Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen och lärartabellen framgår att cirka 25 lärare är engagerade i utbildningen. Den totala lärartjänstgöringstiden som är knuten till utbildningen motsvarar 165 procent av en heltidstjänst. Åtta av lärarna (två professorer, fyra lektorer och två adjunkter) är specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård. Den totala tjänstgöringstiden för dem motsvarar ungefär två tredjedelar av en heltidstjänst. Bedömargruppen anser att lärosätets lärarkompetens och deras tjänstgöringsgrad är adekvat utifrån utbildningens volym. Utbildningen startar en gång per år med cirka 25 studenter och läses på hel- eller halvfart. Merparten av de forskningsaktiva lärarna bedriver forskning som har relevans för specialistinriktningen. Under intervjun med lärosätet framgår att lärosätet genomför 5-åriga kompetensförsörjningsplaner. Vidare framgick under intervjun att personalomsättningen för den aktuella utbildningen är låg och att det ser stabilt ut i ett längre perspektiv. En eller två lärare närmar sig pensionsavgång, men lärosätet uttrycker ingen oro för det utan förmedlar att det kan hanteras. Med hänsyn till rådande lärarkompetens ser bedömargruppen ingen anledning att göra en annan bedömning. Lärosätet uppger att många av utbildningens lärare har varit anställda under en lång tid och då kunnat meritera sig för nya roller utifrån en ökad kompetensgrad.

I självvärderingen framgår att samtliga tillsvidareanställda lärare för utbildningen har genomgått 15 högskolepoäng högskolepedagogisk utbildning. I den bilagda personaltabellen framgår att lärarna har 20–45 procent av sin arbetstid för kompetensutveckling och forskning.

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande. Bedömargruppen vill speciellt lyfta fram tiden för kompetensutveckling som positivt. Likaså är den totala tjänstgöringstiden för samtliga lärare i programmet relativt hög jämfört med många andra lärosäten. Bedömargruppen anser även att den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen är adekvat utifrån utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet redogör i självvärderingen för en vetenskaplig miljö med många forskande lärare. Sambandet mellan forskning och utbildningen beskrivs utifrån att lärarna är forskningsaktiva, att de använder sig av sin egen forskning i föreläsningar och att deras publikationer används i utbildningen. I programmets samtliga kurser ska studenterna i sina studieuppgifter och examinationer förankra sina text och slutsatser i vetenskapliga referenser. Enligt lärosätet är flera lärare kopplade till forskarutbildning inom arbetsintegrerat lärande. Lärosätet beskriver att många lärare är disputerade och med klinisk erfarenhet och koppling till vårdens verksamheter. Det framkommer också att allt flera adjunkter ingår i forskningsprojekt tillsammans med disputerade lärare och att flera adjunkter blivit antagna som doktorander. Bedömargruppen anser att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant för utbildningen.

Hälften av kurserna på programmet samläses med andra specialistinriktningar. Lärosätet motiverar, i självvärderingen, samläsningen med att kursernas innehåll knyter ihop forskning, profession och verksamhetsfält inom vården, och stärker den vetenskapliga och professionsinriktade miljön. Under intervjun med lärosätet framkommer att utbildningens uppgifter, examinationer och bedömningskriterier är konstruerade för att möjliggöra samläsning. Ett exempel på det är kursen Vetenskapliga metoder för specialistsjuksköterskan, där studenterna bland annat ska skriva en undersökningsplan som kan ligga till grund för det självständiga arbetet och vara relevant för den egna specialistinriktningen. I utbildningens samlästa kurser deltar lärare från samtliga specialistinriktningar som också bedömer examinationerna. Bedömargruppen noterar att det för kursen Leda och utveckla omvårdnad inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde saknas inriktningsspecifika mål, men bedömargruppen ser positivt på att lärosätet har inriktningsspecifika bedömningskriterier och moment riktade mot psykiatrisk vård. När det gäller övriga kurser som samläses anser bedömargruppen att det i olika grad finns inriktningsspecifika mål eller mål som möjliggör för inriktningsspecifika perspektiv. Därmed anser bedömargruppen att ett inriktningsspecifikt innehåll säkerställs, vilket är viktigt för utbildningsmiljön.

Lärosätet har ett upplägg för verksamhetsförlagd utbildning som tillåter att studenterna gör verksamhetsförlagd utbildning på sin egen arbetsplats. Bedömargruppen anser att detta kan ha konsekvenser för utbildningsmiljön. En utmaning kan till exempel vara om studenternas handledare är en nära kollega. Studenten och handledaren måste då etablera en ny relation (student-handledare) utöver de tidigare etablerade kollegiala rollerna. Bedömargruppen anser att lärosätet har en rimlig argumentation bakom valet att tillåta verksamhetsförlagd utbildning på den egna arbetsplatsen. Under intervjun framför lärosätet att en fördel med upplägget är att studenterna inte behöver lägga så mycket tid på att förstå verksamheten. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet genomför ett arbete för att identifiera och belysa möjliga konsekvenser av att låta studenter göra verksamhetsförlagd utbildning på den egna arbetsplatsen.

Sammantaget anser bedömargruppen att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Med tanke på att utbildningen bedrivs både på halvfart och helfart med ungefär 25 studenter per programstart, så bedöms den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen som adekvat utifrån utbildningens volym, innehåll och genomförande. Bedömargruppen vill speciellt lyfta fram lärarnas tid för kompetensutveckling som positivt. Likaså är den totala tjänstgöringstiden för samtliga lärare i programmet relativt hög jämfört med många andra lärosäten.

Bedömargruppen ser risker med att låta studenter genomföra verksamhetsförlagd utbildning på den egna arbetsplatsen och rekommenderar att lärosätet initierar ett arbete för att identifiera och belysa möjliga konsekvenser med detta.

Bedömargruppen anser att ett upplägg med omfattande samläsning, där flera kurser har varierande grad av inriktningsrelevanta mål, kan innebära en risk för att utbildningens inriktning försvagas, vilket i sin tur kan utgöra en risk för utbildningsmiljön. Bedömargruppen anser att lärosätet har visat en medvetenhet om det och att lärosätet aktivt arbetar för att inriktningen psykiatrisk vård ska framträda i de samlästa kurserna.

Bedömningen är att utbildningen har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)