Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är inte utformad och genomförs inte på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Relevant samverkan sker med offentliga och privata verksamheter samt civilsamhället. Lärosätet använder sig bland annat av programråd, ett forum för studenter, undervisande personal och representanter från arbetslivet inom Region Halland och Hallands kommuner. Man använder handledningsmodellen, som genom samverkansavtal mellan lärosätet, region Halland och kommunerna i Halland definierar förutsättningarna för programmets verksamhetsförlagda utbildning. Handledarmöten för handledare inom skolhälsovård, kommunal äldrevård och närsjukvård anordnas av de två lärare vid lärosätet som har så kallade kombinationstjänster gentemot kommun och region.

Regionalt och lokalt vårdkompetensråd verkar för att stärka samarbetet mellan kommuner, regioner och lärosäten om kompetensförsörjning av personal inom hälso- och sjukvård. Forskarskolan i hälsoinnovation beskrivs som ett välfungerande samarbete med näringsliv, regioner, kommuner och ett flertal lärosäten i Sverige.

Studenterna väljer placering under den verksamhetsförlagda utbildningen inom äldreomsorg eller barnomsorg (hemsjukvård eller barnavårdscentral). Det är oklart hur studenterna får möjlighet att uppfylla de nationella examensmålen när bara tre av distriktssköterskans fyra verksamhetsområden får praktiseras. Bedömargruppen anser därför att utbildningen inte utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet har en god samverkan med offentliga och privata verksamheter.

· Handledningsmodellen definierar förutsättningarna för programmets verksamhetsförlagda utbildning.

Bedömargruppen har identifierat att följande bör följas upp:

Lärosätet bör se till att studenterna genomför den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

Arbetsliv och samverkan

Inte tillfredsställande

Lärosätet samverkar med offentliga och privata verksamheter samt civilsamhället. Samarbetet organiseras i form av programråd, ett forum för studenter, undervisande personal och representanter från arbetslivet inom Region Halland och Hallands kommuner. Lärosätet har också ett regionalt och lokalt samarbete med vårdkompetensråden. En styrka är lärosätets handledningsmodell i samverkansavtalet med regionen och kommunerna i Halland. Studenterna väljer placering under den verksamhetsförlagda utbildningen inom hemsjukvård eller barnavårdscentral, och genomför inte den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

· Bedömargruppen anser att följande bör följas upp: Lärosätet bör möjliggöra för studenterna att genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)