Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Studenterna beskrivs i självvärderingen ha stort inflytande över programmen på lärosätet. De är representerade i styrelser, nämnder och utskott där beslut bereds och fattas. Studentkåren Consensus utser representanter till dem. Tyvärr är få programstudenter på avancerad nivå aktiva i kåren, något som ser likadant ut på landets olika lärosäten. Programutskottet där studenter har möjlighet att vara med, beslutar om kurslitteratur och utvärderingar i Evaluate och följer upp åtgärder som angetts i de handlingsplaner som upprättats.

Studenterna har också tillgång till den gemensamma kursplattformen LISAM som samlar viktig information och kommunikation som de behöver. Som tidigare nämnts schemaläggs kursdialoger i programmet, där studenter och lärare möts digitalt. Närvaron där är hög. Nya studenter får information om tidigare kurs- och programvärderingar. I utvärderingarna värderas VFU-kurserna högre än teorikurserna och en fråga som kvarstår är om det inte ställs tillräckligt höga krav, vilket vissa studenter uppskattar. Studiemotivationen tycks samtidigt inte vara så hög i programmet. Det borde föranleda en analys och stödinsatser.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och intervjuer med lärosätet.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Lärosätet har i utvärderingar identifierat låg studiemotivation, i synnerhet till teoretiska kurser. Detta borde föranleda en analys och åtgärder.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna möjlighet att delta i utvecklingen på olika nivåer. Studenterna deltar i utvärderingar via Evaluate. Studiemotivationen, i synnerhet för teoretiska studier, är lägre än för VFU. Det borde föranleda en analys och stödinsatser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)