbildningens utformning, genomförande och resultat. Bedömargruppen anser att den beskrivna modellen med kritiska vänner är ett mycket gott exempel på systematiskt, kollegialt kvalitetsarbete.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)