Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömningen baseras på självvärdering, kursvärderingar, kursanalyser samt intervjuer. I självvärderingen och intervjuerna framgår att kursansvariga arbetar aktivt för att rekrytera studenter som ska vara representanter i olika organ och plattformar, där samverkansforum med avnämare är ett exempel. I självvärderingen och vid intervjuerna framkommer att studenterna uppmanas att vara aktiva i olika beslutsprocesser och i arbetet med att utveckla utbildningen, till exempel genom kursvärderingar eller genom de informella diskussionerna med studenterna. Kursvärderingarna och kursanalyserna visar att studenternas synpunkter tas tillvara samt hur de används som en del i att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Bedömargruppen konstaterar att det vid lärosätet saknas programråd i den granskade utbildningen, samt en beskrivning av hur studenterna kan motiveras att medverka. Bedömargruppen konstaterar dessutom att programvärderingar inte används. Inom de områdena finns en utvecklingspotential på lärosätet. Därför rekommenderar bedömargruppen lärosätet att upprätta tydliga strukturer för programråd och införa programvärderingar som kan ligga till grund för att utveckla utbildningen.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Utbildningens lärare arbetar aktivt för att rekrytera studenter till att vara aktiva i samverkansforum på lärosätet. Studenterna uppmanas också att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningen, till exempel genom kursvärderingar eller genom informella diskussioner för att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Eftersom lärosätet saknar strategier för hur studenterna ska uppmuntras att delta i programråden och inte använder några programvärderingar, rekommenderar bedömargruppen att lärosätet upprättar tydliga strukturer för programråd och inför programvärderingar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)