Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömningsgrunden Personal är tillfredställande. Lärosätet har en stabil personalgrupp som säkerställer både den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen på både kort och lång sikt. Den egna lärarkåren kompletteras på ett föredömligt sätt med adekvata kompetenser från verksamheter som är relevanta för distriktssköterskans verksamhetsområde.

Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden Utbildningsmiljö är tillfredsställande. Utbildningen har både en vetenskaplig och professionsinriktad miljö, och det finns ett nära samarbete mellan forskning och utbildning. Ett utvecklingsområde är dock att säkerställa handledarkompetensen.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Studenterna får goda förutsättningar att nå målet inom kunskapsformen kunskap och förståelse anser bedömargruppen. Det framgår av underlaget att målet i sin helhet finns i programmets samtliga kurser. Bedömargruppen anser dock att lärosätet behöver förtydliga hur de säkerställer att studenterna har kunskaper som motsvarar 7,5 högskolepoäng i vetenskaplig metod. Ett förtydligande i kursplanerna skulle kunna göra det enklare att bedöma, både vid säkerställandet av förkunskapskraven och tillgodoräknandet, anser bedömargruppen.

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet säkerställer att målet inom kunskapsformen färdighet och förmåga nås i sin helhet genom olika lärandemål, studieaktiviteter och examinationer. Målet finns i stort sett i samtliga kurser och det examineras på ett varierande sätt inom de olika kurserna. Bedömargruppen vill lyfta fram det påbörjade arbetet med ett kliniskt träningscentrum som ett gott exempel på hur färdighetsmålet kan tränas på ett förtjänstfullt sätt. Här kan studenterna träna upp sin förmåga att självständigt genomföra olika moment som är relevanta för att förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Bedömargruppen anser att utbildningen genom sitt genomförande säkerställer att studenterna fortlöpande utvecklar sin kompetens. Kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt är tillfredställande. Möjligheten att fortlöpande utveckla sin kompetens bör vara lika för studenterna oberoende om de studerar på helfart eller halvfart, anser bedömargruppen. Intervjun klargjorde de kvarstående frågorna för hur studenterna fortlöpande kan utveckla sin kompetens, och bedömningen är att studenterna når målet på ett tillfredsställande sätt.

Bedömningsgrunden Jämställdhet är tillfredsställande på både lärosätesnivå samt i studieaktiviteter och examinationer. Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet kommuniceras på ett förtjänstfullt sätt genom hela organisationen - från lärosätets övergripande nivå till programmets detaljerade nivå med tillhörande kursplaner, studieaktiviteter och examinationer.

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har ett tillfredsställande arbetssätt för att följa upp, åtgärda och återkoppla studenternas examinationer på ett systematiskt sätt. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Genomströmningen är relativt god. Lärosätet erbjuder studenterna kompletteringsmöjligheter och extra examinationstillfällen för att säkerställa en god genomströmning.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Det är inte alltid studenterna väljer att delta i programmets programråd, men de får möjlighet att vara med och utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Intervjuerna stärkte bedömningen att programmet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Utbildningen genomförs i huvudsak digitalt och bedömargruppen tror att den erfarenheten kan vara till stor nytta för lärosätet i framtiden.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Sammantaget konstaterar bedömargruppen att bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och det finns en relevant samverkan med Region Värmland och dess sexton kommuner. Samverkan styrs av ett ramavtal, och avtal är skrivet med samtliga sexton kommuner. I avtalet ingår även en handledningsmodell som tydliggör de kvalitetskrav som parterna kommit överens om. Lärosätet har även studenter som genomför VFU i verksamheter utanför Region Värmland. Samverkan med regioner utanför Värmland är god.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)