Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

På övergripande nivå ingår lärosätet i det lokala kompetensrådet. Ett uttryck för samverkan är att ett antal kommuner upphandlat elva platser i distriktssköterskeprogrammet som en del av sitt arbete med kompetenshöjning för kommunernas sjuksköterskor.

Samverkan med vårdverksamheter sker också genom programråd, där lärosätet och studentrepresentanter från distriktssköterske- och barnsjuksköterskeprogrammen samverkar med representanter från regionen och kommunerna för att behålla klinisk förankring i programmet. Förändringar i programmet förankras i samråd med kliniska verksamheter.

Lärosätet har också samverkansorganet Brobyggarna, där VFU-ansvariga i vårdverksamheterna träffar lärare som arbetar med VFU för att diskutera de övergripande förhållanden som råder på VFU-platserna. Det framkommer dock inte om det finns någon lärare med övergripande ansvar för kvaliteten på VFU-platserna eller för kontinuerlig samverkan med handledarna, vilket bedömargruppen anser är en svaghet.

Det finns god tillgång på VFU-platser. Utbildningen innehåller sammanlagt 12 högskolepoäng VFU (6 högskolepoäng VFU inom elevhälsa och barnhälsovård samt 6 högskolepoäng VFU inom primärvård och hemsjukvård). VFU läggs upp så att studenterna själva väljer två huvudinriktningar: elevhälsa eller barnhälsovård respektive primärvård eller hemsjukvård. I den "långa VFU:n" gör studenterna 96 timmar under 12 dagar inom den ena inriktningen och "den korta VFU:n" gör de 64 timmar under 8 dagar inom den andra inriktningen. VFU genomförs på hel- eller halvfart utifrån studenternas och verksamhetens förutsättningar.

Bedömningssamtal utifrån lärandemål och AssCE genomförs under den långa VFU:n, medan det bara krävs ett närvarointyg för den korta VFU:n, även om AssCE också fylls i. I relation till varje VFU genomförs examination på kliniskt träningscentrum och hemtentamen. Enligt bedömargruppen kan konsekvensen av det upplägget bli att studenterna är tillfredställande förberedda för arbete inom två av distriktssköterskans fyra vårdinriktningar, men sämre förberedda för de andra två inriktningarna. Därför bör lärosätet överväga att införa individuella bedömningar av samtliga VFU-placeringar.

Den sammanlagda bilden är att bedömningsområdet uppfylls, men att det finns möjligheter till utveckling.

- Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde: Lärosätet bör överväga att införa individuella bedömningar för alla VFU-placeringar.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället genom att lärosätet deltar i det lokala kompetensrådet, programråd och samverkansorganet Brobyggarna.

Bedömningssamtal utifrån lärandemål och AssCE genomförs under längre VFU-perioder, medan det bara krävs ett närvarointyg för de kortare perioderna. Konsekvensen av det upplägget kan bli att studenterna är tillfredställande beredda för arbete inom två av distriktssköterskans fyra vårdinriktningar, men sämre förberedda för de två övriga inriktningarna. Därför anser bedömargruppen att lärosätet bör överväga att inför individuella bedömningar av samtliga VFU-placeringar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)