Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att lärargruppen är solid och välutbildad professionsmässigt samt akademiskt och pedagogiskt meriterad. Lärargruppen är relativt ung, med få förväntade pensionsavgångar samt pågående och planerade meriteringar och nyrekryteringar, vilket bedöms främja kontinuitet och långsiktig kompetensförsörjning på programmet. Bedömargruppen ser också positivt på lärosätets arbete för att stärka handledarkompetensen, även om utmaningarna inte bara finns på lärosätet utan speglar ett nationellt problem relaterat till bristen på distriktssköterskor.

Utbildningsmiljön bedöms vara utformad så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning, där studenterna får möjligheter att tillägna sig ett forskande förhållningssätt. Ansökan om examenstillstånd för forskarutbildning inom området Hälsa i det digitala samhället är inlämnad under våren 2022, vilket kan bredda den vetenskapliga miljön och ytterligare stärka forskningsanknytningen på distriktssköterskeprogrammet anser bedömargruppen. Bedömargruppens rekommendation är att lärosätet vid revidering av kursplanerna förlänger VFU inom elevhälsa. Ett avtal med avnämare kan möjliggöra den utökningen.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att studenterna har möjlighet att nå målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse. En tydlig konstruktiv länkning finns mellan kurserna och delmålen finns i de olika kursernas mål och innehåll. Goda exempel enligt bedömargruppen är lärandeaktiviteter med fokus på reflektions om centrala begrepp inom ämnet, artikelgranskningar samt att studenterna får göra synteser av aktuell forskning med relevans för professionen.

När det gäller kunskapsformen färdighet och förmåga anser bedömargruppen att lärosätet möjliggör måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga relaterat till att målet i dess helhet förekommer i de flesta kurserna. Lärandeaktiviteter av teoretisk karaktär varvas med praktiska moment, där bedömargruppen ser positivt på moment riktade mot kliniska bedömningar och relaterat till komplexa hälsoproblem. I kursmål och kursinnehåll finns inte psykisk ohälsa tydligt framskrivet, och även om intervjuerna visar att det förekommer moment som är relaterade till området, är bedömargruppens rekommendation att lärosätet förtydligar målbeskrivningarna relaterat till psykisk ohälsa i kurserna. Lärosätet lyfter i självvärderingen de biomedicinska kursernas målformuleringar som utvecklingsområden, vilket bedömargruppen ser positivt på som fortsatt arbete.

När det gäller kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt lyfter lärosätet i självvärderingen och intervjuerna fram ett utvecklingsområde relaterat till de biomedicinska kursernas avsaknad av målet. Ett arbete pågår för att inkludera kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i de två biomedicinska kurserna, varav en av kurserna vid intervjutillfället beskrivs vara inlämnad för revision. Bedömargruppen anser att lärosätets konkreta arbete är positivt för att förtydliga kursernas innehåll relaterat till målet.

Sammantaget bedöms lärosätet ha gett flera goda exempel på hur mål och delmål inkluderas i utbildningen, samt att undervisningen är förankrad i aktuell forskning och det krävs att studenterna i hög grad självständigt söker kunskaper för att i examinationer visa på fördjupad förståelse inom valda områden. Lärosätet lyfter också fram utvecklingsområden och hur de arbetar med dessa.

Bedömargruppen ser många positiva exempel på att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningen. Den ojämna könsfördelningen bland studenterna beskrivs som en stor utmaning, och i självvärderingen framkommer att insatser satts in för att locka fler män till utbildningen. Bland annat ges exempel på ett planerat långsiktigt projekt om tidigare insatser riktade mot ungdomars studieval, vilket av bedömargruppen ses som ett positivt arbete.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp, menar bedömargruppen. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet verkar också för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Vid lärosätet finns strukturer för att studenter ska ha tillgång till lärare och andra stödfunktioner vid behov. Lärosätet har också god insikt i orsaker till studieavbrott eller de fåtal avhopp som sker.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studenter får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Goda exempel på hur detta uppfylls är bland annat att studenterna får möjlighet till representation formellt och informellt i olika organ och på olika nivåer för att kunna påverka sin utbildning, vilket också framkommit i genomförda programvärderingar. Ett utvecklingsområde som lärosätet lyft fram baserat på studenters kurs- och programvärderingar är relaterat till studier på halvfart. Vid intervjuerna framkommer att de strukturella och logistiska hinder som funnits vid halvfarts studietakt har omarbetats inför kommande programtillfällen. Sammantaget gör bedömargruppen bedömningen att lärosätet tagit fasta på studenternas synpunkter och förslag till förbättringar.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Arbetslivsanknytning sker bland annat genom den långsiktiga samverkan som lärosätet har externt om utbildning samt forskning och innovation. Programråd, samverkansgrupper och styrdokument är exempel på hur ett strukturerat arbete med arbetsliv och samverkan genomförs.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)