Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Distriktssköterskeprogrammet vid avdelningen Omvårdnad och reproduktiv perinatal och sexuell hälsa ges på både halv- och helfart med antagning varje hösttermin till 35 utbildningsplatser. I självvärderingen och lärartabellen framkommer att 19 lärare deltar i utbildningen.

Sammantaget anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen i lärargruppen är tillfredsställande. Bedömningen grundas på självvärderingen och lärartabellen, där det framkommer att av de 19 lärarna är 9 docenter, varav 8 inom omvårdnad. Dessutom ingår i lärargruppen två medicine doktorer samt två nydisputerade (våren 2022). Övriga lärare har kandidat-, magister- eller masterexamen. De disputerade lärarna bedriver aktiv forskning och ingår i forskningsprojekt, inom områden som är relevanta för ämnet och programmet. Övriga lärare genomför kompetensutveckling och samtliga har tid för forskning och kompetensutveckling i sin tjänst. Lärarna har möjlighet att delta i de forskningsseminarier och forskningsgruppsmöten som hålls vid institutionen, vilket är ett gott exempel på hur lärare kan hålla sig uppdaterade inom aktuella forskningsområden, anser bedömargruppen. I självvärderingen beskrivs också tydliga strategier för handledning och examination av examensarbeten, där 8 docenter inom omvårdnad ansvarar för dessa delar, vilket bedöms som adekvat ur ett kompetensperspektiv, liksom proportionerligt relaterat till utbildningens volym.

Bedömargruppen anser att lärarnas professionsrelaterade kompetens är adekvat och tillfredsställande. Bedömningen baseras på självvärderingen, lärartabellen och intervjuerna, som visar att huvuddelen av undervisningen på programmet utförs av 12 lärare med specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska. Dessutom ingår i lärargruppen lärare med yrkesexamen som apotekare och farmaceutisk biovetenskap. Av självvärderingen och intervjuerna framgår att lärargruppen besitter färsk klinisk erfarenhet, samt att lärosätet efterfrågar möjligheter för lärarna att auskultera i klinik för att upprätthålla den kompetensen, vilket bedöms främja kortsiktig kompetensutveckling. Av intervjuerna framkommer att de flesta lärare också har arbetat kliniskt under pandemin, med vaccinationer och telefonrådgivning, områden som har stor betydelse för distriktssköterskans yrke. Lärare beskrivs vara mer eller mindre intresserade av att ha delad anställning mellan lärosätet och klinisk verksamhet. Formerna för de möjligheter lärarna kommer att ha för kliniska tjänster har inte fastställts, men av intervjuerna framgår att ett arbete har påbörjats för att se över möjligheterna. Bedömargruppen är däremot osäker på om dessa tjänster ska erbjudas på frivillig basis eller om dessa ses som en framtida kompetenshöjning av den professionsrelaterade kompetensen i lärargruppen.

Med utgångspunkt i självvärderingen anser bedömargruppen att den pedagogiska kompetensen i lärargruppen är tillfredsställande. En stor andel av lärarna har omfattande pedagogisk utbildning, 15 högskolepoäng universitetspedagogik, och flera har 30 högskolepoäng handledarutbildning. I självvärderingen och lärartabellen framkommer att två är meriterade lärare, en är excellent lärare samt ytterligare en lärare har ansökt om att bli meriterad lärare. I självvärderingen framkommer att de didaktiska strategier som finns utvecklade för alla vårdutbildningar vid lärosätet också tillämpas av lärargruppen för distriktssköterskeprogrammet i samverkan med kollegor inom omvårdnad. Ett gott exempel är arbetet med att utveckla kollegiets kompetens inom hälsa och digitalisering för hållbar utveckling, ett av lärosätets lokala mål på programmet, som också lyfts in i de olika kursernas mål. Lärosätet erbjuder handledarutbildning till kliniska handledare, vilket svarar mot efterfrågan och behovet av kompetensutveckling inom den kliniska verksamheten. Kvaliteten på handledarnas kompetens beskrivs i intervjuerna som varierande, och att lärosätet trots krav på specialistutbildning till distriktssköterska hos handledarna inte kan säkerställa att alla handledare har den kompetensen under studenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Särskilt påtagligt beskriver lärosätet att det är inom hemsjukvården. En utmaning är också personalens förutsättningar att kunna genomgå utbildningen, vilket diskuteras i samverkan med avnämare.

Bedömargruppen konstaterar, baserat på självvärderingen, lärartabellen och intervjuerna, att lärargruppen är solid och välutbildad professionsmässigt samt akademiskt och pedagogiskt meriterad. Lärargruppen är relativt ung, med få förväntade pensionsavgångar samt pågående och planerade meriteringar och nyrekryteringar, vilket bedöms främja kontinuiteten och den långsiktiga kompetensförsörjningen på programmet.

Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel:

- Bedömargruppen ser positivt på lärosätets arbete för att stärka handledarkompetensen, även om utmaningarna inte bara finns på lärosätet utan speglar ett nationellt problem som beror på bristen på distriktssköterskor.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga utbildningsmiljön är tillfredsställande, baserat på självvärderingen och intervjuerna. Där ger lärosätet exempel på hur studenter och lärare har förutsättningar för utveckling samt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. I självvärderingen framkommer att flera i lärargruppen på programmet är aktiva forskare som kopplar sin egen och publicerad forskning till olika undervisningsmoment. Det framkommer också att studenter har möjlighet att medverka i de forskningsprojekt som bedrivs på avdelningen, samt att utbildningsmiljöns vetenskapliga kvalitet har ökat genom det arbete som institutionens lärare bedrivit med egen och samverkande forskning i projekt. Självvärderingen ger exempel på forskningsmiljöer, som DHEAR med fokus på hälsa och utveckling i det digitala samhället, som svarar mot ett av programmets lokala utbildningsmål och lyfts fram i specifika kursmål. Ytterligare exempel på forskningsprojekt med nära anknytning mellan forskning och utbildning är projekten Reflekterande KRAFT-givande samtal, Samspel - ett digitalt föräldrastöd och Resursfaktorer för att bibehålla hälsa bland barn och ungdomar. De strategiska satsningarna på forskningsprojekt och karriärtjänster bedöms av bedömargruppen som goda exempel på hur sambandet mellan forskning och utbildning har stärkts.

I den professionsinriktade utbildningsmiljön får studenterna möjlighet att öva, och de examineras bland annat vid ett kliniskt träningscentrum på campus där till exempel strukturerad anamnes och systematisk undersökningsmetodik kan tränas. Dessutom framkommer det i självvärderingen att lärosätet samverkar med Skaraborgs Hälsoteknikcentrum, en testbädd som är i pilotfasen inför införandet. Där kan studenterna bland annat delta i simulering i äldredräkt, vilket är ett gott exempel på hur kopplingen mellan forskning och undervisning stärks. Studenterna får möjlighet att ta del av, och kritiskt reflektera över praktiska moment i simuleringssituationer samt i studentgrupper för ett gemensamt lärande. Studenternas förmåga till en kritiskt granskande hållning tränas enligt självvärderingen genom varierande läraktiviteter och examinerande moment, där studenterna förväntas kunna diskutera och problematisera litteratur och frågor utifrån distriktssköterskans yrkesfunktion.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) genomförs under totalt 10 veckor, inom olika verksamheter som är relevanta för studenternas kommande profession som distriktssköterska (barnhälsovård, elevhälsa, hemsjukvård och primärvård). Bedömningssamtal sker som trepartssamtal vid halvtid med lärare från lärosätet. Vid behov medverkar lärarna även vid slutbedömningen. Inom elevhälsan erbjuds bara en veckas VFU, där bedömningssamtal inte är aktuellt enligt intervjuerna. I intervjuerna framkommer också att det inte finns några avtal med avnämare om VFU inom elevhälsa. Bedömargruppen konstaterar dock, baserat på intervjuerna, att en längre VFU inom även elevhälsa skulle stärka utbildningsmiljön och studenters förutsättningar att även nå specifika mål relaterat till dessa moment i kursen. Bedömningssamtalen genomförs med stöd av bedömningsinstrumentet BeVut. Om studenterna riskerar att få underkänt betyg upprättar lärosätet en handlingsplan för att stödja dem att uppnå målen med kursen.

Sammantaget anser bedömargruppen att utbildningsmiljön är utformad så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning, där studenterna får möjligheter att tillägna sig ett forskande förhållningssätt. Ansökan om examenstillstånd för forskarutbildning inom området Hälsa i det digitala samhället lämnades under våren 2022, vilket kan bredda den vetenskapliga miljön och ytterligare stärka forskningsanknytningen på distriktssköterskeprogrammet. Relaterat till den professionsinriktade utbildningsmiljön är bedömargruppens rekommendation att förlänga VFU inom elevhälsa, och att ett avtal med avnämare skulle kunna möjliggöra den utökningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att lärargruppen är solid och välutbildad professionsmässigt samt akademiskt och pedagogiskt meriterad. Lärargruppen är relativt ung, med få förväntade pensionsavgångar samt pågående och planerade meriteringar och nyrekryteringar, vilket bedöms främja kontinuitet och långsiktig kompetensförsörjning på programmet. Bedömargruppen ser också positivt på lärosätets arbete för att stärka handledarkompetensen, även om utmaningarna inte bara finns på lärosätet utan speglar ett nationellt problem relaterat till bristen på distriktssköterskor.

Utbildningsmiljön bedöms vara utformad så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning, där studenterna får möjligheter att tillägna sig ett forskande förhållningssätt. Ansökan om examenstillstånd för forskarutbildning inom området Hälsa i det digitala samhället är inlämnad under våren 2022, vilket kan bredda den vetenskapliga miljön och ytterligare stärka forskningsanknytningen på distriktssköterskeprogrammet anser bedömargruppen. Bedömargruppens rekommendation är att lärosätet vid revidering av kursplanerna förlänger VFU inom elevhälsa. Ett avtal med avnämare kan möjliggöra den utökningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)