Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet visar på flera typer av aktiviteter för att engagera studenterna i samverkansforum som programråd och institutionsnämnder. Studentkåren arbetar aktivt för att involvera studenter och nominera studentrepresentanter till programrådet och institutionsnämnden. Bedömargruppen anser att det är positivt att lärosätet, trots svårigheter att rekrytera studenter, har ökat studenternas deltagande genom att möjliggöra medverkan på distans. För närvarande har man en distriktssköterskestudent i programrådet.

En pågående dialog mellan lärosätet och studenterna sker genom värderingar av kurser och program. Den låga svarsfrekvensen i kursvärderingar har lett till att lärosätet också genomför löpande formativa utvärderingar under kursernas gång, vilket bedömargruppen anser är bra. Lärosätet betonar att det är viktigt att studenterna också besvarar kursvärderingar för att säkerställa den systematiska utvärderingen. Återkoppling av hur studenternas synpunkter har hanterats sker vid kursstart.

Bedömargruppen anser att ett gott exempel på lärarnas följsamhet till studenternas perspektiv är att de under pandemin tillgodosedde studenternas behov av att träffa lärarna genom att införa morgonmöten. Där kunde de stämma av hur utbildningen fungerade, ge studenterna möjlighet till inflytande och framföra önskemål om förändringar och ge information till studenterna.

Studenterna får flera möjligheter att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande t.ex. genom att lärarna träffar dem regelbundet på distansmöten utan någon speciell agenda. Träffarna kallas "Kaffe med läraren" och där diskutera studenter och lärare frågor om kursens utförande, vilket kan leda till ändringar i t.ex. instruktioner. Studenter som inte deltar i fikastunden får sedan informationen via lärplattformen.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Mötesformen "Kaffe med läraren" skapar en verklig möjlighet för studenterna att påverka sin utbildning i realtid och i nära samverkan med kursansvariga, utan att de behöver engagera sig i mer formella forum.

Studentperspektiv

Bedömargruppen anser att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet visar på flera typer av aktiviteter för att engagera studenterna i både formella och informella samverkansforum.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)