Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Den vetenskapliga lärarkompetensen anses som god eftersom samtliga medarbetare i lärarlaget är disputerade och har pågående forskning och forskningssamarbeten med andra lärosäten i Sverige och Danmark. Forskningen tillgängliggörs för studenterna inom specialistutbildningen med inriktning distriktsköterska, och vetenskapen går som en röd tråd genom hela utbildningen. De flesta externa föreläsare, med god professionsanknytning, finns tillgängliga som föreläsare i programmet. Vid akademin finns en labb- och lärmiljö som främjar den vetenskapliga och professionsinriktade miljön för studenterna, men hälsolabbet har inte använts under det läsår som utbildningsutvärderingen avser (2021-2022) på grund av pandemin. Studenterna genomför inte den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden, eftersom de får välja bort den placering de redan har yrkeserfarenhet av. Det är dock oklart vilka möjligheter lärosätet ger de studenter som inte har yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdena att tillägna sig kunskapen och erfarenheten. Studenterna har inte heller varit verksamma i sitt nya yrke som distriktssköterska i den verksamhet de har erfarenhet av.

· Bedömargruppen anser att följande bör följas upp: Lärosätet bör möjliggöra för studenterna att genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

· Lärosätet bör införa bedömning efter varje placering.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat Tillfredsställande

Examensmålet för kunskap och förståelse exemplifieras på ett bra sätt med hjälp av fyra kurser, och det framgår hur examensmålet omfattas av kursernas lärandemål. En styrka i specialistutbildningen för distriktssköterska är att examensmålet för färdighet och förmåga har delats upp i tre delar, vilket främjar tydlighet för studenterna och säkerställer att hela målet examineras.

Examensmålet för värderingsförmåga och förhållningssätt ställer krav på att studenterna ska visa förmåga att kunna identifiera och tydliggöra sitt eget kliniska förhållningsätt och därmed identifiera kunskapsluckor hos sig själva. Lärosätet exemplifierar inte vilka lärandeaktiviteter som används i kurserna för att hjälpa studenterna att identifiera kunskapsluckor och fortlöpande utveckla sin kompetens. Vid intervjuerna framkom att lärandeaktiviteter, som seminarier i olika kurser, ger studenterna möjlighet att reflektera över tidigare kunskap i relation till ny kunskap. Lärosätet beskrev då även utvecklingsområden som är relaterade till examensmålet. En styrka är att programmet använder bedömningsformuläret AssCE för att bedöma studenterna under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. En styrka i programmet är att ett lokalt mål om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer har lagts in och examineras i relation till specialistinriktningen.

Genomströmningen är god (92-100 procent de senaste åren), vilket visar att studenterna har goda möjligheter att genomföra sina studier inom avsedd tid. Om en student blir underkänd på en placering under den verksamhetsförlagda utbildningen, kräver lärosätet att studenten gör om samtliga placeringar.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studenterna får möjlighet att vara representerade i lärosätets beslutande och rådgivande organ och det sker en återkoppling av kursrapporterna till studenterna vid nästkommande kursomgång. Det finns studentrepresentanter i programrådet, men det är svårt att engagera studenter från program på avancerad nivå. Kursambassadörsmodellen används inte inom programmet, eftersom det är svårt att få tag i studenter som vill engagera sig. Lärarlaget återkopplar kontinuerligt tillbaka till studenterna hur deras åsikter tas tillvara och vilka förändringar som sker i programmet. Studenterna upplever att lärarna är tillgängliga och lyhörda för förbättringsförslag.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Inte tillfredsställande

Lärosätet samverkar med offentliga och privata verksamheter samt civilsamhället. Samarbetet organiseras i form av programråd, ett forum för studenter, undervisande personal och representanter från arbetslivet inom Region Halland och Hallands kommuner. Lärosätet har också ett regionalt och lokalt samarbete med vårdkompetensråden. En styrka är lärosätets handledningsmodell i samverkansavtalet med regionen och kommunerna i Halland. Studenterna väljer placering under den verksamhetsförlagda utbildningen inom hemsjukvård eller barnavårdscentral, och genomför inte den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

· Bedömargruppen anser att följande bör följas upp: Lärosätet bör möjliggöra för studenterna att genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)