Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Utbildningens utformning och genomförande möjliggör att studenterna när examen utfärdas når det utvalda målet inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Målet exemplifieras med hjälp av fyra kurser, och det framgår hur examensmålet omfattas av kursernas lärandemål och säkerställs genom examination. Studenterna får träna på vetenskapligt tänkande genom hela utbildningen, till exempel genom kursen Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, när de utformar en vetenskaplig projektplan samt en vetenskaplig poster och bedömer medstudenternas postrar. Vid intervjuerna framgick det att det är mycket fokus på evidensbaserad omvårdnad genom gruppövningar och diskussioner där studenterna får reflektera över hur kurslitteratur och vetenskaplig litteratur stämmer överens med praxis.

Redan från första kursen i programmet (Folkhälsa och folkhälsoarbete) introduceras studenterna i folkhälsa som vetenskap genom en inbjuden föreläsare inom epidemiologisk forskning. Tidigt i programmet får studenterna möjlighet att tillägna sig ett forskande förhållningssätt genom att följa regler för vetenskapligt skrivande och litteratursökning, för att kunna söka vetenskapliga artiklar. Enligt lärarlaget uppfattar studenterna att vetenskaplig teori och metod går som en röd tråd genom hela utbildningen, och studenterna uppskattar de kunniga handledarna när de skriver examensarbete. Bedömargruppen anser att ovanstående är ett tillfredsställande upplägg för måluppfyllelse.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår det utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande att studenterna när examen utfärdas når de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Målet examineras bland annat i två kurser och i de övriga kurserna i utbildningen examineras hela eller delar av examensmålet. Kursen där examensmålet är som mest framträdande är Hälsa och livsstil inom öppenvård inklusive den verksamhetsförlagda utbildningen, där fyra lärandemål är tydligt förankrade till examensmålet. Utbildningen säkerställer att studenterna når examensmålet genom bedömningsformuläret AssCE, en enskild inlämningsuppgift utifrån ett hälsosamtal och examinerande gruppuppgifter. För att säkerställa den individuella bedömningen vid examinerande gruppuppgifter används loggböcker, där studenterna får reflektera och skriva om sitt eget bidrag i uppgiften. Dessutom bedöms alla studenter utifrån aktivt deltagande vid seminarier. Avslutningsvis anser bedömargruppen att det är en styrka att det berörda examensmålet har delats upp i tre delar i aktuella kursplaner.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Studenterna uppfattar att AssCe är relevant för distriktsköterskans profession och fångar examensmålet väl.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt ställer krav på att studenterna ska visa förmåga att kunna identifiera och tydliggöra sitt eget kliniska förhållningsätt och därmed identifiera kunskapsluckor hos sig själva. Målet inryms i lärandemålen i flera kurser där studenterna ska identifiera och bedöma sitt behov av ytterligare kunskap, bland annat för att kunna bedriva hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete samt granska och analysera vetenskapliga arbeten.

· I självvärderingen saknas exempel på vilka lärandeaktiviteter som används i kurserna för att hjälpa studenterna att reflektera över sin befintliga yrkeserfarenhet, identifiera kunskapsluckor och fortlöpande utveckla sin kompetens. Genom individuell skriftlig hemtentamen reflekterar studenterna över områden som är nya för dem, vilket lärosätet tror skapar en medvetenhet hos studenterna. Vid intervjuerna framkom att lärandeaktiviteter, som seminarier i olika kurser samt kamratgranskning i samband med skriftliga uppgifter, ger studenterna möjlighet att reflektera över tidigare kunskap i förhållande till ny kunskap. En öppen dialog mellan lärare och studenter har bland annat medfört att studenterna får en föreläsning inom sårvård, som de saknat i utbildningen. Från och med vårterminen 2023 planeras följande lärandeaktiviteter: reflektionsseminarium där huvudhandledare från kliniken kommer att vara involverade - ett tillfälle för studenterna att utveckla sin kompetens och kommuniceras sitt behov av ytterligare kunskap.

· seminariedagar efter att studenterna har varit på verksamhetsförlagd utbildning på barnavårdscentralen.

En styrka enligt bedömargruppen är bedömningsformuläret AssCE i programmets verksamhetsförlagda utbildning. Hela sektion V i AssCE handlar om professionellt förhållningssätt och speciellt bedömningspunkt 19, självkännedom, ger en god bild av studenternas förmåga att bedöma sitt behov av ytterligare kunskap.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet har en öppen dialog mellan lärare och studenter, som bland annat har medfört att studenterna får en föreläsning inom sårvård, som de uttryckt att de saknar i utbildningen

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde:

Lärosätet behöver tydliggöra vilka lärandeaktiviteter som används i kurserna för att hjälpa studenterna att reflektera över sin befintliga yrkeserfarenhet, identifiera kunskapsluckor och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Lärosätet verkar för jämställdhet och mångfald vid antagningsprocessen och planeringen av utbildningens upplägg, i undervisningen samt i valet av kurslitteratur. Genusperspektivet diskuteras kontinuerligt under utbildningen med utgångspunkt i lika vård. Bedömargruppen anser att en styrka i programmet är att ett lokalt lärandemål om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer har lagts in och examineras i relation till specialistinriktningen. Ytterligare en styrka vid lärosätet är en tillsatt tjänst som programchef för jämställdhetsintegrering, som genomfört analyser av skäl till avslutade studier hos studenterna.

Det finns en handlingsplan i händelse av diskriminering på den verksamhetsförlagda utbildningen, och studenterna kan skriva anonyma avvikelser om något händer. Jämställdhetsperspektivet i verksamheten berörs med arbetslivsrepresentanten i programrådet.

Studenterna får inte möjlighet att utvärdera jämställdhetsperspektivet i kurs- eller programutvärderingar, men det genomförs ett lärosätesövergripande arbete om nya kursvärderingar där det perspektivet ska inkluderas.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet har lagt in ett lokalt lärandemål avseende mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer som examineras i relation till specialistinriktningen.

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Utbildningens innehåll, utformning och examination följs systematiskt upp med hjälp av lärosätets kvalitetssäkringssystem. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Inom akademins specialistutbildningar genomförs en gemensam läsårsuppföljning, där det gångna årets kurser diskuteras. I och med läsårsuppföljningen påbörjas processen med den årliga programuppföljningen. Rapporten som skrivs vid den här uppföljning kommuniceras till programrådet, därefter till akademirådet och tas till sist upp i Högskolans kvalitetsråd. Lärosätets kvalitetssystem innefattar även en extern programutvärdering vart sjätte år. Examensarbeten granskas också av externa granskare vart tredje år.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Genomströmningen är god (92-100 procent de senaste åren), vilket visar att studenterna har goda möjligheter att genomföra sina studier inom stipulerad tid. Blir studenterna underkända under en placering får de göra om samtliga placeringar om nio veckor. Detta kan ifrågasättas ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Handlingsplan görs utifrån AssCE tillsammans med studenterna, för att få kontroll över var studenternas prestationer är otillräckliga. Det finns en spärr i programmet till kursen för examensarbete. Kursen Vetenskapsteori och vetenskaplig metod ska vara godkänd innan studenterna får påbörja examensarbetet inom omvårdnad inriktning mot distriktssköterska.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet har en tydlig struktur för kvalitetssäkring av specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning distriktssköterska.

· Bedömargruppen har dessutom identifierat följande utvecklingsområde: Lärosätet bör, ur ett rättssäkerhetsperspektiv, se över studenternas möjlighet att enbart få göra om den placering de är underkända på, eftersom studenterna i dag blir underkänd på samtliga placeringar som genomförts under nio veckor.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Examensmålet för kunskap och förståelse exemplifieras på ett bra sätt med hjälp av fyra kurser, och det framgår hur examensmålet omfattas av kursernas lärandemål. En styrka i specialistutbildningen för distriktssköterska är att examensmålet för färdighet och förmåga har delats upp i tre delar, vilket främjar tydlighet för studenterna och säkerställer att hela målet examineras.

Examensmålet för värderingsförmåga och förhållningssätt ställer krav på att studenterna ska visa förmåga att kunna identifiera och tydliggöra sitt eget kliniska förhållningsätt och därmed identifiera kunskapsluckor hos sig själva. Lärosätet exemplifierar inte vilka lärandeaktiviteter som används i kurserna för att hjälpa studenterna att identifiera kunskapsluckor och fortlöpande utveckla sin kompetens. Vid intervjuerna framkom att lärandeaktiviteter, som seminarier i olika kurser, ger studenterna möjlighet att reflektera över tidigare kunskap i relation till ny kunskap. Lärosätet beskrev då även utvecklingsområden som är relaterade till examensmålet. En styrka är att programmet använder bedömningsformuläret AssCE för att bedöma studenterna under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. En styrka i programmet är att ett lokalt mål om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer har lagts in och examineras i relation till specialistinriktningen.

Genomströmningen är god (92-100 procent de senaste åren), vilket visar att studenterna har goda möjligheter att genomföra sina studier inom avsedd tid. Om en student blir underkänd på en placering under den verksamhetsförlagda utbildningen, kräver lärosätet att studenten gör om samtliga placeringar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)