Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Distriktssköterskeprogrammet vid lärosätet bedrivs delvis på distans på hel- och halvfart, där sammanlagt 30 studenter antas varje år. Under vårterminen 2023 sjösätts nya kursplaner för delar av programmet som en konsekvens av en intern cyklisk kvalitetsbedömning 2021.

Andelen forskarutbildade i lärarlaget är hög (fyra av nio), varav en är en disputerad distriktssköterska, vilket säkerställer den sammanlagda vetenskapliga kompetensen. Samtliga lärare, varav tre är distriktssköterskor, har professionsrelaterad kompetens (t.ex. inom barnsjukvård och vård av äldre). Ämneskompetensen inom områden som relaterar till distriktssköterskans yrkesområde exempelvis folkhälsovetenskap och farmakologi säkerställs genom att lärare från andra ämnen på lärosätet eller externa lärare anlitas. Alla lärare har adekvat högskolepedagogisk kompetens. Kompetensförsörjningen på lång sikt hanteras genom internt finansierade doktorander (adjunkter) inom professionen, men också genom externa rekryteringar av disputerade lärare.

Lärarlaget för distriktssköterskeprogrammet träffas varje måndag för att gå igenom planering och följa upp synpunkter från studenter. Det innebär att de snabbt kan förbättra logistiken i kursen eller lägga ut inspelade föreläsningar på lärplattformen utifrån studenternas synpunkter och önskemål.

Bedömargruppens slutsats är att personalgruppens sammansättning står i proportion till utbildningen.

- Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Lärosätet har satsat på att själva finansiera forskarutbildning för adjunkter med professionsanknytning, för att förbättra möjligheten till god kompetensförsörjning på lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Självvärderingen visar på en tydlig och genomtänkt struktur för kopplingen mellan forskning och utbildning. Det gestaltar sig t.ex. genom att forskare deltar i utbildningen, att föreläsningar med externa forskare erbjuds och att studenter får ta del av insamlade forskningsdata till sina examensarbeten (efter forskningsetisk prövning). Inom en av de forskningsmiljöer som är relaterade till distriktssköterskeprogrammet har flera examensarbeten genomförts. Dessutom erbjuds studenterna projektförslag inför sina examensarbeten från kliniska verksamheter och kan handledas av externa handledare från desamma. Bedömargruppen anser att detta sammantaget visar att det finns en välfungerande vetenskaplig miljö som kommer studenterna till del.

Ett exempel på den professionsinriktade miljön är att studenterna genomför scenarioträning vid ett kliniskt träningscentrum, där de förbereder sig genom att studera både kurslitteratur och vetenskapliga artiklar innan träningen av det praktiska momentet. Till exempel utförs hjärt-lungräddning och simuleringar inför den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) på det kliniska träningscentrumet. Lärosätet beskriver också att man planerar att tydliggöra kopplingen till kliniska verksamheter, som vårdcentraler, och utveckla interprofessionellt lärande. Moment på det kliniska träningscentrumet utvecklas i relation till god och nära vård-reformen genom att studenterna får träna praktiskt på att undersöka och vårda patienter i hemmet.

Bedömargruppen anser att distriktssköterskans ledarskap behandlas genom hela programmet. Förutom reflektion om ledarskapet under seminarier, examineras studenternas förmåga att leda i flera lärandemål, t.ex. "visa förmåga att leda och utföra avancerad och samskapande vård i hemmet utifrån distriktssköterskans etiska, pedagogiska och hälsofrämjande förhållningssätt i samverkan med teammedlemmar, inklusive patient, närstående och familj" (i kursen Samskapande och avancerad vård i hemmet), där ledarskapet integreras med flera nationella lärandemål för distriktssköterska.

I självvärderingen framgår att lärosätet arbetar utifrån den didaktiska strategin "studentcentrerat lärande", som innebär att läraren utgår från studenternas perspektiv och att studenterna utifrån lärandemålen får styra sitt eget lärande, vilket bedömargruppen anser är positivt. Det konkretiseras t.ex. av att lärarna möter studenterna i mindre grupper både digitalt och fysiskt och på så sätt lär känna dem. Genom att erbjuda studenterna föreläsningar och litteratur som de kan bearbeta i grupp ökar förutsättningarna för djupinlärning.

Handledare för VFU ska ha specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktsköterska samt magisterexamen och helst handledarutbildning, vilket också uppfylls i hög grad. Lärosätet beskriver att kvalitetssäkringen av VFU kan riskeras, eftersom handledare från andra regioner kan ha andra förutsättningar för handledning än handledare från Jönköpingsregionen har, trots att alla handledare har tillgång till kursplanen, studieguiden och bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education (AssCE).

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet har en vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö som bedrivs med ett nära samband mellan forskning och utbildning.

- Bedömargruppen har identifierat följande goda exempel: Forskarna som är knutna till programmet ger studenter möjlighet att engagera sig i pågående forskningsprojekt.

- Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Lärosätet bör stärka samverkan med handledarna, för att lärandemål, studieanvisningar och bedömningsformulär ska förankras hos dem som tillsammans med studenterna ska omsätta texterna i praxis.

- Lärosätet bör organisera informationstillfällen för blivande handledare på distans eller som filmer, för att försäkra att alla studenter får handledning utifrån samma förutsättningar.

Förutsättningar

Tillfredställande

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Andelen forskarutbildade i lärarlaget är hög (fyra av nio), varav en är en disputerad distriktssköterska, och samtliga lärare har professionsrelaterad kompetens och adekvat högskolepedagogisk kompetens. Lärosätet finansierar forskarutbildning för adjunkter med professionsanknytning, för att förbättra möjligheten till god kompetensförsörjning på lång sikt.

Det finns en tydlig struktur för kopplingen mellan forskning och utbildning. Forskare deltar i utbildningen, inom en av de forskningsmiljöer som är relaterade till distriktssköterskeprogrammet har flera examensarbeten genomförts. Distriktssköterskans ledarskap behandlas genom hela programmet och examineras i kurser.

VFU-handledare ska ha specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktsköterska samt magisterexamen och helst handledarutbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)