Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Lärarnas kompetens är acceptabel inom olika områden som är relevanta för distriktssköterskans arbetsfält. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Även den vetenskapliga utbildningsmiljön är tillfredsställande. Den professionsinriktade miljön däremot ifrågasätts och handlar framför allt om ifall lärosätet i praktiken kan säkerställa att studenterna når mål inom kunskapsformen färdighet och förmåga inom ramen för VFU, Clinicum och i kursen Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör klargöra hur bedömning görs och hur examinationer genomförs och av vem.

· Lärosätet bör klargöra VFU:ns längd och förläggning samt bedömning vid halvtid och i slutet samt förtydliga rollerna för handledaren, kontaktläraren och examinatorn.

· Lärosätet bör klargöra om färdighetsträningen på Clinicum är examinerande, obligatorisk eller frivillig.

· Lärosätet bör klargöra examinationen av kliniska färdigheter inom kursen Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms vara säkerställt när det gäller måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Examensmålet handlar om att studenterna ska visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Bedömargruppen anser att examensmålet är tillfredsställande uppfyllt.

Det inriktningsspecifika examensmålet under kunskapsformen färdighet och förmåga anser bedömargruppen däremot inte är tillfredsställande. Målet handlar om att studenterna självständigt ska kunna bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer. Skälet är frågetecken om bedömning och examination av kliniska förmågor under VFU, men också oklarheter kring Clinicum och den specifika kursen om kliniska bedömningar som lärosätet infört och som examineras skriftligt.

Bedömargruppen anser att lärosätet når måluppfyllelse när det gäller examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Målet handlar om att studenterna ska visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Här är lärosätet starkt. Både problembaserat lärande och andra verktyg, loggbok och självvärderingar, samt ett VFU-bedömningsinstrument som starkt fokuserar på den här värderingsförmågan talar för att lärosätet lyckats mycket bra här.

Slutligen bedöms även bedömningsgrunderna om jämställdhet och om systematisk uppföljning av utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination som omsätts vid behov i åtgärder och återkopplas till relevanta intressenter vara säkerställda och starka områden inom lärosätet och utbildningen.

Lärosätet är starkt i alla ingående bedömningsgrunder förutom måluppfyllelsen av det inriktningsspecifika målet. Det handlar om att lärosätet inte möjliggör, genom sin utformning och sitt genomförande, eller säkerställer genom examination, att studenterna, när examen utfärdas, når de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör klargöra hur bedömning görs och hur examinationer genomförs och av vem.

· Lärosätet bör klargöra VFU:ns längd och förläggning samt bedömning vid halvtid och i slutet samt förtydliga rollerna för handledaren, kontaktläraren och examinatorn.

· Lärosätet bör klargöra om färdighetsträningen på Clinicum är examinerande, obligatoriskt eller frivillig.

· Lärosätet bör klargöra examinationen av kliniska färdigheter inom kursen Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna möjlighet att delta i utvecklingen på olika nivåer. Studenterna deltar i utvärderingar via Evaluate. Studiemotivationen, i synnerhet för teoretiska studier, är lägre än för VFU. Det borde föranleda en analys och stödinsatser.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Arbetsliv och samverkan är ett område som bedöms vara tillfredsställande och samverkan sker på många olika nivåer. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Etablerade strukturer för samverkan mellan lärosäte, regioner och kommuner finns. VFU-platser och handledarkompetens bereds av Utbildnings- och kompetensrådet med representanter från samtliga regioner inom sydöstra sjukvårdsregionen och lärosätet. En svaghet som tas upp i självvärderingen är att de kliniska handledarna i alltför låg utsträckning har magisterkompetens och är handledarutbildade, trots att lärosätet erbjuder sådan kompetensutveckling, vilket är något som diskuteras och problematiseras i samverkan med VFU-ansvariga.

nsutveckling, vilket är något som diskuteras och problematiseras i samverkan med VFU-ansvariga.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)