Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar för personal och utbildningsmiljö är tillfredställande. Lärarstyrkan är stor i båda inriktningarna och lärarna har en varierande grad av undervisning i programmet. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Den generella vetenskapliga kompetensen är mycket god, men den specifika kompetensen med inriktning mot distriktssköterskans yrkesområde är svagare. Lärosätet internfinansierar forskarutbildning för en distriktssköterska för att möta detta behov.

Både den professionsrelaterade och vetenskapliga kompetensen är god. Lärosätet adjungerar specialistsjuksköterskor från lärosätets kliniska samverkanspartner, för att möjliggöra integrering av utbildningens praktiska och teoretiska del, vilket stärker den kliniska anknytningen och relevansen. Den pedagogiska kompetensen bedöms också som god, och upprätthålls bland annat av kontinuerlig pedagogisk utveckling av medarbetarna. Lärosätet arbetar också med att stärka de kliniska handledarnas pedagogiska kompetens, och genomför handledarutbildning på distans och på campus. För att stärka kopplingen mellan teori och praxis ytterligare bör lärosätet överväga att också låta kliniska adjunkter och lektorer medverka i distriktssköterskeprogrammet.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och att lärosätet bedriver verksamheten så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. I programmets kurser används ofta vetenskapliga skrifter som grund för undervisningen och i examinationer. Med portfolio, som löper under hela utbildningen, uppmuntras studenterna till reflektion över sin professionella utveckling.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Genom progredierande lärandemål om vetenskaplig metod och utvecklingsarbete i flera av programmens kurser säkerställer lärosätet att studenterna kan nå examensmålet "områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen". Kursen för examensarbetet är placerad näst sist i programmet och konsekvensen av det upplägget är att distriktssköterskestudenterna inte avslutar programmet med examensarbetet som brukligt, men också att studenterna varken, får möjlighet att omsätta kunskaperna från den sista kursen Förskrivning av vissa läkemedel under VFU eller i examensarbetet. För att studenterna ska kunna visa på fördjupad kunskap i relation till det nationella examensmålet bör lärosätet överväga att låta studenterna genomföra examensarbetet som sista kurs i programmet.

Utbildningen möjliggör inte att studenterna uppnår målet att "självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer". Varken utbildningens utformning, genomförande eller examination säkerställer detta. Begreppen fysisk, psykisk och social hälsa anges inte explicit i lärandemålen eller kursinnehåll, men kopplas enligt lärosätet till personcentrerad vård. Lärosätet bör lyfta in och tydliggöra begreppen fysisk, psykisk och social hälsa explicit i lärandemålen och kursinnehållet, för att tydliggöra att de behandlas i kurserna. I inriktningen Avancerad vård saknas specifik undervisning och examinationer om barn och ungdomar (förutom vaccination), vilket är en brist i förhållande till det nationella examensmålet som innebär att distriktssköterskor ska kunna utföra sitt uppdrag i alla åldersgrupper. Bedömargruppen anser att inriktningen bör kompletteras med undervisning och examinationer om barn och ungdomar.

Utbildningen säkerställer att studenterna når målet om "förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens". Målet är väl integrerat i utbildningen genom löpande reflektioner i portfolion.

Trots att begreppet jämställdhet inte förekommer i lärandemålen, beaktas, kommuniceras och förankras jämställdhetsperspektivet väl i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Däremot bör jämställdhetsperspektivet förtydligas i de lärandemål som berör jämställdhet men inte har med begreppet i text. I inriktningen Folkhälsa bör studenterna examineras i lärandemål om jämställdhet och normmedvetenhet, som i inriktningen Avancerad vård.

Den sammantagna bilden är att lärosätet har en tydlig och omfattande struktur för kvalitetsarbete och följer upp utbildningarnas genomförande systematiskt. Det finns en utarbetad infrastruktur på lärosätet som kan ge effektivt stöd för att underlätta för studenterna att genomföra sina studier inom planerad tid.

Bedömargruppen har identifierat att följande bör följas upp:

·Lärosätet bör komplettera inriktningen Avancerad vård med undervisning och examinationer om barn och ungdomar, för att göra utbildningen fullständigt användbar i yrkeslivet och bättre förbereda studenterna för förändringar i arbetslivet.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet visar på flera typer av aktiviteter för att engagera studenterna i både formella och informella samverkansforum.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Inte tillfredsställande

Utbildningen är inte utformad och genomförs inte på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Lärosätet visar på en stark och kontinuerlig samverkan med det omgivande samhället via flera olika samverkansorgan. Den goda samverkan exemplifieras av att lärosätet har avtal med kommuner och regionen om VFU-platser i det närregionala området. Lärosätets arbete utifrån arbetsintegrerat lärande lägger också grunden för studenternas förberedelse för arbetslivet.

Programmets båda inriktningar har relativt lite VFU. I inriktningen Folkhälsa anser bedömargruppen att de kliniska sammanhangen för VFU är tillfredställande, men i inriktningen Avancerad vård saknas VFU inom elevhälsa och barnhälsovård, vilket bedömargruppen anser är en svaghet. Bristen påverkar studenternas framtida yrkesliv som distriktssköterskor, eftersom elevhälsa och barnsjukvård är viktiga delar av distriktssköterskans verksamhetsområde. Bedömargruppen anser därför att lärosätet bör införa VFU i de sammanhangen för att studenterna ska uppfylla de nationella krav som ställs på en distriktssköterska.

Bedömargruppen har identifierat att följande bör följas upp:

·Båda inriktningarna innehåller VFU inom primärvård och hemsjukvård, men det saknas VFU inom elevhälsa och barnhälsovård för inriktningen Avancerad vård. De är också viktiga delar av distriktssköterskans verksamhetsområde, och därför bör lärosätet införa VFU även i de sammanhangen för att studenterna ska uppfylla de nationella krav som ställs på en distriktssköterska.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)