Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna har möjlighet att medverka genom att vara representerade i lärosätets beslutande och rådgivande organ och genom att besvara olika studentundersökningar. Studentinflytandet säkerställs formellt genom kursvärderingar, kursambassadörer och programråd. Återkoppling av den skriftliga högskoleövergripande kursvärderingen till studenterna sker genom muntlig redovisning vid nästa kursomgång och genom lärosätets lärplattform.

I självvärderingen finns en generell beskrivning av studentdelaktighet med exempel som rör studenter i grundutbildningen till sjuksköterska, men det saknas en beskrivning av hur studentinflytandet ser ut för studenterna inom specialistutbildningen till distriktssköterska, både som kollektiv och individuellt. Vid intervjuerna framkom att det finns studentrepresentanter i programrådet, men det är svårt att få med studenter från program på avancerad nivå. Kursambassadörsmodellen användes inte inom specialistutbildningen till distriktssköterska det läsår som granskningen avser, eftersom det var svårt att få tag i studenter som vill engagera sig. Lärosätet arbetar aktivt med att engagera studenter då det är betydelsefullt att ha kursambassadörer i varje kurs. Kursutvärderingar sker i helklass och studenterna fyller i en s.k. sistaårsutvärdering innan examen. Lärarlaget återkopplar kontinuerligt tillbaka till studenterna hur deras åsikter tas tillvara och vilka förändringar som sker i programmet och har dessutom uppdaterat riktlinjerna för hur återkoppling ska ske. Studenterna upplever att lärarna är tillgängliga och lyhörda för förbättringsförslag. Studentkåren arbetar aktivt med att få studenter engagerade i råd och nämnder. Studentrepresentation är ett utvecklingsområde.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Studenterna finns representerade i programrådet.

· Lärosätet arbetar aktivt med studentkåren för att rekrytera och engagera studenterna i specialistutbildningarna.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna får möjlighet att vara representerade i lärosätets beslutande och rådgivande organ och det sker en återkoppling av kursrapporterna till studenterna vid nästkommande kursomgång. Det finns studentrepresentanter i programrådet, men det är svårt att engagera studenter från program på avancerad nivå. Kursambassadörsmodellen används inte inom programmet, eftersom det är svårt att få tag i studenter som vill engagera sig. Lärarlaget återkopplar kontinuerligt tillbaka till studenterna hur deras åsikter tas tillvara och vilka förändringar som sker i programmet. Studenterna upplever att lärarna är tillgängliga och lyhörda för förbättringsförslag.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)