Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Lärargruppen bedöms som solid och professionsmässigt välutbildad samt akademiskt och pedagogiskt meriterad. Vid utbildningen finns pågående och planerade meriteringar samt en ambition till nyrekryteringar, vilket bedömargruppen anser främjar kontinuitet och långsiktig kompetensförsörjning på programmet. Den vetenskapliga utbildningsmiljön bedöms vara utformad så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning, där studenterna får möjligheter att tillägna sig ett forskande förhållningssätt. Ett utvecklingsområde är att i större utsträckning inkludera studenterna i pågående forskningsprojekt. Den professionsinriktade utbildningsmiljön är tillfredsställande både i klinik och på lärosätet, där studenterna får öva på praktiska moment vid ett kliniskt träningscentrum.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse. Självvärderingen ger goda exempel på lärandeaktiviteter och examinationer där kunskapsformen diskuteras och behandlas, och där studenterna får visa kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till distriktssköterskans specialistområde. Undervisningen är förankrad i aktuell forskning, och det krävs att studenterna i hög grad självständigt söker kunskaper för att i examinationer visa på fördjupad förståelse inom valda områden. Lärosätet lyfter också fram utvecklingsområden, samt hur de arbetar med dem.

Utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet färdighet och förmåga enligt bedömargruppen. Självvärderingen ger flera goda exempel dels på lärandeaktiviteter, dels på variation av examinationsformer som täcker målet. Det finns en tydlig beskrivning av progression mellan kurserna där specifika förkunskapskrav mellan kurserna är ett stöd för att säkerställa progressionen. Relaterat till studenternas självständiga förmåga att främja psykisk hälsa hos patienter är det inte lika tydligt beskrivet i självvärderingen och inte heller specificerat i kursplanerna. Under intervjuerna framkom dock att målet i sin helhet och delmålen finns integrerade i kurserna. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att förtydliga innehållet i förhållande till hela examensmålet färdighet och förmåga vid revidering av kursplanerna.

När det gäller måluppfyllelsen av examensmålet värderingsförmåga och förhållningssätt anser bedömargruppen att utbildningen möjliggör det. Ur självvärderingen och kursplanerna framkommer att målet finns till delar eller som helhet i programmets alla kurser. Särskilt tydligt framkommer det under den verksamhetsförlagda utbildningen och i de bedömningar av studenternas måluppfyllelse som sker där. Ett gott exempel är att studenterna under VFU under överinseende av handledare ska genomföra motiverande samtal, där ett av målen som examineras är att studenterna identifierar sitt behov av ytterligare kunskap inom området. I självvärderingen framkommer goda exempel på hur teoretiska och praktiska lärandeaktiviteter först övas på lärosätet, för att sedan tillämpas och examineras i samband med VFU. Examinationsformerna varierar.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande, vilket framkommer i de goda exempel som självvärderingen beskriver. Bedömargruppen konstaterar att jämställdhetsperspektivet nog kommuniceras, trots att det inte beskrivs så uttryckligt i självvärderingen.

Det finns en tydlig planering och samverkan för uppföljning och utvärdering av utbildningen. Sammankomster genomförs med lärarlag, representanter från huvudmännen i den verksamhetsförlagda utbildningen (studierektor och adjungerad klinisk adjunkt) samt studievägledare, ämnesansvariga och studentrepresentanter. Resultaten av uppföljningar omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Goda exempel är bland annat att studenterna får möjlighet att medverka vid programråd för att kunna påverka sin utbildning. Dessutom erbjuds studenterna möjligheten att besvara program- och kursvärderingar som sedan ligger till grund för att utveckla kurserna på utbildningen. Eftersom svarsfrekvensen är låg i kursvärderingarna, erbjuds studenterna kompletterande forum för att vara aktiva i utbildningens genomförande och utveckling, som digitala omröstningar och muntliga dialoger om undervisningen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Arbetslivsanknytning sker bland annat genom den samverkan lärosätet har externt med bland annat vårdverksamheten på olika nivåer. Samarbetet mellan de adjungerade kliniska adjunkterna och lärarlaget är en styrka, där de genom sin adjungering till lärosätet och sin akademiska och pedagogiska kompetens, har en god förståelse av professionens vetenskapliga och evidensbaserade grund i den kliniska vardagen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)