Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Distriktssköterskeprogrammet vid Högskolan Kristianstad organiseras som heltidsstudier på campus. Delar av utbildningen ges på distans eller som nätbaserad undervisning. Intag sker en gång per år och det finns 30 utbildningsplatser.

Inom specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot distriktssköterska (DSK) vid lärosätet arbetar totalt 25 lärare, varav 1 professor, 7 biträdande professorer, 9 lektorer, 7 adjunkter samt 1 doktorand, enligt lärartabellen. Totalt 9 lärare har specialistsjuksköterskeutbildning mot distriktssköterska och de flesta lärare har specialistsjuksköterskeutbildning inom andra inriktningar, vilket bedömargruppen anser är en styrka. Inom en femårsperiod beräknas 6 lärare gå i pension, och det pågår ett strategiskt långsiktigt arbete med rekrytering och kompetensutveckling för befintliga medarbetare.

Åtta examinerande och undervisande lärare har minst docentkompetens, varav en är professor. Forskningstid ingår i tjänsten för disputerade lärare. En av adjunkterna har en kombinationstjänst med regelbunden klinisk tjänstgöring inom primärvården. Inom ramen för heltidsanställning har lärare rätt till 120 timmar kompetensutveckling och vid lärosätet finns det möjlighet till högskolegemensam kompetensutveckling samt ett antal högskolepedagogiska kurser med ett baspaket om 15 högskolepoäng. Dessutom finns en pedagogisk karriärstege som en möjlighet till pedagogisk meritering.

Sammanfattningsvis skapar lärosätet goda förutsättningar för att medarbetarna i programmet kan ta ansvar för att upprätthålla och kontinuerligt vidareutveckla den vetenskapliga, professionsrelaterade och den pedagogiska kompetensen på kort och lång sikt.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Medarbetarna uppmuntras att på sin kompetensutvecklingstid gå kurser, som Högskolepedagogik, Våld i nära relationer, Jämlikhet och normkritisk pedagogik samt Högskolepedagogisk temakurs i handledning och examination.

· Det högskolepedagogiska baspaketet ska genomföras inom två år. Inom en treårsperiod ska medarbetaren ha läst ytterligare någon kurs i pedagogik.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde: Inom en femårsperiod beräknas 6 lärare gå i pension vilket kan bli en utmaning. Det pågår dock ett strategiskt långsiktigt arbete vid lärosätet med rekrytering och kompetensutveckling för befintliga medarbetare.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet har sedan 2020 examensrättigheter på forskarutbildningsnivå inom området Personcentrering för hälsa och välbefinnande i forskarutbildningsämnet Vårdvetenskap. Vid fakulteten för hälsovetenskap finns "Forskningsplattformen för hälsa i samverkan". Plattformen fungerar som ett paraply för fyra forskningsmiljöer, varav tre miljöer bedriver forskning som kan relateras till distriktssköterskans verksamhetsområde. Lärare inom utbildningen är aktiva forskare inom flera av distriktssköterskans verksamhetsområden och merparten av forskningen sker inom någon av de tre miljöerna. Studenterna bjuds in att delta i den forskning som bedrivs. Flera av studenterna väljer att göra sina examensarbeten inom ramen för forskningsplattformens projekt, vilket bedömargruppen ser som en styrka. Under de senaste fem åren har totalt 33 studenter i DSK-programmet medverkat som medförfattare i 13 vetenskapliga artiklar och 5 vetenskapliga rapporter.

Den professionsinriktade miljön upprätthålls av lärare som har adekvat professionskompetens samt genom en tydlig koppling till distriktssköterskans framtida yrkesområden med hjälp av lärandeaktiviteter. Programportfolion beskrivs som en betydelsefull komponent i den professionsinriktade miljön, där studenterna kopplar ihop tidigare klinisk erfarenhet med lärandet under utbildningen och med en tydlig koppling till det kommande yrket. Utbildningen omfattar VFU om 17,5 högskolepoäng (Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama, DS8251) inom barnhälsovård (4 veckor), elevhälsa (2 veckor), vårdcentral (4 veckor) och kommunal hemsjukvård (2 veckor). I ramavtalet med regionen anges att handledarna ska vara specialistutbildade, inom primärvården i stort sett distriktssköterskor, annars barnsjuksköterskor. Inom kommunal hälso- och sjukvård är det vanligare att handledarna har specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot äldre.

Den tidigare VFU-placeringen inom palliativ vård ersätts med en "palliativ vecka" på campus med teori, simuleringsövningar, samtalsövningar, reflektionsuppgifter och ett återkopplingsseminarium. Under de längre placeringarna bedöms den verksamhetsförlagda utbildningen enligt det validerade bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education (AssCE) tillsammans med kliniska examinationer med hjälp av patientfall. Vid de kortare placeringarna genomförs uppföljande seminarier digitalt. En styrka som bedömargruppen vill lyfta fram är att samma lärare ansvarar för bedömningen och följer studenterna genom hela VFU-perioden. Flera utvecklingsområden inom bedömningsgrunden beskrivs i självvärderingen, vilket visar på en medvetenhet om de förbättringar som behövs för högre kvalitet.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att den vetenskapliga och professionsinriktade utbildningsmiljön är stark på lärosätet. Det finns också en tydlig och nära koppling mellan forskning och utbildning.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Samma lärare som är ansvarig för bedömningen från lärosätet följer studenterna genom hela VFU-perioden.

· Yrkesmässig handledning ger studenterna möjlighet att diskutera komplicerade fall eller fall som väckt reflektioner.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Personalens sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Inom en femårsperiod beräknas 6 lärare gå i pension, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde. I självvärderingen anges att ett strategiskt långsiktigt arbete med rekrytering pågår. En av adjunkterna har en kombinationstjänst med regelbunden klinisk tjänstgöring inom primärvården, och lärosätet erbjuder medarbetarna en pedagogisk karriärstege som en möjlighet till pedagogisk meritering. Lärare inom utbildningen är aktiva forskare inom flera av distriktssköterskans verksamhetsområden och studenterna bjuds in att delta i forskningen och skriva sina examensarbeten, vilket har lett till flera publikationer i vetenskapliga tidskrifter.

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga och professionsinriktade utbildningsmiljön är stark på lärosätet. Det finns också en tydlig och nära koppling mellan forskning och utbildning. Den professionsinriktade miljön upprätthålls av lärare som har adekvat professionskompetens och genom tydlig koppling till distriktssköterskans framtida yrkesområden med hjälp av lärandeaktiviteter. Studenterna genomför verksamhetsförlagd utbildning inom distriktssköterskans verksamhetsområden och följs upp vid bedömning av samma lärare från lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)