Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Personalens sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Inom en femårsperiod beräknas 6 lärare gå i pension, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde. I självvärderingen anges att ett strategiskt långsiktigt arbete med rekrytering pågår. En av adjunkterna har en kombinationstjänst med regelbunden klinisk tjänstgöring inom primärvården, och lärosätet erbjuder medarbetarna en pedagogisk karriärstege som en möjlighet till pedagogisk meritering. Lärare inom utbildningen är aktiva forskare inom flera av distriktssköterskans verksamhetsområden och studenterna bjuds in att delta i forskningen och skriva sina examensarbeten, vilket har lett till flera publikationer i vetenskapliga tidskrifter.

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga och professionsinriktade utbildningsmiljön är stark på lärosätet. Det finns också en tydlig och nära koppling mellan forskning och utbildning. Den professionsinriktade miljön upprätthålls av lärare som har adekvat professionskompetens och genom tydlig koppling till distriktssköterskans framtida yrkesområden med hjälp av lärandeaktiviteter. Studenterna genomför verksamhetsförlagd utbildning inom distriktssköterskans verksamhetsområden och följs upp vid bedömning av samma lärare från lärosätet.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse uppfylls med hjälp av kursernas lärandemål, lärandeaktiviteter och de examinationer som tillämpas inom programmet. När det gäller områdets vetenskapliga grund och sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, praktiseras och examineras detta bland annat under den verksamhetsförlagda utbildningen med en förankring i teori. En styrka i programmet är den avslutade metareflektionen, över studentens eget (vetenskapliga) lärande under hela utbildningen.

Även examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga är uppfyllt. Bedömargruppen konstaterar att studenterna får möjlighet att visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid fysisk, psykisk och social hälsa vid hälsosamtal, motiverande samtal och hälsostödjande familjesamtal.

Examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt uppnås anser bedömargruppen, eftersom studenterna i utbildningen får möjlighet att identifiera sina kunskapsluckor och behov av ytterligare kunskap. Som ett gott exempel lyfter bedömargruppen fram den programportfolio som lärosätet använder som ett reflektionsverktyg genom hela utbildningen. Ett utvecklingsområde är att tydliggöra reflektionsuppgifterna, som är kopplade till programportfolion, i förhållande till specifika lärandemål i delkurserna.

Bedömningsgrunden Jämställdhet är tillfredsställande. Bedömargruppen anser att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Det finns en utarbetad plan för jämställdhetsintegrering vid lärosätet. Bedömargruppen menar dock att det vore önskvärt att studenterna fick möjlighet att utvärdera jämställdhetsperspektivet i program- och kursutvärderingar. Ett annat viktigt utvecklingsområde är att medvetandegöra verksamheter där studenter genomför verksamhetsförlagd utbildning om betydelsen av ytterligare dialog om jämställdhet.

Bedömningsgrunden Uppföljning, åtgärder och återkoppling är tillfredsställande. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har ett verksamhetsutvecklingssystem och kvalitetssäkringssystem som möjliggör uppföljning av utbildningens innehåll, utformning och examination. Lärosätet uppger att programutvärderingarna har låg svarsfrekvens på grund av tekniska problem. Bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde. Ett annat utvecklingsområde för bedömningsområdet är AssCE-formuläret när det gäller rättssäker examination. Programrådet, där det omgivande samhället finns representerat, diskuterar programmets genomförande och status. Genomströmningen i programmet är god och det finns en utarbetad stödstruktur för att studenterna ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömningsområdet bedöms som tillfredsställande eftersom studenter finns representerade på olika nivåer inom lärosätet. Dock är det en utmaning och ett utvecklingsområde för lärosätet att engagera studenter inom specialistutbildningen med inriktning mot distriktssköterska i dessa beredande och beslutande organ. Digital tillgänglighet har varit betydelsefull för studenterna under pandemin och de underlättar att fylla i kurs- och programutvärderingar.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Verksamhetsförlagd utbildning genomförs inom distriktssköterskans samtliga fyra verksamhetsområden. De flesta lärandeaktiviteter och examinationer har en direkt koppling till verksamheten genom hela utbildningen, vilket bedömargruppen ser som en styrka. Utvecklingsområden är att involvera de övriga verksamheterna, förutom primärvården, i handledardagen samt erbjuda fler lärare kombinationstjänster för att öka närheten mellan verksamheten och akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)