Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen anser att studenterna har goda möjligheter att ta en aktiv roll i utbildningens innehåll och genomförande. Studenterna kan via studentkåren delta i t.ex. utbildningsråd och kursvärderingsutskott. För de uppdragen får studenterna ett arvode.

Dessutom får studenterna inflytande genom skriftliga kursvärderingar men också via kontinuerliga muntliga värderingar i samband med seminarier. Lärarna informerar studenterna både vid kursstart och kursslut om vikten av att delta i utvärderingar och ibland får studenterna en specifik tid i schemat för att fylla i kursvärderingar.

Lärosätet genomför också egna värderingar av den första delen av den delade kursen Farmakologi och sjukdomslära - förskrivningsrätt, för att försäkra sig om att studenterna är nöjda med kursupplägget och för att kunna göra justeringar inför den andra kursdelen som genomförs en termin senare.

Dock är det svårt att engagera studenter i arbetet med att utveckla utbildningen. Dels är det svårt att rekrytera studenter till olika forum, dels varierar deltagandet i kursvärderingar. Det försvårar välunderbyggda åtgärdsbeslut om att utveckla utbildningens innehåll och upplägg. I den muntliga programvärderingen deltar dock studenter och där framkommer förslag på hur programmet kan utvecklas.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna har goda möjligheter att ta en aktiv roll i utbildningens innehåll och genomförande. Studenterna kan via studentkåren delta i t.ex. utbildningsråd och kursvärderingsutskott. Dessutom får studenterna inflytande genom skriftliga kursvärderingar och via kontinuerliga muntliga värderingar i samband med seminarier.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)