Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Baserat på självvärderingen anser bedömargruppen att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Samverkan sker i nationella nätverk - via lärare, programråd där studenter uppmanas delta, VFU, samt kurs- och programvärderingar. Avtal finns med Region Örebro, vilket har betydelse för samverkan om bland annat VFU-platser och dialog om programutveckling samt arbetslivsanknytningen på utbildningen. En av lektorerna har uppdrag som kvalitetssamordnare i kommunen, där hen har fokus på pedagogiska frågor. Det bedöms ytterligare stärka arbetslivsanknytningen, men också förståelsen och kunskapen om varandras verksamheter. Bedömargruppen ser också en möjlighet att det kan motivera fler att acceptera handledaruppdrag, som i självvärderingen beskrivs som ett av de områden som samverkan sker inom.

Självvärderingen beskriver de adjungerade kliniska adjunkterna, som stödjer både handledare och studenter inom den verksamhetsförlagda utbildningen, som en styrka i utbildningen, vilket bedömargruppen håller med om. Eftersom de har sin grundanställning inom regionen eller kommunen, har de också god insikt i vårdens vardag och utbildningsbehov. Genom att de samtidigt har en adjungering till lärosätet har de en god förståelse av professionens vetenskapliga och evidensbaserade grund tack vare sin akademiska och pedagogiska kompetens. Det anser bedömargruppen är en styrka vid studenternas verksamhetsförlagda utbildning. De goda kontakterna med vårdens huvudmän beskrivs som särskilt viktig för att säkerställa utbildningens relevans i förhållande till aktuell utveckling. Det borde ha betydelse även för de vårdverksamheter som inte alltid efterfrågar eller värdesätter studenternas kunskaper, anser bedömargruppen. I självvärderingen framkommer att det särskilt rör sig om den vetenskapliga kompetensen.

Bedömargruppen kan bara hålla med den värderingstext som lärosätet har formulerat om värdet av den kunskapen för att ha förutsättningar för ett livslångt lärande i en föränderlig verksamhet och värld. Vid intervjuerna lyfter lärosätet fram just förändringarna i verksamheten och tillgången till VFU-platser som en utmaning. De goda kontakter som lärosätet har med avnämare inom alla verksamheter är en bra bas för dialog och gemensam planering samt säkerställande att utbildningen utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, enligt bedömargruppen.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Arbetslivsanknytning sker bland annat genom den samverkan lärosätet har externt med bland annat vårdverksamheten på olika nivåer. Samarbetet mellan de adjungerade kliniska adjunkterna och lärarlaget är en styrka, där de genom sin adjungering till lärosätet och sin akademiska och pedagogiska kompetens, har en god förståelse av professionens vetenskapliga och evidensbaserade grund i den kliniska vardagen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)