Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärosätet ger distriktssköterskeprogrammet vid institutionen för hälsovetenskaper och enheten för omvårdnad. Programmet ges på helfart, med antagning varje hösttermin till 35 utbildningsplatser. Utbildningen som är campusförlagd innehåller blandade undervisningsmoment dels på campus, dels som distansbaserad undervisning. Programmets 60 högskolepoäng omvårdnad och 15 högskolepoäng medicinsk vetenskap är fördelade på sex kurser. Teori och praktik varvas under utbildningen och all verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är förlagd i termin 2, med 5 högskolepoäng per verksamhetsområde (barnhälsovård, elevhälsa, primärvård och kommunal hemsjukvård). Ytterligare praktiska övningar erbjuds vid ett kliniskt träningscentrum.

Vid enheten för omvårdnad arbetar 45 personer med anställning i olika hög grad och olika befattningar. Vid det aktuella programtillfället har 63 lärare inklusive externa föreläsare undervisat. Av självvärderingen framkommer ett stabilt lärarlag med god vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk kompetens som står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt, menar bedömargruppen.

Den vetenskapliga kompetensen i lärargruppen bedöms vara tillfredsställande. I självvärderingen och lärartabellen framkommer att av 10 universitetslektorer har 2 docentmeritering och 1 avser att ansöka om meritering. Av 7 universitetsadjunkter är 1 disputerad och 2 är doktorander med planerad disputation om något år. Dessutom framkommer att ytterligare en doktorand kommer att antas inom kort. Lärosätet beskriver i självvärderingen och intervjuerna att de har samma utmaningar på lång sikt som övriga lärosäten nationellt på grund av bristen på disputerade distriktssköterskor. Baserat på självvärderingen och intervjuerna framkommer dock att det vid lärosätet finns en planering för hur befintlig personal ska få kompetensutveckla sig på 20 procent över en tidsperiod på 3 år. Dessutom erbjuder lärosätet attraktiva villkor i form av biträdande lektorat och forskarutbildning vid kommande rekryteringar. Vid programmet undervisar 5 professorer, varav 3 är inom ämnet omvårdnadsvetenskap. Sammantaget anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen är säkerställd på kort men även lång sikt, genom de åtgärder som lärosätet genomför och den beskrivna grupp av lärare som är involverade i programmet i dag.

Lärarnas professionsrelaterade kompetens bedöms som adekvat och tillfredsställande av bedömargruppen. Bedömningen baseras på självvärderingen och lärartabellen, som visar att lärosätet har 11 adjungerade kliniska adjunkter knutna till utbildningen. Samtliga har magisterexamen, 8 är utbildade distriktssköterskor och 3 är specialistutbildade inom vård av äldre. De bidrar primärt med specifik och aktuell professionskompetens inom specialistområdet och på det sätt stärks även verksamhetsanknytningen i utbildningen. 3 av de adjungerade kliniska adjunkterna är knutna till Region Örebro län, med ansvar för studenter som gör verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård respektive primärvård. 9 adjungerade kliniska adjunkter är knutna till de olika kommunerna inom regionen, varav 2 med ansvar för studenter som gör verksamhetsförlagd utbildning inom elevhälsan och 6 med ansvar för studenter som gör verksamhetsförlagd utbildning inom kommunal hemsjukvård. Dessutom medverkar de adjungerade kliniska adjunkterna i klinisk färdighetsträning och med föreläsningar. Vid intervjuerna lyfter lärosätet fram det nära samarbetet med verksamheten och tillgången på adjungerade kliniska adjunkter som en styrka, vilket bedömargruppen håller med om.

Den pedagogiska kompetensen bedöms vara tillfredsställande, eftersom alla anställda vid enheten för omvårdnad har eller ska genomgå en högskolepedagogisk utbildning som motsvarar 10 veckors heltidsstudier. Vid intervjuerna framkommer att det vid anställningen upprättas en plan för att kursen ska kunna genomföras, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel på att den pedagogiska kompetensen säkerställs bland medarbetare. Två av lektorerna är utsedda som excellenta lärare med särskild pedagogisk skicklighet. Samtliga tillsvidareanställda lektorer och adjunkter har dessutom minst 20 procent kompetensutvecklingstid i sin tjänst, som främst ska användas för forsknings- och utvecklingsinsatser för att höja sin egen vetenskapliga och pedagogiska kompetens.

Vid enheten pågår också ett arbete med fokus på akademiskt lärarskap, där lärarnas undervisning utsätts för en kollegial granskning. Bedömargruppen anser att det är ett gott exempel på intern utveckling av lärarnas pedagogiska kompetens. Lärarna har dessutom möjlighet att delta i kompetenshöjande insatser som erbjuds av universitetets högskolepedagogiska centrum. En utmaning som lärosätet lyfter fram är den pedagogiska kompetensen bland handledarna vid VFU. Lärosätet erbjuder pedagogiska kurser för dem, men menar också att bristen på kliniskt verksamma specialistsjuksköterskor begränsar handledarnas möjligheter att genomföra kurserna.

Sammantaget konstaterar bedömargruppen att lärargruppen är solid och professionsmässigt välutbildad samt akademiskt och pedagogiskt meriterad. Ett gott exempel på hur lärargruppens vetenskapliga kompetens säkerställs på kort och lång sikt är kompetensutvecklingstiden de har i sin tjänst, för forsknings- och utvecklingsarbete. Samarbetet med verksamheten och tillgången på adjungerade kliniska adjunkter är enligt bedömargruppen goda exempel på adekvat professionsrelaterad kompetens, som även bidrar till verksamhetsanknytningen i utbildningen. Alla lärare får möjlighet att genomföra en högskolepedagogisk utbildning, vilket är ett gott exempel på hur den pedagogiska kompetensen säkerställs. Dessutom genomförs kollegiala granskningar av lärarnas undervisning, vilket bedömargruppen menar är ett gott exempel på internt arbete som främjar lärarnas pedagogiska kompetens.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Sammantaget anser bedömargruppen att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö samt att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det främjas av den kärntrupp av lärare med hög kompetens som arbetar inom programmet. Studenterna möter kursansvariga lärare, examinatorer, föreläsare, handledare samt seminarieledare med egen aktiv forskning och med specialistkunskaper inom primärvården.

Den vetenskapliga utbildningsmiljön som lärosätet beskriver i självvärderingen bedöms som tillfredsställande med tanke på de forskningsmiljöer som finns vid utbildningen och de forskningsprojekt som pågår inom områden som har relevans för distriktssköterskeprogrammet och studenternas lärande. Bland annat framkommer att flera av lärarna bedriver forskning inom ramen för externfinansierade forskningsprojekt, där de medverkar i projekt som FAMN, Äldres hälsa och livsvillkor och Care about Caring, som alla bedöms stärka sambandet mellan forskning och utbildning. Ett utvecklingsområde är studenternas möjlighet att medverka vid de forskningsprojekt som pågår vid institutionen. Vid intervjuerna framkommer att tiden hindrar studenterna från att delta i större utsträckning. Det framkommer dock också att studenterna får möjlighet att anknyta förbättringsarbetet och examensarbetet till verksamheten, samt delge resultat från vetenskapligt arbete till arbetsgruppen, handledaren och teamet, vilket bedömargruppen anser är ett gott exempel på hur lärosätet stärker sambandet mellan forskning och utbildning.

I den professionsinriktade miljön får studenterna stöd av adjungerade kliniska adjunkter samt handledare under VFU:n. De genomför också bedömningssamtal vid halvtid och vid slutbedömningen som genomförs som ett trepartssamtal. I huvudsak genomförs samtalen via Zoom, men vid intervjuerna framgår att lärare har möjlighet att åka ut till verksamheten och genomföra samtal vid behov. Studenterna får möjlighet att göra VFU utanför avtalsregionerna (Region Örebro, Dalarna och Västmanland). Vid intervjuerna framkommer att lärosätet har rutiner för hur kvaliteten på VFU-placeringarna utanför avtalsregionerna säkerställs, vilket bedömargruppen ser som ett mycket gott exempel på hur den professionsinriktade miljön stärks. Vid utbildningen används bedömningsinstrumentet BeVut, som enligt bedömargruppen är adekvat formulerat utifrån respektive kursmål. I den kliniska utbildningsmiljön får studenter möjlighet att träna praktiska moment, som att gå en utbildning i hjärt-lungräddning (HLR) samt öva på sårvård och motiverande samtal (MI). Bedömargruppen konstaterar att den professionsinriktade miljön är tillfredsställande.

Sammanfattningsvis konstaterar bedömargruppen att den vetenskapliga och professionsinriktade utbildningsmiljön är tillfredsställande. Goda exempel på detta är de forskningsprojekt som de flesta av lärarna driver eller medverkar i och där studenterna får möjlighet att delta. Andra goda exempel är att studenterna under sin VFU möter adjungerade kliniska adjunkter, att bedömningssamtal genomförs vid halvtid och i slutet av VFU:n samt att lärosätet har tydliga rutiner för hur de säkerställer kvaliteten på VFU-placeringarna - inom avtalsregionen och för de studenter som gör VFU utanför avtalsregionen. Lärosätet erbjuder också en klinisk utbildningsmiljö, där studenterna får möjlighet att träna på praktiska moment, vilket enligt bedömargruppen ytterligare säkerställer att vetenskaplig och professionsinriktad miljö finns och att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärargruppen bedöms som solid och professionsmässigt välutbildad samt akademiskt och pedagogiskt meriterad. Vid utbildningen finns pågående och planerade meriteringar samt en ambition till nyrekryteringar, vilket bedömargruppen anser främjar kontinuitet och långsiktig kompetensförsörjning på programmet. Den vetenskapliga utbildningsmiljön bedöms vara utformad så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning, där studenterna får möjligheter att tillägna sig ett forskande förhållningssätt. Ett utvecklingsområde är att i större utsträckning inkludera studenterna i pågående forskningsprojekt. Den professionsinriktade utbildningsmiljön är tillfredsställande både i klinik och på lärosätet, där studenterna får öva på praktiska moment vid ett kliniskt träningscentrum.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)