Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Goda exempel på hur studentperspektivet uppfylls är att studenterna får möjlighet till representation formellt och informellt i olika organ och på olika nivåer, för att kunna påverka sin utbildning, bland annat i programrådet, i dialog med lärosätets ledningsgrupp och i utbildningskommittén. I studentportalen som är tillgänglig för alla studenter finns en förteckning över lärosätets nämnder, råd och andra organ för beredning och beslut. Studenterna kan också påverka genom skriftliga kursvärderingar som genomförs i samtliga kurser. De kompletteras med muntliga utvärderingar som oftast stämmer överens i bedömningen. Resultaten från kursvärderingar används vid utveckling av kurser och finns offentliga via studentportalen. Svarsfrekvensen beskrivs vara låg, men det finns strategier för hur lärosätet kan få fler att delta.

I självvärderingen framkommer att den programansvariga läraren har programmöte tillsammans med studenterna 1-2 gånger per termin, där studenterna får möjlighet att initiera egna frågor. En programvärdering genomförs under sista veckan av utbildningen. Senaste programutvärderingen besvarades av 67 procent av studenterna, där majoriteten svarade att de hade haft goda förutsättningar att påverka sin utbildning under studietiden.

Studenter som läser på halvfart har enligt självvärdering och under intervjuerna beskrivit att logistiken i utbildningen inte alltid varit optimal. Ett utvecklingsområde är att det behövs en översyn av situationen för de studenter som läser på halvfart, en synpunkt som har framförts av studenterna. Lärare på programmet arbetar just nu med en sådan översyn. Som exempel anges problem vid samläsning i kurser för de som läser på halv- och helfart. Dessutom har läsordningen inte gett studenterna förutsättningar att på bästa sätt uppnå målen med kurserna, som att till exempel teoretiska kurser inte följs av VFU-kurser, vilket fallet varit för de som läser på helfart. Vid intervjuerna framkommer att lärosätet sedan programstart arbetat med att förtydliga och strukturera om utbildningen som ges på halvfart. Det här konkreta utvecklingsarbetet ser bedömargruppen mycket positivt på, och bedömer att lärosätet visar god insikt i vilken utveckling som behöver genomföras baserat på studenternas kurs- och programvärderingar.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenter får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Goda exempel på hur detta uppfylls är bland annat att studenterna får möjlighet till representation formellt och informellt i olika organ och på olika nivåer för att kunna påverka sin utbildning, vilket också framkommit i genomförda programvärderingar. Ett utvecklingsområde som lärosätet lyft fram baserat på studenters kurs- och programvärderingar är relaterat till studier på halvfart. Vid intervjuerna framkommer att de strukturella och logistiska hinder som funnits vid halvfarts studietakt har omarbetats inför kommande programtillfällen. Sammantaget gör bedömargruppen bedömningen att lärosätet tagit fasta på studenternas synpunkter och förslag till förbättringar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)