Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv
Bedömningsgrund: Studentperspektiv
Studenterna ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Kontinuerliga forum för samverkan mellan lärosätet och studenterna är studeranderåd. Förutom genom sedvanliga kurs- och programvärderingar förs en kontinuerlig dialog mellan studenter och lärare, bl.a. genom en chattfunktion i lärplattformen och muntliga utvärderingar. Där kan studenterna ge synpunkter på utbildningens innehåll och vissa ändringar kan göras redan under kursens gång, t.ex. förlängd inlämningstid för en examination. Uppföljningar av utvärderingarna sker genom anslag på lärplattformen och vid kursstart.
Representanter för studerandeföreningen Hälsosektionen medverkar i tre utskott. Representationen från distriktssköterskeprogrammet är låg, vilket inte är ovanligt för specialistsjuksköterskeprogram.
Vid den cykliska kvalitetsbedömningen deltar alltid arvoderade studenter. På det sättet försäkras att studentperspektivet blir belyst, och genom att arvodera studenterna menar bedömargruppen att lärosätet visar att studenternas insats är värdefull och likvärdig med lärarnas. Som resultat av den senaste kvalitetsbedömningen har ändringar i programmet genomförts och studenterna fick möjlighet att medverka i planeringen av förändringarna genom studerande- och programråd.
Vid intervjuerna framkommer att man arbetar med att engagera alumner i utvecklingen av programmet.
Sammantaget innebär ovanstående att bedömningsgrunden är uppfylld.
- Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet betalar ut arvode till studenterna för vissa uppdrag som studentrepresentanter, för att säkerställa studentperspektivet och likställa studenternas insats med lärarnas.
Studentperspektiv
Tillfredsställande
Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Det sker bl.a. genom att de har möjlighet att delta i studentråd, kurs- och programvärderingar samt kontinuerliga dialoger med lärarna.