Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenterna visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Lärosätet visar i en tabell i självvärderingen på olika kursmål och de lärstödjande moment och tillhörande examinationer som ingår inklusive bedömningskriterierna för godkänt. Det tyder på en genomtänkt länkning mellan de olika delarna. De visar dock inte på hur de i sin tur relaterar till de nationella målen, men självvärderingen uppger att kursmålen bygger på de nationella mål som redovisas i utbildningsplanen tillsammans med lokala mål, och om studenterna har genomgått alla kurser så har de också nått alla mål. Målen är kopplade till både vetenskap och beprövad erfarenhet samt yrkesutövningen. Övningar på Clinicum innebär enligt självvärderingen också att sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt betydelsen för yrkesrollen tydliggörs. De tycks dock inte examineras praktiskt, men det är mindre relevant i relation till det här målet om kunskap och förståelse.

Exempel finns i form av lärandemål, till exempel inom kursen Sjuksköterskan och kärnkompetenserna i avancerad omvårdnad: "Förklara kärnkompetenserna utifrån olika vetenskapliga perspektiv och metoder". Ett annat lärandemål i kursen Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang: "Självständigt genomföra bedömning av patientens symtom och tecken på sviktande vitalfunktioner och därefter i interprofessionell samverkan vidta evidensbaserade åtgärder". Kursen examineras med en skriftlig rapport men även andra arbetsformer ingår, som demonstrationer och färdighetsträning. Inom kursen Examensarbete i omvårdnadsvetenskap med inriktning distriktssköterska ingår lärandemålet att syntetisera aktuell forskning inom problemområdet och problematisera valt område. Dessutom ingår där lärandemålet att värdera och diskutera det egna arbetets betydelse för kunskapsutvecklingen inom problemområdet. De examineras med ett examensarbete inklusive opponent- och respondentskap.

Sammantaget bedöms detta säkerställa kunskaperna inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Målet för kunskap och förståelse nås i hög utsträckning. Vetenskap och beprövad erfarenhet är i hög grad integrerat med yrkesutövningen inom utbildningen.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och kursplaner samt klargjordes även inom ramen för intervjuerna med lärosätet.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Måluppfyllelsen framgår i många kurser och olika lärandemål och genom konstruktiv länkning i matriser mellan lärandemål och examinationer.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör inte genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer inte genom examination, att studenten när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Målet är starkt kopplad till omvårdnadsprocessen som inte är nämnd i underlagen. Hur studenterna når målet explicit visas i en tabell, där olika mål presenteras och exempel på lärstödjande moment visas, samt de påföljande examinationerna och bedömningskriterierna. Inom kursen Primärvård och hemsjukvård, VFU finns ett mål där förmågan att utvärdera finns med, nämligen att självständigt samt i interprofessionell samverkan, utföra och utvärdera hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder. De övriga förmågorna att bedöma, planera och genomföra finns med i många lärandemål.

VFU bedöms med stöd i ett bedömningsinstrument där förmågan att bedöma, planera, genomföra och utvärdera finns med i bedömningskriterierna för VFU inom vårdcentral och hemsjukvård. VFU:n är dock inom flera placeringar väldigt kort och det finns oklarheter kring bedömningen vid halvtid och i slutet av kursen. I självvärderingen, där lärandemål för färdighet och förmåga presenteras, verkar dessa främst examineras skriftligt, även om lärstödjande moment med träning ingår. Frågan är om självständigheten och förmågan bedömts tillförlitligt. Bedömargruppen menar att det finns stora frågetecken i utbildningen och som inte fick tydliga svar under intervjuerna.

Sammantaget innebär den begränsade längden på flera VFU-placeringar och bedömningen av studenternas insatser under VFU (halvtids- och slutbedömningen samt lärosätets inblandning i bedömningen), organisation av klinisk träning på Clinicum och endast skriftlig examination av kursen Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang att måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga ifrågasätts av bedömargruppen.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och kursplanerna samt kompletterande dokument, som bedömningsformulär för VFU, och förtydligades i intervjuer med lärosätet.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet har mallar för konstruktiv länkning mellan lärandemål och examinationer som talar för att övriga delar av målet nås.

· Bedömargruppen anser att följande bör följas upp: Lärosätet bör se över hur de bedömer och examinerar studenternas måluppfyllelse när det gäller kliniska färdigheter och förmågor.

· dessa främst examineras skriftligt, även om lärstödjande moment med träning ingår. Frågan är om självständigheten och förmågan bedömts tillförlitligt. Bedömargruppen menar att det finns stora frågetecken i utbildningen och som inte fick tydliga svar under intervjuerna.

·

· Sammantaget innebär den begränsade längden på flera VFU-placeringar och bedömningen av studenternas insatser under VFU (halvtids- och slutbedömningen samt lärosätets inblandning i bedömningen), organisation av klinisk träning på Clinicum och endast skriftlig examination av kursen Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang att måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga ifrågasätts av bedömargruppen.

·

· Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och kursplanerna samt kompletterande dokument, som bedömningsformulär för VFU, och förtydligades i intervjuer med lärosätet.

·

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel:

· Lärosätet har mallar för konstruktiv länkning mellan lärandemål och examinationer som talar för att övriga delar av målet nås.

·

· Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör se över hur de bedömer och examinerar studenternas måluppfyllelse när det gäller kliniska färdigheter och förmågor.

· Lärosätet bör förtydliga hur måluppfyllelse säkerställs när det gäller studenternas förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera åtgärder för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer. Lärosätet bör förtydliga hur måluppfyllelse säkerställs när det gäller studenternas förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera åtgärder för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lärosätet bedöms vara starkt inom detta område av utbildningen som utgår från att ett problembaserat lärande blir ett eget kunskapssökande som skapar en generisk förmåga hos studenterna. Under VFU förväntas studenterna göra relevanta självbedömningar av den egna utvecklingen under VFU i relation till lärandeplanen. Till stöd har studenterna en loggbok där de skriver och värderar hur lärandet påverkats av dagens aktiviteter och vad som hänt i specifika situationer och möten med patienter. Loggboken är ett verktyg som ska främja lärandet hos studenten och läraren, som också läser och kommenterar det studenten skrivit. Loggboken är ett stöd för studenterna i samband med att de skriftligt reflekterar inför mitt- och slutbedömningen. Reflektionen skickas till kontaktläraren inför VFU-bedömningarna. Då bedöms om studenterna självständigt söker upp nya lärandesituationer och tar ansvar för det egna lärandet. I bedömningsformulären för VFU finns också en särskild sida som relaterar till studenternas förmåga att identifiera kunskapsbehov och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Studenternas värderingsförmåga utvecklas och prövas också i basgrupper och seminarier, för att sedan examineras i olika former av examinationer inom VFU. Ett av många exempel är i kursen Primärvård och hemsjukvård, VFU, där ett lärandemål är: "Identifiera det egna behovet av kunskapsutveckling för att utveckla professionell kompetens". Dessutom förekommer skriftliga inlämningsrapporter, studieuppgifter och examensarbetet, där studenterna förväntas reflektera över sin förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens. Bedömargruppen anser att lärosätet möjliggör och säkerställer att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och kursplanerna samt kompletterande dokument, som bedömningsformuläret för VFU, samt intervjuerna med lärosätet.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet visar på mycket goda exempel som i flera avseenden stödjer studenterna att identifiera sin kunskap och nå livslångt lärande. Problembaserat lärande bedöms vara en viktig grundkompetens att vila på.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Lärosätet redogör för övergripande lika villkors- och jämställdhetsarbete vid lärosätet som utgår från rektorn och fakulteterna. Lokala mål finns för fakulteten. En lika villkors- och jämställdhetsgrupp ansvarar för att bereda underlag, sprida information, utveckla centralt stöd, t.ex. utbildningar, och följa upp arbetet. På institutionsnivå tillämpas de övergripande och lokala målen samt formuleras om i kursernas mål.

Självvärderingen ger flera exempel på hur mål för jämställdhet formulerats och vilka studieuppgifter och examinationer samt bedömningskriterier som hör till dem, t.ex. att analysera och värdera betydelsen av livsvillkor och levnadsvanor för individens framtida hälsa eller att värdera och ta ställning till sjuksköterskans kärnkompetenser utifrån mångfaldsperspektiv och där etik ska vävas in i svaret. Programmet har tydliga lärandemål för att synliggöra och skapa en förståelse för betydelsen av ett jämställt samhälle. Jämställdhetsperspektivet kommuniceras också till studenterna på varierande sätt som genom kursplaner, studiehandledningar, lärstödjande moment, föreläsningar, basgruppsscenarier, gemensamma temadagar om våld i nära relationer, seminarier, workshoppar och färdighetsträningar.

Jämställdhet förankras även i lärandemål som bedöms under VFU, och förekommer i olika studieuppgifter samt i examinationer. Enligt lärosätet är en svaghet att utbildningen är kvinnodominerad, liksom handledarna under VFU och lärosätet eftersträvar en jämnare könsfördelning.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och kursplanerna samt kompletterande material som bedömningsformulär för VFU, liksom intervjuer med lärosätet.

· Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet visar på medvetenhet i frågan och har infört aspekter på jämställdhet på olika nivåer i undervisning och examinationer.

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet har en gemensam modell för kvalitetssäkring och utvärdering av utbildning och alla utbildningar kvalitetssäkras vart sjätte år. Rapporten omfattar analys av nyckeltal, måluppfyllelse, utformning och genomförande, forskningsanknytning, lärarkompetens, arbetslivsperspektiv, studentperspektiv, jämställdhetsperspektiv och hållbarhetsperspektiv. Rapporten diskuteras, bearbetas och förankras inom programmet med lärare, studenter och arbetslivsrepresentanter. Därefter är den grunden i en fakultetsdialog, där styrkor och svagheter diskuteras och mynnar ut i en bedömning och handlingsplan. Under 2022 kommer distriktssköterskeprogrammet att ingå i utvärderingen.

Utvärderingar av kurser och program sker kontinuerligt efter varje kurs och program. De innehåller fasta svarsalternativ och fritextsvar på vissa frågor. Utvärderingen är gemensam på lärosätet, men möjlighet att lägga till program- eller kursspecifika frågor finns. Det elektroniska programmet Evaluate används och är väl förankrat i organisationen. Svarsfrekvensen är 30-70 procent. Kursdialoger mellan kursledning och studenter sker kontinuerligt och är schemalagda. VFU bedöms enligt ett gemensamt bedömningsunderlag. Vid risk för underkänt rapporterar lärosätet att de upprättar en handlingsplan med strategier för måluppfyllelse tillsammans med studenten, handledaren och kontaktläraren.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen.

Sammantaget bedöms lärosätet tillämpa strukturerade uppföljningar av kvalitet på alla nivåer och inom utbildningen, som återkopplas till studenterna och andra intressenter.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Lärosätet redovisar att många söker programmet och att de har en hög genomströmning på 74-81 procent. Ett fåtal studenter gör tidiga avhopp från programmet och enstaka studenter begär uppehåll p.g.a. graviditet och föräldraledighet, något som är vanligt i specialistsjuksköterskeprogrammen i hela Sverige. Studievägledare och studenthälsan beskrivs vara ett bra stöd för studenterna. I utvärderingar har studenternas motivation till studier rapporterats vara relativt låg (3,3 på en femgradig skala). Hälften av studenterna är dock trötta och en fjärdedel känner sig stressade av studierna, vilket möjligen kan höra ihop med PBL-metodiken.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och intervjuerna.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde: Lärosätet visar att genomströmningen är relativt god, men det finns studenter som hoppar av och de som är stressade och mår dåligt. Individuellt stöd för studier kan behöva diskuteras.

· Lärosätet har i utvärderingar identifierat låg studiemotivation, i synnerhet till teoretiska kurser. Detta borde föranleda en analys och åtgärder.

Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms vara säkerställt när det gäller måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Examensmålet handlar om att studenterna ska visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Bedömargruppen anser att examensmålet är tillfredsställande uppfyllt.

Det inriktningsspecifika examensmålet under kunskapsformen färdighet och förmåga anser bedömargruppen däremot inte är tillfredsställande. Målet handlar om att studenterna självständigt ska kunna bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer. Skälet är frågetecken om bedömning och examination av kliniska förmågor under VFU, men också oklarheter kring Clinicum och den specifika kursen om kliniska bedömningar som lärosätet infört och som examineras skriftligt.

Bedömargruppen anser att lärosätet når måluppfyllelse när det gäller examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Målet handlar om att studenterna ska visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Här är lärosätet starkt. Både problembaserat lärande och andra verktyg, loggbok och självvärderingar, samt ett VFU-bedömningsinstrument som starkt fokuserar på den här värderingsförmågan talar för att lärosätet lyckats mycket bra här.

Slutligen bedöms även bedömningsgrunderna om jämställdhet och om systematisk uppföljning av utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination som omsätts vid behov i åtgärder och återkopplas till relevanta intressenter vara säkerställda och starka områden inom lärosätet och utbildningen.

Lärosätet är starkt i alla ingående bedömningsgrunder förutom måluppfyllelsen av det inriktningsspecifika målet. Det handlar om att lärosätet inte möjliggör, genom sin utformning och sitt genomförande, eller säkerställer genom examination, att studenterna, när examen utfärdas, når de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

· Bedömargruppen anser att följande bör följas upp: Lärosätet bör klargöra hur bedömning görs och hur examinationer genomförs och av vem.

· Lärosätet bör klargöra VFU:ns längd och förläggning samt bedömning vid halvtid och i slutet samt förtydliga rollerna för handledaren, kontaktläraren och examinatorn.

· Lärosätet bör klargöra om färdighetsträningen på Clinicum är examinerande, obligatoriskt eller frivillig.

· Lärosätet bör klargöra examinationen av kliniska färdigheter inom kursen Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)