Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Vid lärosätet finns en policy för studentinflytande och institutionen värnar om att studenterna ska ha verkligt inflytande över sin utbildning, vilket bedömargruppen ser positivt på. Till exempel finns programråd, som beskrivs som ett viktigt forum för studentinflytande. Nära samverkan finns också mellan kårerna. Studenterna vid distriktssköterskeprogrammet är inte de mest kåraktiva, och därför arbetar lärarna aktivt för att öka studentinflytandet och studenternas medverkan i olika sammanhang. Eftersom även svarsfrekvensen i kursvärderingarna är låg, uppmuntrar lärarna studenterna att besvara digitala omröstningar eller medverka vid muntliga dialoger om undervisningen.

Distriktssköterskeprogrammet har ett programråd knutet till sig, vilket fungerar som rådgivande instans för genomgripande planerade förändringar av utbildningsplanen (innehåll, studiegång, progression), utveckling och förändringar av verksamhetsförlagd utbildning, kurser och pedagogik. Rådet är en arena för informationsutbyte och en mötesplats för lärare, studenter och representanter från olika vårdverksamheter. Särskilt fokus i programrådets arbete ligger på utbildningens arbetslivsanknytning. Dessutom diskuteras bland annat omvärldsförändringar samt utvecklingen inom arbetsmarknad och kompetensbehov. Träffar sker 1-2 gånger per termin. Hur aktiva studenterna är i de sammanhangen varierar mellan olika studentkullar. Bedömargruppen konstaterar dock att lärosätet erbjuder studenter möjligheten att anta en aktiv roll i att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Goda exempel är bland annat att studenterna får möjlighet att medverka vid programråd för att kunna påverka sin utbildning. Dessutom erbjuds studenterna möjligheten att besvara program- och kursvärderingar som sedan ligger till grund för att utveckla kurserna på utbildningen. Eftersom svarsfrekvensen är låg i kursvärderingarna, erbjuds studenterna kompletterande forum för att vara aktiva i utbildningens genomförande och utveckling, som digitala omröstningar och muntliga dialoger om undervisningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)