Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Bedömningsgrunden Personal är inte tillfredsställande. Bedömargruppen anser att lärarnas sammantagna kompetens varken är tillräcklig på kort eller lång sikt. Det finns brister främst inom den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet har en kompetensförsörjningsplan som de nu också använder för att höja den vetenskapliga kompetensen, med avsikt att anställa doktorander. Eftersom det är en lång process, konstaterar bedömargruppen att det inte tydligt framkommer hur den vetenskapliga kompetensen ska säkerställas på kort sikt. Pedagogisk kompetens bedöms som ett utvecklingsområde, eftersom det inte framkommer om resurser läggs på att öka den pedagogiska kompetensen inom lärargruppen. Lärosätet behöver förtydliga vilka krav och kriterier de har på den pedagogiska kompetensen hos lärare – både på nuvarande anställda och vid nyrekrytering. I samband med det anser bedömargruppen att det är värdefullt att förtydliga vilka förutsättningar och strukturer lärosätet har för att säkerställa att kompetensutveckling verkligen sker. Den professionsrelaterade kompetensen bedöms i stort som adekvat och tillräcklig. Ett gott exempel är de delade tjänsterna mellan lärosätet och regionen/kommunerna. Bedömargruppen ser dock handledarkompetensen som ett utvecklingsområde och rekommenderar lärosätet att säkerställa och förtydliga vilken kompetens handledarna vid VFU har.

Bedömargruppen konstaterar att utbildningsmiljön i sin helhet inte är tillfredsställande. Beträffande utbildningsmiljöns vetenskapliga inriktning är bedömargruppens sammantagna bedömning att den är tillfredsställande och att ett nära samband finns mellan forskning och utbildning. Goda exempel ges på forskningsprojekt som de undervisande lärarna är involverade i, och som bedöms ha betydelse för distriktssköterskans profession. Studenterna får, i vissa fall, möjlighet att delta i forskningsprojekt, och vid intervjuerna ger lärosätet goda exempel på lärandeaktiviteter som säkerställer att det genomgående i utbildningen finns en forskningsanknytning.

När det gäller den professionsinriktade utbildningsmiljön anser bedömargruppen att lärosätet behöver förbättra strukturen och tydligheten i de förutsättningar som studenterna har för måluppfyllelse vid eventuella problem under sin VFU. Bedömargruppen konstaterar att det som finns i dag inte är tillräckligt för att säkerställa en rättssäker examination – och den professionsinriktade miljöns kvalitet – och rekommenderar därför lärosätet att upprätta tydliga strukturer för förutsättningarna i utbildningsmiljön. Dessutom rekommenderar bedömargruppen att lärosätet inför mittbedömningar vid studenternas VFU, för att säkerställa en rättssäker examination även i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör förtydliga vilka resurser som läggs på att öka den vetenskapliga och

pedagogiska kompetensen inom lärargruppen.

· Lärosätet bör förtydliga vilka krav och kriterier lärosätet har när det gäller pedagogisk kompetens hos lärare – både för de nuvarande anställda och vid nyrekrytering.

· Lärosätet bör förtydliga vilka förutsättningar och strukturer lärosätet har för att säkerställa att kompetensutveckling verkligen sker.

· Lärosätet bör förtydliga om och hur individuella studieplaner upprättas om studenten riskerar att inte uppnå lärandemålen i respektive VFU-kurs, samt vilket stöd som ges till handledare i de fallen.

· Lärosätet bör förtydliga hur man säkerställer en rättssäker examination av VFU.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bedöms som inte tillfredsställande. Lärosätet ger exempel på hur de från höstterminen 2022 genomfört förbättringar inför utvärderingen. Fortsatt finns dock otydligheter till exempel om hur lärosätet arbetat med de egna identifierade bristerna i otydliga målbeskrivningar och bedömningskriterier. Eftersom lärosätets arbete med de nya kursplanerna fortsatt pågår, rekommenderar bedömargruppen att lärosätet noggrant går igenom och presenterar hur studenterna förväntas nå progression, vilka lärandeaktiviteter som främjar studenternas lärande samt hur målformuleringarna i kursplanerna ska kunna stödja studenterna att förstå och uppfylla målen som är specifikt relaterade till kunskapsformen kunskap och förståelse.

Måluppfyllelse av examensmålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga anser bedömargruppen inte är tillfredsställande. Lärosätet har i sin självvärdering identifierat ett utvecklingsområde relaterad till studenternas förmåga till uppföljning och utvärdering. Hur det tagits an inför kurser höstterminen 2022 framkommer inte, och därför kan bedömargruppen inte ta ställning till om lärosätet har genomfört konkreta åtgärder. Bedömargruppen ställer sig också frågande till om och hur de identifierade utvecklingsområdena har uppfyllts eller avses att uppfyllas mot bakgrund av den ökade andelen praktiska övningar samt tydliggörande av examinationer. För rättssäker examination även av praktiska moment, rekommenderas lärosätet att se över studenters förutsättningar till praktisk övning samt examination vid campus, istället för vid VFU som fallet är nu.

Examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt säkras inte anser bedömargruppen. Bedömargruppen konstaterar att trots att det i självvärderingen framkommer goda exempel, är det otydligt om de är exempel på styrkor och utvecklingsområden inför kommande programstart eller är något som redan genomförs. Bedömargruppen anser också att lärosätet behöver förtydliga målet i alla kurser, så det också blir tydligt för studenterna vilka av målen som specifikt har fokus på kunskapsformen "värderingsförmåga och förhållningssätt". Bedömargruppen befarar att målet, eftersom det inte är formulerat till exempel i alla VFU-kursernas lärandemål, får mindre utrymme i samband med VFU, och inte täcks i kurser med konkret patientnära arbete, trots att det finns inskrivet i AssCE.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Till exempel framkommer att lärosätets värdegrund präglas av jämställdhet, öppenhet, tillit och respekt.

När det gäller bedömningsgrunden Uppföljning, åtgärder och återkoppling anser bedömargruppen att den inte är tillfredsställande. Utbildningens innehåll, utformning och examination följs inte upp systematiskt. Ett utvecklingsområde är lärosätets behov av att förtydliga hur de interna övergripande verksamhetsutvecklingssystemen och kvalitetssäkringssystemen används för att utveckla utbildningen, samt hur ofta de genomförs.

När det gäller genomströmning anser bedömargruppen att lärosätet inte verkar för att studenterna kan genomföra sin utbildning inom utsatt tid. Därtill saknas analys och siffror på genomströmning. Bedömargruppen konstaterar att det finns brister i den individuella studieplaneringen och rekommenderar lärosätet att förtydliga hur studenter som är i behov av studieuppehåll ska gå till väga, och vilket stöd de får från lärosätet. Dessutom behöver lärosätet förtydliga vilka orsaker till studieuppehåll som är godkända, samt om formella beslut fattas i ärenden och av vem. Lärosätet bör förtydliga vilka stödstrukturer som finns för att stödja studenter som riskerar underkänt vid VFU, och vilket stöd handledarna får vid de tillfällena.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör förtydliga hur studenterna förväntas nå progression i kurser och mellan kurser.

· Lärosätet bör förtydliga målformuleringarna i kursplanerna så att de stödjer studenterna att förstå och uppfylla målen specifikt för de olika kunskapsformerna.

· Lärosätet bör förtydliga hur studenternas förmåga till uppföljning och utvärdering har tagits i beaktande vid kursutvecklingen samt hur studenterna får stöd att nå hela målet i kunskapsformen färdighet och förmåga.

· Lärosätet bör förtydliga hur de praktiska momenten utökats enligt önskemål och identifierade behov samt hur examinationerna har tydliggjorts.

· Lärosätet bör förtydliga antalet och utformningen av de campusförlagda momenten samt träningen och examinationen av praktiska moment under utbildningen.

· Lärosätet bör förtydliga kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i alla kurser, men särskilt i VFU-kurserna, samt integrera dem i lärandeaktiviteterna. Lärosätet bör utgå från tidigare goda exempel på lärandeaktiviteter.

· Lärosätet bör förtydliga hur de interna övergripande verksamhetsutvecklingssystemen och kvalitetssäkringssystemen används för att utveckla utbildningen, samt hur ofta de genomförs.

· Lärosätet bör förtydliga strukturer för individuell studieplanering och vilket stöd studenterna får från lärosätet vid studieuppehåll och om de riskerar att bli underkända vid VFU. Lärosätet bör även förtydliga vilka orsaker till studieuppehåll som är godkända samt om formella beslut fattas i ärenden och av vem.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Utbildningens lärare arbetar aktivt för att rekrytera studenter till att vara aktiva i samverkansforum på lärosätet. Studenterna uppmanas också att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningen, till exempel genom kursvärderingar eller genom informella diskussioner för att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Eftersom lärosätet saknar strategier för hur studenterna ska uppmuntras att delta i programråden och inte använder några programvärderingar, rekommenderar bedömargruppen att lärosätet upprättar tydliga strukturer för programråd och inför programvärderingar.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, samt att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Exempel på hur det uppfylls är genom de lärande och examinerande moment i kurser där studenterna får möjlighet att träna sin interkulturella och interprofessionella kompetens. En styrka är den kommande satsningen på att involvera nationella och internationella externa föreläsare, för att ge studenterna beredskap att arbeta på en global arbetsmarknad.

Avslutningsvis finner bedömargruppen att de brister som framkommit under utvärderingen är allvarliga.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)