Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning distriktssköterska (75 högskolepoäng) vid lärosätet, bedrivs på helfart fördelat på sex delkurser över tre terminer och är campusförlagd, men med digitala avsnitt. Inom specialistsjuksköterskeutbildningen arbetar 5 lärare enligt lärartabellen. Samtliga är disputerade och deras sammantagna kompetens (vetenskapligt och professionsinriktad) anses stå i proportion till de 16 studenter som läst programmet under läsåret 2021-2022. Av lärarna har 2 specialistutbildning med inriktning distriktssköterska och 2 har andra specialistutbildningar som är relevanta för programmet.

Vid Akademin för hälsa och välfärd finns dessutom fyra adjunkter som är distriktssköterskor, varav en är doktorand. Lärare med kompletterande kompetens för utbildningen, till exempel personer med erfarenhet av vård av äldre och barn, ögonsjukvård och arbete vid andra avdelningar (folkhälsovetenskap), engageras i undervisningen, vilket bedömargruppen anser är en styrka. Ytterligare en styrka är att lärosätet har tillgång till externa föreläsare som har en förankring i professionen. Dessutom finns kombinationstjänster (där personalen arbetar halva tiden som lärare och halva som sjuksköterska) som fungerar som brobyggare mellan klinikerna och lärosätet. Bemanningen inom programmet är för tillfället god och akademin har en kompetensförsörjningsplan som följs upp kontinuerligt. Lärosätet arbetar med att göra tjänsterna attraktiva att söka samt behålla befintlig personal.

När det gäller den pedagogiska kompetensen ska samtliga medarbetare vid lärosätet ha gått en högskolepedagogisk utbildning om 15 högskolepoäng inom två år efter påbörjad anställning. Lärarlaget inom specialistutbildningen till distriktssköterska har minst 7,5 högskolepoäng. Vid lärosätet sker en nära samverkan mellan specialistsjuksköterskeutbildningarna genom att studenterna i de totalt fyra specialistutbildningarna som finns vid lärosätet samläser två kurser. Lärarlagen i specialistutbildningarna arbetar nära varandra för att behålla och stärka kvaliteten i programmen.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärarkompetensen är god, eftersom samtliga medarbetare i lärarlaget är disputerade och alla är distriktssköterskor eller har andra specialistutbildningar som är relevanta för programmet. Dessutom erbjuder lärosätet flera externa föreläsare med god yrkesanknytning.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: En styrka är att externa föreläsare som har en förankring i yrket finns tillgängliga.

· Lärosätet erbjuder kombinationstjänster för att lärarna ska kunna arbeta halva arbetstiden som lärare och halva tiden som sjuksköterska inom distriktssköterskans verksamhetsområden.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns inte en för utbildningen professionsinriktad miljö.

Verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning, i en vetenskaplig miljö.

Lärosätet har examinationsrätt på doktorsnivå inom Hälsa och Livsstil och högskolegemensamma forskningsprogram som bedriver akademinära forskning. Forskningen som bedrivs vid lärosätet är långsiktig, samhällsrelevant och mångdisciplinär. Lärosätet har en definition av forskningsanknytning för att tydliggöra vad som avses med att utbildningen vilar på vetenskaplig grund och vad som är det nära sambandet mellan utbildning och forskning. Forskningen som bedrivs vid Akademin för hälsa och välfärd avspeglas i specialistutbildningen med inriktning distriktsköterska i kurserna Ledarskap och vårdutveckling och Vetenskapsteori och vetenskaplig metod. Ett exempel ges i självvärderingen om två studenter som ingår i ett pågående forskningsprojekt inom ramen för examensarbete inom omvårdnad med inriktning mot distriktssköterska. Det är en styrka, anser bedömargruppen, att samtliga lärare i programmet är disputerade och har pågående forskning och forskningssamarbeten med andra lärosäten i bl.a. Sverige och Danmark.

När det gäller den professionsinriktade miljön finns vid Akademin för hälsa och välfärd en labb- och lärmiljö, hälsolabbet, som är en arena för samverkan. I labbet får studenter möjlighet att utforma och prova nya arbetssätt, produkter och tjänster i samverkan med forskare och det omgivande samhället. Hälsolabbet inrymmer bland annat ett kliniskt träningscentrum samt Lägenheten / Hälsans hem som är relevant för distriktsköterskestudenterna. Det framkom i intervjuer med både studenter och lärare att hälsolabbet inte använts under det läsår som utbildningsutvärderingen avser på grund av pandemin.

Verksamhetsförlagd utbildning genomförs inom ramen för en av programmets kurser Hälsa och livsstil inom öppenvård. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar tre obligatoriska veckor på distriktssköterskemottagning samt två valbara perioder om tre veckor antingen inom äldrevård och hemsjukvård, skolhälsovård eller barnhälsovård. Den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms enligt det validerade bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education (AssCE) vid samtliga placeringar. Tillsammans med handledaren har studenterna ett mittbedömningssamtal efter 5-6 arbetspass och ett slutsamtal efter 10 arbetspass. I samband med dessa samtal, diskuterar studenten och handledaren tillsammans vad studenten behöver utveckla ytterligare, vilket dokumenteras. Efter totalt nio veckors verksamhetsförlagd utbildning genomförs slutbedömningen med hjälp av ett trepartssamtal vid studentens sista placering. Studenterna önskar bedömningssamtal med lärare från lärosätet under den verksamhetsförlagda utbildningen samt ett reflektionsseminarium mellan varje placering för att kunna summera innan nästa placering. Lärosätet kommer införa ett reflektionsseminarium från och med vårterminen 2023.

Studenterna genomför inte den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden, eftersom de får välja bort den placering de redan har yrkeserfarenhet av. Bedömargruppen menar att det är oklart vilken möjlighet studenter, som inte har yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdena får möjlighet att tillägna sig kunskap och erfarenhet. Dessutom har studenterna inte varit verksamma i sitt nya yrke som distriktssköterska inom den verksamhet de har erfarenhet ifrån.

Handledare under den verksamhetsförlagda utbildningen ska enligt avtal ha specialistsjuksköterskeutbildning och handledarutbildning för att säkra att studenterna kan uppfylla lärandemålen. Tillgången på platser är en utmaning med tanke på att verksamheternas personalförsörjning inom både regioner och kommuner, men specialistutbildningarna är prioriterade. Lärosätet beskriver att två utvecklingsområden för den verksamhetsförlagda utbildningen är tydligare avtal med verksamheten och flexiblare handledningsmodeller.

Bedömargruppen konstaterar att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning i en vetenskaplig miljö. När det gäller den professionsinriktade miljön ser bedömargruppen att lärosätet har utvecklingsområden för den kliniska simuleringen vid kliniskt träningscentrum och den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktsköterskans fyra verksamhetsområden.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Studenterna får ett mittbedömningssamtal enligt bedömningsformuläret AssCE med handledaren under den verksamhetsförlagda utbildningen.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Lärosätet bör ge studenterna möjlighet till träning och simulering på det kliniska träningscentrumet och i Lägenheten/Hälsans hem, för att förbereda dem inför den verksamhetsförlagda utbildningen.

· Lärosätet bör öka kontakten med studenterna under placeringarna och genomföra ett reflektionsseminarium mellan varje placering.

· Bedömargruppen har identifierat att följande bör följas upp: Lärosätet bör möjliggöra för studenterna att genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

· Lärosätet bör införa bedömning efter varje placering.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Den vetenskapliga lärarkompetensen anses som god eftersom samtliga medarbetare i lärarlaget är disputerade och har pågående forskning och forskningssamarbeten med andra lärosäten i Sverige och Danmark. Forskningen tillgängliggörs för studenterna inom specialistutbildningen med inriktning distriktssköterska, och vetenskapen går som en röd tråd genom hela utbildningen. De flesta externa föreläsare, med god professionsanknytning, finns tillgängliga som föreläsare i programmet. Vid akademin finns en labb- och lärmiljö som främjar den vetenskapliga och professionsinriktade miljön för studenterna, men hälsolabbet har inte använts under det läsår som utbildningsutvärderingen avser (2021-2022) på grund av pandemin. Studenterna genomför inte den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden, eftersom de får välja bort den placering de redan har yrkeserfarenhet av. Det är dock oklart vilka möjligheter lärosätet ger de studenter som inte har yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdena att tillägna sig kunskapen och erfarenheten. Studenterna har inte heller varit verksamma i sitt nya yrke som distriktssköterska i den verksamhet de har erfarenhet av.

· Bedömargruppen anser att följande bör följas upp: Lärosätet bör möjliggöra för studenterna att genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden

· Lärosätet bör införa bedömning efter varje placering.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)