Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Andelen forskarutbildade i lärarlaget är hög (fyra av nio), varav en är en disputerad distriktssköterska, och samtliga lärare har professionsrelaterad kompetens och adekvat högskolepedagogisk kompetens. Lärosätet finansierar forskarutbildning för adjunkter med professionsanknytning, för att förbättra möjligheten till god kompetensförsörjning på lång sikt.

Det finns en tydlig struktur för kopplingen mellan forskning och utbildning. Forskare deltar i utbildningen, inom en av de forskningsmiljöer som är relaterade till distriktssköterskeprogrammet har flera examensarbeten genomförts. Distriktssköterskans ledarskap behandlas genom hela programmet och examineras i kurser.

VFU-handledare ska ha specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktsköterska samt magisterexamen och helst handledarutbildning.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Utbildningen säkerställer det nationella examensmålet att studenterna ska visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Vetenskaplig metod ges som en progressiv strimma som motsvarar 7,5 högskolepoäng. Studenterna förbereds för examensarbetet under hela programmets gång genom att de bearbetar, reflekterar och examineras om vetenskapliga metoder. Bland lärandemålen som relaterar till strimman saknas dock begreppen vetenskapsteori, forskningsetik, trovärdighet, validitet och reliabilitet.

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenterna visar förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer. Detta sker genom ett antal moment i VFU, simulering, och i teoretiska kurser. Lärosätet använder bedömningsformuläret AssCE för att bedöma studentens prestationer under VFU, vilket innebär att det finns en stark koppling till olika aspekter av specialistsjuksköterskans område bl.a. i relation till studenternas förmåga att beskriva behov av omvårdnad samt planera, utföra och följa upp omvårdnadsåtgärder.

Genom flera lärandemål i respektive kurs säkerställer lärosätet att studenterna kan reflektera över sin egen kompetens och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande genom att det finns i lärandemål och kursinnehåll. I viss mån anser bedömargruppen att jämställdhetsperspektivet är integrerat genom programmets olika kurser.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Det sker t.ex. genom program- och kursvärderingar, återkoppling till studenter om kursvärderingar och åtgärder i relation till dem samt intern cyklisk kvalitetsbedömning av utbildningen. Återkopplingen till externa intressenter sker i samverkansorgan mellan lärosätet och vårdverksamheterna.

Vid programmet används två betygssystem, U-G och A-F. U-G används vid seminarier och VFU och A-F används för att sätta betyg på hela kurser. Blandningen av de två systemen förefaller otydlig och är svår att kommunicera till studenter. Därmed kan användningen av två betygssystem vara problematisk ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Det finns flera stödfunktioner för studenter som av olika skäl behöver stöd att genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Det sker bl.a. genom att de har möjlighet att delta i studentråd, kurs- och programvärderingar samt kontinuerliga dialoger med lärarna.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället genom att lärosätet deltar i det lokala kompetensrådet, programråd och samverkansorganet Brobyggarna.

Bedömningssamtal utifrån lärandemål och AssCE genomförs under längre VFU-perioder, medan det bara krävs ett närvarointyg för de kortare perioderna. Konsekvensen av det upplägget kan bli att studenterna är tillfredställande beredda för arbete inom två av distriktssköterskans fyra vårdinriktningar, men sämre förberedda för de två övriga inriktningarna. Därför anser bedömargruppen att lärosätet bör överväga att inför individuella bedömningar av samtliga VFU-placeringar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)