Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärosätet ger distriktssköterskeprogrammet på campus i hel- eller halvfart med två inriktningar: Folkhälsa med 50 studenter per år och Avancerad vård i hemmet med 20-25 studenter per år. Av inriktningarnas sex kurser genomförs fem gemensamt. Från och med vårterminen 2023 kommer inriktningarna åtskiljas i högre grad utifrån studenters utvärderingar.

I programmet med inriktningen Folkhälsa arbetar omkring 40 lärare. Över hälften av lärarna är forskarutbildade. Det finns en disputerad distriktssköterska, två disputerade barnsjuksköterskor samt en som är disputerad inom folkhälsovetenskap. Den vetenskapliga kompetensen är alltså mycket god men den specifika kompetensen mot distriktssköterskans yrkesområde är svagare.

Bedömargruppen anser att den professionsrelaterade kompetensen är god med sju till åtta distriktssköterskor och ett antal lärare i lärarlaget som har specialistkompetenser i närliggande områden som vård av äldre, skolsköterska och barnsjuksköterska. För att upprätthålla den kliniska aktualiteten och förankringen anlitar lärosätet kliniskt verksamma sjuksköterskor inom skola och barnavårdscentral för att undervisa t.ex. vid kliniska lärcentrum.

I programmet med inriktningen Avancerad vård i hemmet arbetar omkring 45 lärare. Över hälften av lärarna är forskarutbildade, men det finns bara en disputerad distriktssköterska. Det finns dock disputerade lärare inom områden som berör distriktssköterskans yrkesområde (psykiatri och folkhälsa). Den generella vetenskapliga kompetensen är alltså mycket god, men även här är den specifika inriktningen mot distriktssköterskans yrkesområde svagare.

Bedömargruppen anser att den professionsrelaterade kompetensen är god med minst fem distriktssköterskor och ett antal lärare med specialistkompetenser i närliggande områden som vård av äldre, psykiatri och i lärarlaget. Ett antal gästlärare som apotekare och specialistläkare med relevant kompetens för distriktsköterskans profession undervisar i programmet.

Totalt har institutionen elva kliniska adjunkter/lektorer, varav bara en klinisk lektor för primärvården är engagerad i distriktssköterskeprogrammet.

Alla lärare i programmen ska inom två år efter anställning ha genomfört en högskolepedagogisk utbildning, vilket alla adjunkterna som är engagerade i programmen har gjort. Lärosätet genomför kontinuerligt pedagogisk utveckling, bl.a. genom regelbundna högskolepedagogiska träffar som lärosätet arrangerar.

Lärosätet arbetar aktivt utifrån en 5-årig strategisk kompetensförsörjningsplan med bl.a. aktiviteter som utvecklar lärarnas yrkesspecifika och pedagogiska kompetens. Av lärarna har mer än 50 procent disputerat, och av dem är elva professorer. I kompetensförsörjningsplanen ingår att man satsar på internt finansierande doktorander, bland annat egna adjunkter där en är distriktssköterska.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärarkompetensen är god.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet adjungerar specialistsjuksköterskor från sina kliniska samverkanspartner, för att möjliggöra integrering av utbildningens praktiska och teoretiska del.

· Lärosätet internfinansierar forskarutbildning för adjunkter, varav en är distriktssköterska.

· Lärosätet erbjuder medarbetarna en kontinuerlig pedagogisk utveckling.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Lärosätet bör se till att kliniska adjunkter och lektorer också medverkar i distriktssköterskeprogrammets båda inriktningar, för att stärka kopplingen mellan teori och VFU.

· Lärosätet bör stärka den vetenskapliga kompetensen i relation till distriktssköterskans yrkesområde.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet har forskarutbildning i forskningsämnet arbetsintegrerat lärande, där flera lärare i programmet är involverade. Adjunkter ingår också i forskningsprojekt som medforskare tillsammans med institutionens forskare. Den vetenskapliga lärandemiljön består av att lärarna använder sin egen forskning som kurslitteratur och har fokus på det i riktade föreläsningar om forskningens resultat, värde och evidens. I programmets samtliga kurser används också andra nationella och internationella vetenskapliga studier och avhandlingar som grund för undervisningen. I kursernas examinationer ingår ofta att relatera till relevant litteratur och aktuell forskning. Detta sammantaget anser bedömargruppen borgar för att det finns en välfungerande vetenskaplig miljö som kommer studenterna till del.

Lärosätet har ett kliniskt lärcentrum där enstaka simuleringar görs inom programmet. Den typen av undervisning kommer att öka fr.o.m. hösten 2022, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Bedömargruppen anser att det studentcentrerade förhållningssättet som utbildningen utgår ifrån är bra. Detta innebär bland annat att ta tillvara studenternas förvärvade kunskaper och erfarenheter för att bygga vidare på dem i lärandet. Portfolio är en lärandeaktivitet för att uppmuntra studenterna till reflektion och går som en röd tråd genom utbildningen, där varje student reflekterar över förväntningar inför kursen, upplevelser under kursen och avslutningsvis om kursen har uppfyllt förväntningarna. Inom inriktningen avancerad vård i hemmet används portfolion som ett stöd under pågående kurs, som studenterna har nytta av vid slutexaminationen.

Lärosätet arbetar medvetet för att studenterna ska vara uppdaterade på digitala element i omvårdnad och vårdens organisation, exempelvis RGS-webb.

Handledarna under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska enligt avtal ha specialistsjuksköterskeutbildning och handledarutbildning. För att underlätta det sistnämnda ger lärosätet handledarutbildning återkommande, både på campus och på distans, med så stora grupper som 150 studenter per termin. De handledare som inte har önskvärd kompetens får stöd av lärarna.

VFU bedöms i ett trepartssamtal utifrån det validerade bedömningsformuläret AssCE avancerad nivå samt genom inlämningsuppgifter som behandlas under seminarier.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Studenterna använder portfolio i programmet.

· Lärosätet erbjuder handledarutbildning på distans och på campus med ett stort antal studenter varje år.

Förutsättningar

Tillfredställande

Lärosätets förutsättningar för personal och utbildningsmiljö är tillfredställande. Lärarstyrkan är stor i båda inriktningarna och lärarna har en varierande grad av undervisning i programmet. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Den generella vetenskapliga kompetensen är mycket god, men den specifika kompetensen med inriktning mot distriktssköterskans yrkesområde är svagare. Lärosätet internfinansierar forskarutbildning för en distriktssköterska för att möta detta behov.

Både den professionsrelaterade och vetenskapliga kompetensen är god. Lärosätet adjungerar specialistsjuksköterskor från lärosätets kliniska samverkanspartner, för att möjliggöra integrering av utbildningens praktiska och teoretiska del, vilket stärker den kliniska anknytningen och relevansen. Den pedagogiska kompetensen bedöms också som god, och upprätthålls bland annat av kontinuerlig pedagogisk utveckling av medarbetarna. Lärosätet arbetar också med att stärka de kliniska handledarnas pedagogiska kompetens, och genomför handledarutbildning på distans och på campus. För att stärka kopplingen mellan teori och praxis ytterligare bör lärosätet överväga att också låta kliniska adjunkter och lektorer medverka i distriktssköterskeprogrammet.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och att lärosätet bedriver verksamheten så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. I programmets kurser används ofta vetenskapliga skrifter som grund för undervisningen och i examinationer. Med portfolio, som löper under hela utbildningen, uppmuntras studenterna till reflektion över sin professionella utveckling.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)