Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenterna visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Bedömningen är att studenterna får förutsättningar att nå det aktuella målet. Det framgår av självvärderingen och kursplanerna att målet i sin helhet finns på varierande sätt i programmets samtliga kurser. Vetenskaplig metod integreras i programmet genom en vetenskaplig strimma som motsvarar 7,5 högskolepoäng. Vetenskaplig metod som motsvarar 7,5 högskolepoäng på avancerad nivå är ett behörighetskrav för kursen examensarbete, vilket ställer krav på att strimman i vetenskaplig metod verkligen examineras i tillräcklig omfattning i de olika kurserna. Det innebär att lärandemål för vetenskaplig metod finns i samtliga kursplaner, även i kursen Sjukdomslära och förskrivningsrätt för vissa läkemedel, vilket i sig är positivt eftersom det säkerställer ett vetenskapligt förhållningssätt.

Bedömargruppen anser alltså att det är positivt att integrera olika ämnesområden för att säkerställa att studenterna får ett vetenskapligt förhållningssätt oavsett ämnesområde. Det som kan stärka det vetenskapliga förhållningssättet ännu mer är om lärandemålen om kvantitativa metoder (kursplaner) har satts in i sitt sammanhang med tanke på att kursen Sjukdomslära och förskrivningsrätt för vissa läkemedel är reglerad av Socialstyrelsen och ska omfatta 15 högskolepoäng. Det framgår dock inte av Socialstyrelsen i klartext vad kursen Sjukdomslära och förskrivningsrätt för vissa läkemedel ska innehålla, vilket i sig är en svaghet och skapar en ojämlikhet i kursens innehåll nationellt sett.

Lärosätet anger i självvärderingen att målet "visa kunskap om områdets vetenskapliga grund" inte examineras i kursen examensarbete, utan bara används i undervisningen. Bedömargruppens tolkning är att tidigare kunskaper om vetenskaplig grund tillämpas i kursen och att examensarbetet i sin helhet anses ligga till grund för att nå målet "visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete". I examensarbetet förväntas studenterna knyta ihop en vetenskaplig fråga som har ett direkt samband för yrkesutövningen. I kursplanen för examensarbetet framgår det att de som har skrivit ett examensarbete på avancerad nivå sedan tidigare i stället kan skriva ett examensarbete som omfattar 3 högskolepoäng. Examinatorn avgör om studenter med tidigare magisterexamen i huvudområdet omvårdnad får tillgodoräkna sig hela examensarbetet (15 högskolepoäng) eller om ett fördjupningsarbete som omfattar 3 högskolepoäng ska skrivas. Vid intervjun framkom att omfattningen på fördjupningsarbetet är under diskussion.

Bedömargruppen anser att det är positivt att integrera vetenskaplig metod för att studenterna ska se sambandet mellan vetenskap och dess betydelse för yrkesutövningen. Det kan dock vara svårt att säkerställa att studenterna har kunskaper som motsvarar 7,5 högskolepoäng, vilket är behörighetskravet för examensarbeteskursen när det inte framgår hur många högskolepoäng som respektive kurs innehåller för vetenskaplig metod. Ett förtydligande i kursplanerna skulle kunna göra det enklare att bedöma, både vid säkerställandet av förkunskapskraven och tillgodoräknandet.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att studenterna får goda förutsättningar att nå målet inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Det framgår av underlaget att målet i sin helhet finns i programmets samtliga kurser. Bedömargruppen anser dock att lärosätet behöver förtydliga hur de säkerställer att studenterna har kunskaper som motsvarar 7,5 högskolepoäng i vetenskaplig metod. Ett förtydligande i kursplanerna skulle kunna göra det enklare att bedöma, både vid säkerställandet av förkunskapskraven och tillgodoräknandet, anser bedömargruppen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenterna visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Bedömningen är att studenterna får förutsättningar att nå det aktuella målet. Målet finns i samtliga kurser förutom kursen Examensarbete. Målet examineras på varierande sätt bland annat i kursen Hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad genom att studenterna får reflektera över distriktssköterskans hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsarbete. Reflektera är dock ett vagt sätt att säkerställa att studenterna har en förmåga att självständigt bedöma, planera, genomför och utvärdera. Det är samtidigt bara ett exempel och studenterna har studieaktiviteter och examinationer även i andra kursen. Ett exempel som framgår av självvärderingen är att studenterna tränas i hälsosamtal i metoden motiverande samtal (MI). Uppgiften följs upp vid ett seminarium, där studenterna bedöms individuellt. I kursen VFU på vårdcentral finns flera lärandemål, där studenterna förväntas planera och tillämpa olika behandlingsprinciper. Här utgår studenterna från omvårdnadsprocessen, vilket får ses som en självklar koppling till att bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder.

I en kurs som berör hälsovård för familjer, barn och elever ges en rad föreläsningar som är relevanta för målet. Att bedöma, planera, genomföra och utvärdera ingår även i kursen Sjukdomslära. Här examineras studenterna genom en enskild skriftlig nättentamen, där de har tillgång till kurslitteratur. Även i kurserna om barnhälsovård och hemsjukvård ingår målet på ett tydligt sätt. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) bedöms med stöd av bedömningsformuläret AssCE, och genomförs av studenter och handledare tillsammans. Av intervjun framkommer att bedömning av VFU genomförs via Zoom.

Lärosätet har lyft upp problemet med att en barnsjuksköterska är handledare till en distriktssköterskestudent. Barnhälso- och elevhälsovård är ett yrkesområde där det är möjligt att vara antingen distriktssköterska eller barnsjuksköterska. Bedömargruppen anser att det inte ska ha någon betydelse för studenternas handledning. Här måste kursens lärandemål vara avgörande och ha störst betydelse för om studenterna kan nå kursens mål eller inte. Ett sätt att säkerställa färdighetsmålen kan vara att använda sig av ett kliniskt träningscentrum som lärosätet nu är på gång att bygga upp, vilket bedömargruppen anser är positivt.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att målet nås i sin helhet genom olika lärandemål, studieaktiviteter och examinationer. Bedömargruppen vill lyfta fram arbetet med det kliniska träningscentrumet som ett gott exempel på hur färdighetsmålet "att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja hälsa" kan tränas på ett bra sätt. Här kan studenterna träna upp sin förmåga att självständigt genomföra olika moment som är relevanta för att förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenterna visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Med självvärderingen som underlag är det svårt att bedöma på vilket sätt studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens i programmet uppnås. Av självvärderingen framgår inte tydligt att målet examineras i någon av programmets kurser. Målet är att programmets studenter fortlöpande utvecklar sin kompetens. Stort ansvar läggs på studenterna själva enligt självvärderingen. I den pedagogik som används förväntas studenterna ta ansvar för sitt eget lärande och därmed också själva förstå vad som måste studeras, för att ytterligare identifiera sitt behov av kunskap och utveckla sin kompetens.

Kurserna innehåller utmanande examinationsuppgifter där studenterna skapar patientfall, men det är oklart vilka kurser eller vilka lärandemål som kan knytas till just förmågan att identifiera behov av ytterligare kunskap. Bedömargruppen framförde till lärosätet vid intervjun att målet behöver förtydligas. Av intervjun framkommer att studenterna vid de flesta examinationer får reflektera över sin egen kunskapsutveckling. Lärargruppen lyfte fram ett konkret exempel på hur målet examineras vid ett förbättringsarbete inom palliativ vård. Vid bedömningen av VFU ingår i AssCe ett bedömningsområde som handlar om professionellt förhållningssätt. Lärosätet menar att detta är ett sätt att bedöma studentens förmåga att fortlöpande utveckla sin kompetens. Studenterna får här möjlighet att identifiera vad de redan kan och vad som krävs för att utvecklas ytterligare. Lärosätet lyfte även fram fördelen med den långa programtid som en möjlighet att fortlöpande utveckla sin kompetens. Bedömargruppen anser att möjligheten att fortlöpande utveckla sin kompetens bör vara lika för studenterna oberoende av om de studerar på helfart eller halvfart. Intervjun klargjorde de kvarstående frågorna för hur studenterna fortlöpande utvecklar sin kompetens och hur målet examineras i utbildningen.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att utbildningen genom sitt genomförande säkerställer att studenterna fortlöpande utvecklar sin kompetens. Intervjun klargjorde de kvarstående frågorna för hur studenterna fortlöpande kan utveckla sin kompetens, och bedömningen är att studenterna når målet på ett tillfredsställande sätt. Bedömargruppen anser dock att möjligheten att fortlöpande utveckla sin kompetens bör vara lika för studenterna oberoende om de studerar på helfart eller halvfart.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömargruppen konstaterar att jämställdhet är väl beskrivet på lärosätesnivå och i kursplanerna. Lärosätet har i sin strategiska jämställdhetsplan tydliga mål för hur jämställdhet integreras. Mått som används för jämställdhet är könsfördelning på kurser, könsfördelning av högskoleexaminerade, andelen kvinnor bland den forskande och undervisande personalen och rekrytering. Målet är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Jämställdhet kommuniceras till studenterna genom diskussioner utifrån olika frågor, som om patienter får samma förutsättningar till vård oberoende av kön, etnicitet, social tillhörighet, religion, trosuppfattning, funktionsnedsättning etc. Ett exempel ges från kursplanen för Hemsjukvård och avancerad omvårdnad i hemmet, där studenterna ska planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder till patienter i alla åldrar inom hemsjukvård med beaktande av kultur och genus. Examinationen redovisas i en skriftlig rapport som följs upp vid ett seminarium. I kursen Familje-, barn- och elevhälsovård får studenterna dessutom redogöra och argumentera för FN:s barnkonvention.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att bedömningsgrunden Jämställdhet är tillfredsställande både på lärosätesnivå samt i studieaktiviteter och examinationer. Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet kommuniceras på ett förtjänstfullt sätt genom hela organisationen - från lärosätets övergripande nivå till programmets detaljerade nivå med tillhörande kursplaner, studieaktiviteter och examinationer.

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Självvärderingen visar att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs upp systematiskt. Lärosätet beskriver att examinatorn säkerställer en konstruktiv länkning mellan de nationella målen och kursens lärandemål med tillhörande examinationer. Enligt självvärderingen får studenterna möjlighet att komplettera examinationerna. Vid intervjun utvecklade lärargruppen hur kompletteringarna går till. Studenterna får möjlighet att utveckla examinationen med fler vetenskapliga artiklar och reflektion.

För att följa upp studenternas syn på kursernas kvalitet används kursvärderingar. Lärosätet ingår tillsammans med Mittuniversitet och Linnéuniversitet i ett så kallat treklöversamarbete. Syftet med treklöversamarbetet är att lärosätena ska få möjlighet att kvalitetssäkra varandras utbildningar. Specialistsjuksköterskeprogrammet har dock inte varit föremål för utvärdering inom samarbetet, trots att det pågått i ganska många år. Bedömargruppen anser att treklöversamarbetet är ett gott exempel på hur lärosäten kan stödja varandra, dock verkar det inte som den möjligheten används i någon större utsträckning.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Genomströmningen är relativt god. Av självvärderingen framgår däremot att de studenter som studerade på halvfart med programstart höstterminen 2019 hade en större andel studieavbrott än förväntat (30 procent). Eftersom det bara har inträffat vid ett tillfälle de senaste fyra åren, finns det ingen anledning att tro att det finns någon systematik i antalet studenter som inte fullföljer programmet eller tar ut examen. Lärosätet erbjuder studenterna kompletteringsmöjligheter och extra examinationstillfällen för att säkerställa en god genomströmning.

Bedömargruppen anser sammanfattningsvis att lärosätet har ett tillfredsställande arbetssätt för att följa upp, åtgärda och återkoppla studenternas examinationer på ett systematiskt sätt.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Studenterna får goda förutsättningar att nå målet inom kunskapsformen kunskap och förståelse anser bedömargruppen. Det framgår av underlaget att målet i sin helhet finns i programmets samtliga kurser. Bedömargruppen anser dock att lärosätet behöver förtydliga hur de säkerställer att studenterna har kunskaper som motsvarar 7,5 högskolepoäng i vetenskaplig metod. Ett förtydligande i kursplanerna skulle kunna göra det enklare att bedöma, både vid säkerställandet av förkunskapskraven och tillgodoräknandet, anser bedömargruppen

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet säkerställer att målet inom kunskapsformen färdighet och förmåga nås i sin helhet genom olika lärandemål, studieaktiviteter och examinationer. Målet finns i stort sett i samtliga kurser och det examineras på ett varierande sätt inom de olika kurserna. Bedömargruppen vill lyfta fram det påbörjade arbetet med ett kliniskt träningscentrum som ett gott exempel på hur färdighetsmålet kan tränas på ett förtjänstfullt sätt. Här kan studenterna träna upp sin förmåga att självständigt genomföra olika moment som är relevanta för att förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Bedömargruppen anser att utbildningen genom sitt genomförande säkerställer att studenterna fortlöpande utvecklar sin kompetens. Kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt är tillfredställande. Möjligheten att fortlöpande utveckla sin kompetens bör vara lika för studenterna oberoende om de studerar på helfart eller halvfart, anser bedömargruppen. Intervjun klargjorde de kvarstående frågorna för hur studenterna fortlöpande kan utveckla sin kompetens, och bedömningen är att studenterna når målet på ett tillfredsställande sätt.

Bedömningsgrunden Jämställdhet är tillfredsställande på både lärosätesnivå samt i studieaktiviteter och examinationer. Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet kommuniceras på ett förtjänstfullt sätt genom hela organisationen - från lärosätets övergripande nivå till programmets detaljerade nivå med tillhörande kursplaner, studieaktiviteter och examinationer.

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har ett tillfredsställande arbetssätt för att följa upp, åtgärda och återkoppla studenternas examinationer på ett systematiskt sätt. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Genomströmningen är relativt god. Lärosätet erbjuder studenterna kompletteringsmöjligheter och extra examinationstillfällen för att säkerställa en god genomströmning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)