Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är god och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande på kort sikt och lång sikt.

Distriktssköterskeprogrammet vid lärosätet bedrivs på helfart på campus med 30 platser per år.

Antalet lärare som verkar inom specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot distriktsköterska (DSK) är totalt cirka 30. Den vetenskapliga kompetensen avspeglas i 11 disputerade lärare (1 professor och 10 lektorer/docenter), varav 4 är distriktssköterskor. Alla adjunkter utom två har magisterexamen.

När det gäller den professionsrelaterade kompetensen har 10 lärare specialistutbildning med inriktning mot distriktssköterska och två är specialister inom hälso- och sjukvård för barn och ungdom. I programmet arbetar också 3 kliniska adjunkter som har kombinations-tjänster med en arbetsgivare i samverkan mellan Region Gävleborg och lärosätet. Bedömargruppen anser att detta är ett bra förfarande, eftersom det kan underlätta för arbetstagare att verka både kliniskt och inom akademin även om det uppstår problem med t.ex. tjänstepension och sjukpenning när en arbetstagare har två arbetsgivare.

Alla lektorer ska genomgå högskolepedagogiska kurser omfattande 15 högskolepoäng inom två år efter anställning. I lärarlaget för distriktssköterskeprogrammet verkar fyra pedagogiskt meriterade lärare. Lärarlagen utvecklar fortlöpande sin pedagogiska kompetens via lärosätets gemensamma processer och aktiviteter som leds av högskolans pedagogiska centrum och den årliga processen med tematisk kvalitetsutveckling. Under 2022 är temat bl.a. studentaktiva undervisningsformer, där lärarlaget sedan arbetar utifrån temat med att aktivera studenterna på flera sätt eftersom de förutsätts ta till sig kunskap på olika sätt.

Bedömargruppen anser att det är positivt att lärosätet i självvärderingen beskriver att man noggrant tänkt igenom de processer och utmaningar som påverkar personalsituationen på kort och lång sikt. Den nationella konkurrensen leder till att det är svårt att rekrytera disputerade distriktssköterskor och därför arbetar man medvetet med att ta tillvara kompetens och kompetenshöja befintliga medarbetare. För närvarande genomför tre distriktssköterskor som är anställda av lärosätet forskarutbildning och kommer vara klara inom två år. Lärosätet söker också samverkan med andra lärosäten för att dela på önskvärd kompetens. Även timanställda lärare inom adekvata områden är svårare att rekrytera, eftersom de har allt svårare att frigöra sig från sitt ordinarie arbete inom regionala och kommunala verksamheter.

För att säkerställa progression, kvalitet och kompetensförsörjning inom utbildningen har lärosätet inrättat spetskompetensgrupper för olika områden inom programmet. De arbetar med att se över progression, kvalitet, kompetensförsörjningsbehov inom respektive område samt tar tillvara forskningsresultat.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärarkompetensen är god med en hög andel lärare som är distriktssköterskor, en hög andel lärare som är disputerade och kliniska adjunkter som stärker den professionsrelaterade kompetensen.

Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel:

- Lärosätet har en intern kompetenshöjning av medarbetare för att möta kompetensbehovet.

- De kliniska adjunkterna har kombinationstjänster med en arbetsgivare.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen och vid intervjuerna framkom att det finns en vetenskaplig miljö som är tydligt anknuten till utbildningen genom att undervisande lärare i hög grad är forskningsaktiva inom områden som är relevanta för distriktssköterskan (t.ex. motiverande samtal och telefonrådgivning), vilket bedömargruppen anser är positivt. Lärosätet har sedan 2017 examinationsrätt på forskarnivå inom området Hälsofrämjande arbetsliv. I undervisningen kopplas forskning inom huvudområdet omvårdnad till distriktssköterskans område genom lärandeaktiviteter och olika examinationsformer.

Lärosätet identifierar att det är en utmaning att upprätthålla det goda kompetensläget trots att flera av lärarna är forskningsaktiva. Skälet är att de lärare som inte har externa medel också har begränsad tid för kompetensutveckling och forskning (lektorer har 20 procent och adjunkter 10 procent av sin arbetstid avsatt för kompetensutveckling inom ramen för tjänsten).

Den professionsinriktade miljön är enligt bedömargruppen god, eftersom tio lärare har distriktssköterskeexamen och flera lärare har närbesläktade specialistexamina. De tre kliniska adjunkterna möter studenterna både i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och i den campusförlagda undervisningen, och verkar för kopplingen mellan teori och praktik.

Lärosätet arbetar också en del med simuleringar t.ex. en övning i vaccinering med fokus på barn och en övning om grundläggande hygienrutiner.

När det gäller utbildningsmiljön inom den verksamhetsförlagda utbildningen lyfter lärosätet fram ett utvecklingsområde för handledarnas kompetens. Det framgår av samverkansavtal med vårdgivarna att alla handledare ska ha handledarutbildning om 7,5 högskolepoäng, vilket inte alla handledare har. Det saknas också handledare med specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska. Lärosätet hanterar den utmaningen genom att erbjuda en digital handledarutbildning och har nu antagit fler sökande än tidigare år.

Lärarna bedömer studenternas VFU med det validerade instrumentet Assessment of Clinical Education (AssCE) för avancerad nivå. Lärosätet arbetar med en konkretisering av lärandemålen i förhållande till bedömningsområdena i AssCE och för att tydliggöra den konstruktiva länkningen.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är tydligt anknuten till utbildningen och att undervisningen kopplas till forskning om distriktssköterskans område.

Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel:

Lärosätet har genomfört ett förbättringsarbete för att tydliggöra den konstruktiva läkningen mellan lärandemål och det generiska AssCE.

Förutsättningar

Tillfredsställande.

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är god och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande på kort sikt och lång sikt. Förutom lärare som är verksamma på högskolan har lärosätet också anställt tre kliniska adjunkter som också arbetar kliniskt. I lärarlaget för distriktssköterskeprogrammet verkar fyra pedagogiskt meriterade lärare som alla fortlöpande utvecklar sin pedagogiska kompetens via lärosätets gemensamma processer. Den vetenskapliga kompetensen är god, och som ett led i kompetensförsörjningen genomför tre distriktssköterskor som är anställda av lärosätet en forskarutbildning.

Det finns också en vetenskaplig och professionsinriktad miljö för utbildningen och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det finns en vetenskaplig miljö som är tydligt anknuten till utbildningen genom att undervisande lärare i hög grad är forskningsaktiva inom områden som är relevanta för distriktssköterskan och en hög andel av lärarna är distriktssköterskor.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)