Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenterna visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. De ska också visa kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Den vetenskapliga grunden i programmet är starkt förankrad i samtliga kurser och den kopplas till distriktssköterskans verksamhetsområde. Lärarlaget är forskningsaktiva inom distriktssköterskans verksamhetsområde, vilket kommer studenterna till del via kurslitteratur, föreläsningar, handledning och seminarier. Det nationella lärandemålet exemplifieras med hjälp av sex kurser och det framgår hur examensmålet omfattas av kursernas lärandemål, lärandeaktiviteter och säkerställs genom individuella examinationer och gruppexaminationer. Ett exempel är att teoretiska inlämningsuppgifter kopplas till verksamhetsförlagd utbildning under kursen Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama, där studenternas kunskap om sambandet mellan vetenskap, beprövad erfarenhet och klinisk verksamhet tränas och examineras i seminarium och klinisk examination inom distriktssköterskans verksamhetsområde. Studenten genomför också en avslutande programexamination, en metareflektion, över studentens eget lärande under hela utbildningen. Bedömargruppen anser att studenternas reflektioner visar att de fått insikt i betydelsen av vetenskaplig förankring i sin yrkesutövning samt att kunskap ger verktyg och gör skillnad i mötet med patienter och närstående.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att examensmålet uppfylls med hjälp av kursernas lärandemål, lärandeaktiviteter och de examinationer som tillämpas inom programmet. Områdets vetenskapliga grund och sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen praktiseras och examineras bland annat under verksamhetsförlagd utbildning med en förankring i teori. En styrka i programmet är den avslutade metareflektionen, över studentens eget (vetenskapliga) lärande under hela utbildningen.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Som avslutande programexamination genomför lärosätet metareflektion över studenternas eget lärande under hela utbildningen.

· Studenterna upplever att de får goda förutsättningar att uppnå det nationella lärandemålet, enligt programutvärderingen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenterna visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Det nationella lärandemålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga exemplifieras med hjälp av tre kurser. Det framgår hur examensmålet omfattas av kursernas lärandemål, lärandeaktiviteter och säkerställs genom teoretiska och praktiska examinationer. Bland annat sker en progression från den första kursen Hälsa och samverkan ur ett helhetsperspektiv, där studenterna arbetar med hälsosamtal samt hälsofrämjande och preventiva insatser som sedan följs upp med motiverande samtal och hälsostödjande familjesamtal under den verksamhetsförlagda kursen Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama. Fysisk, psykisk och social hälsa bearbetas i programmet bland annat med hjälp av Dosseys omvårdnadsteoretiska ramverk och holistiska omvårdnadsteori. Även barnets fysiska, psykiska, och sociala utveckling observeras och bedöms under den verksamhetsförlagda utbildningen genom ett delprov. Bedömargruppen menar att det är en styrka att teori knyts till färdighetsträning i den verksamhetsförlagda utbildningen.

Självvärderingen nämner utvecklingsområdena rättssäker examination vid bedömning enligt AssCE-formuläret, utvärdering av de digitala bedömningssamtalen och uppföljning av e-hälsa under den verksamhetsförlagda kursen. Bedömargruppen delar lärosätets syn på utvecklingsområden och tycker att det visar på en medvetenhet om de förbättringar som behövs för högre kvalitet.

Bedömargruppen anser sammanfattningsvis att studenterna får möjlighet att visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid fysisk, psykisk och social hälsa vid hälsosamtal, motiverande samtal och hälsostödjande familjesamtal.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärandeaktiviteterna i de olika kurserna i programmet visar på en tydlig progression för det aktuella lärandemålet.

· Dosseys teori går som en röd tråd genom utbildningens teoretiska och praktiska kurser.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Rättssäker examination vid bedömning enligt AssCE-formuläret, där lärosätet planerar för ett utvecklingsarbete som syftar till att ta fram en guide för VFU-bedömningen som tydligare kopplar kursens lärandemål till AssCE-formulärets olika delar.

· Utvärdering av de digitala bedömningssamtalen, som genomförts under ht 22 med en enkät till studenter, handledare och bedömande lärare.

· Uppföljning av e-hälsa under den verksamhetsförlagda kursen Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenterna visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Examensmålet värderingsförmåga och förhållningssätt ställer krav på att studenterna ska visa förmåga att kunna identifiera och tydliggöra sitt kliniska förhållningssätt och därmed identifiera kunskapsluckor hos sig själva. Lärosätet exemplifierar målet med hjälp av programportfolion som introduceras och används från den första kursen i programmet och därefter i respektive delkurs. Studenterna kopplar ihop tidigare klinisk erfarenhet med lärandet under utbildningen och med en tydlig koppling till den kommande professionen. Portfolion hjälper också studenterna att identifiera kunskapsluckor och fortlöpande utveckla sin kompetens, vilket bedömargruppen ser som en styrka. Återkoppling på studenternas reflektioner ges bland annat under den verksamhetsförlagda utbildningen av bedömande lärare och handledare som diskuterar med studenterna för att medvetandegöra vad som ska utvecklas och vad de behöver bygga vidare på vid nästa placering i den verksamhetsförlagda utbildningen. Utöver portfolion examineras det nationella examensmålet i programmets samtliga kurser, eftersom det är kopplat till flera lärandemål.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att utbildningen möjliggör att examensmålet uppnås genom sin utformning och säkerställer det genom examination. För att ge studenterna möjlighet att identifiera sina kunskapsluckor och sitt behov av ytterligare kunskap, använder lärosätet programportfolio genom hela utbildningen.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet tillämpar programportfolio som reflektionsverktyg under hela utbildningen. Studenterna får återkoppling i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen och i slutet av programmet som en del av en examination.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde: Reflektionsuppgifterna, som är kopplade till programportfolion, kan tydliggöras i förhållande till specifika lärandemål i delkurserna.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömargruppen anser att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Lärosätet har en plan för jämställdhetsintegrering som för 2021-2024 bland annat har fokus på jämställd utbildning och påverkar därmed planering, utformning och uppföljning av undervisning. I fem av programmets sex kurser integreras jämställdhets-, mångfalds- och hållbarhetsperspektivet. Lärosätet har nyligen blivit granskade av Arbetsmiljöverket och har i samband med det uppmärksammats på att delar i handlingsplaner behöver uppdateras. Det finns handlingsplaner för kränkande särbehandling med information om vem som ska kontaktas och vem som ska göra utredningen, men inte specifikt för den verksamhetsförlagda utbildningen.

Studenterna får inte möjlighet att utvärdera jämställdhetsperspektivet i program- och kursutvärderingar.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet har en utarbetad plan för jämställdhetsintegrering.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Lärosätet bör ge studenterna möjlighet att utvärdera jämställdhetsperspektivet i program- och kursutvärderingar.

Lärosätet bör medvetandegöra verksamheter där studenter genomför den verksamhetsförlagda utbildningen om betydelsen av ytterligare dialog om jämställdhet

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Utbildningens innehåll, utformning och examination följs systematiskt upp med hjälp av lärosätets verksamhetsutvecklingssystem och kvalitetssäkringssystem. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Studenterna deltar aktivt i kursutvecklingen genom att svara på den digitala kursvärderingen (50 procents svarsfrekvens under 2020-2021) och bidrar med konkreta förslag till utveckling av programmet, vilket lärarlaget tar i beaktande. Dock har programutvärderingarna låg svarsfrekvens på grund av tekniska problem, vilket är ett utvecklingsområde enligt bedömargruppen. Det skriftliga underlaget från kursvärderingarna, studenternas muntliga återkoppling och lärarlagsträffar är viktiga forum för det fortlöpande kvalitetsarbetet. Återkoppling till externa intressenter sker framför allt genom utbildningens programråd med representanter för lärare, studenter och det omgivande samhället.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Det finns en utarbetad stödstruktur för att studenterna ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid. Den goda genomströmningen är ett mått på att det finns tillräckligt och adekvat stöd för studenterna. För de studenter som blir underkända på den verksamhetsförlagda utbildningen upprättas en individuell studieplan vid behov. Det är ett observandum att studenterna (~45 procent) anger i de två kursvärderingar bedömargruppen fått ta del av, att de lägger mer än 40 timmar per vecka på studier.

Bedömargruppen konstaterar avslutningsvis att lärosätet har ett verksamhetsutvecklingssystem och kvalitetssäkringssystem som möjliggör uppföljning av utbildningens innehåll, utformning och examination. Ett utvecklingsområde är dock AssCE-formuläret när det gäller rättssäker examination. Genomströmningen i programmet är god och det finns en utarbetad stödstruktur för att studenterna ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Den digitala kursvärderingen har hög svarsfrekvens.

· Lärosätet har en utarbetad stödstruktur för att studenterna ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Möjliggöra för studenterna att kunna svara på programutvärderingen för att öka svarsfrekvensen.

AssCE-formuläret när det gäller rättssäker examination.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse uppfylls med hjälp av kursernas lärandemål, lärandeaktiviteter och de examinationer som tillämpas inom programmet. När det gäller områdets vetenskapliga grund och sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, praktiseras och examineras detta bland annat under den verksamhetsförlagda utbildningen med en förankring i teori. En styrka i programmet är den avslutade metareflektionen, över studentens eget (vetenskapliga) lärande under hela utbildningen.

Även examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga är uppfyllt. Bedömargruppen konstaterar att studenterna får möjlighet att visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid fysisk, psykisk och social hälsa vid hälsosamtal, motiverande samtal och hälsostödjande familjesamtal.

Examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt uppnås anser bedömargruppen, eftersom studenterna i utbildningen får möjlighet att identifiera sina kunskapsluckor och behov av ytterligare kunskap. Som ett gott exempel lyfter bedömargruppen fram den programportfolio som lärosätet använder som ett reflektionsverktyg genom hela utbildningen. Ett utvecklingsområde är att tydliggöra reflektionsuppgifterna, som är kopplade till programportfolion, i förhållande till specifika lärandemål i delkurserna.

Bedömningsgrunden Jämställdhet är tillfredsställande. Bedömargruppen anser att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Det finns en utarbetad plan för jämställdhetsintegrering vid lärosätet. Bedömargruppen menar dock att det vore önskvärt att studenterna fick möjlighet att utvärdera jämställdhetsperspektivet i program- och kursutvärderingar. Ett annat viktigt utvecklingsområde är att medvetandegöra verksamheter där studenter genomför verksamhetsförlagd utbildning om betydelsen av ytterligare dialog om jämställdhet.

Bedömningsgrunden Uppföljning, åtgärder och återkoppling är tillfredsställande. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har ett verksamhetsutvecklingssystem och kvalitetssäkringssystem som möjliggör uppföljning av utbildningens innehåll, utformning och examination. Lärosätet uppger att programutvärderingarna har låg svarsfrekvens på grund av tekniska problem. Bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde. Ett annat utvecklingsområde för bedömningsområdet är AssCE-formuläret när det gäller rättssäker examination. Programrådet, där det omgivande samhället finns representerat, diskuterar programmets genomförande och status. Genomströmningen i programmet är god och det finns en utarbetad stödstruktur för att studenterna ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)