Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde Förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätets sammantagna kompetens hos personalen är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt, men är något svagare på lång sikt. Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga och professionella kompetensen är tillfredställande. Det finns god tillgång på lärare med specialistkompetens inom ambulanssjukvård och disputerade lärare inom närliggande områden. Kliniska adjunkter med specialistkompetens inom ambulanssjukvård och magisterexamen bidrar till att den professionsrelaterade kompetensen är adekvat och når ut i den kliniska utbildningen. Den pedagogiska kompetensen anser bedömargruppen är tillfredställande utifrån självvärderingen. Alla anställda har behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng och hälften har 15 högskolepoäng eller mer. Lärosätet beskriver att de har en plan för att möta stora pensionsavgångar.

Bedömargruppen anser att lärosätets självvärdering ger en tydlig bild av en vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö, om än med begränsad forskning inom ambulanssjukvård och mer inom närliggande områden. Självvärderingen visar att den nationella konkurrenssituationen mellan lärosäten med ambulansspecialitet är en svårighet för att komma åt lärarbrist och möjligheter till forskning. Självvärderingen beskriver att utbildningsmiljön saknar en tydlighet för olika professioners ansvar, samverkan och ansvar för patientsäkerhet inom den prehospitala miljön. För att möta bristen föreslår lärosätet bland annat att införa ett interprofessionellt lärande som för studenterna innebär att lära sig med, av och om andra professioner. Enligt självvärderingen ska det utvecklas till programmets alla kurser. Bedömargruppen anser att målet är ett gott exempel på ett utvecklingsområde som förtjänar uppmärksamhet.

Bedömningsområde Utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen av bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är tillfredställande, men bedömningsgrunden Jämställdhet brister.

När det gäller examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse anger lärosätet att omvårdnad är den vetenskapliga grund som utbildningen vilar på och genom hela programmet får studenterna möjlighet att utveckla sitt vetenskapliga kunnande inom ambulansspecialistområdet. I den första delkursen reflekterar och resonerar studenterna om vetenskapliga begrepp och metoder som är relevanta för deras kommande yrkesutövning och sen gör studenterna en forskningsplan som ska ligga till grund för examensarbetet. I nästa kurs genomför studenterna en fältstudie där de skriver en rapport med vetenskaplig ansats och med relevanta artiklar. Studenterna gör en gruppexamination med diskussion om ett patientfall samt refererar kurslitteratur och artiklar. Lärosätet anger att eftersom utbildningen är relativt kort försvåras möjligheterna för studenterna att nå både bredd och djup i sina kunskaper. Bland annat kan lärarna och studenterna utgå från olika modeller och teorier, men saknar samsyn om vilken som är mest lämplig.

Sammantaget anser bedömargruppen att studenterna får förutsättningar att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund, insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

När det gäller examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga framkommer att det främst är i två teoretiska kurser som målet uppfylls. Studenterna får den teoretiska grunden för att de ska veta hur de ska bedöma patienter och utföra åtgärder. Undervisningen genomförs via seminarier och grupparbeten. Den praktiska delen består av simuleringsövningar som utgör den praktiska färdighetsträningen innan den verksamhetsförlagda utbildningen. Simuleringarna examineras inte, vilket bedömargruppen anser är en svaghet. Den teoretiska examinationen är individuell och skriftlig och utgår från hur studenterna hanterar ett vårdande möte i ambulanssjukvården.

I den verksamhetsförlagda utbildningen ska studenterna genomföra kliniska bedömningar och vidta åtgärder i början av sin praktik under handledning, med ett professionellt bemötande av patienter och närstående. Bedömningsformuläret för verksamhetsförlagd utbildning BeVut är ett stöd vid examinationen. Bedömargruppen rekommenderar fler träningsmoment i simulerad ambulansmiljö som är obligatoriska och bedöms, för att säkerställa att studenterna når färdighetsmålet.

En del av en kurs fokuserar på omvårdnad vid trauma, katastrofmedicin och samverkan vid särskild händelse samt verksamhetsförlagd utbildning. Bland annat genomförs seminarier, grupparbeten och simuleringar om trauma vid lågenergiskador samt för att stoppa blödningar och klippa fordon. Studenterna ska kunna visa självständighet för att i par kunna omhänderta patienter inklusive patienter med psykisk sjukdom under handledning av en psykiatrisjuksköterska. Bedömargruppen anser att den typen av samverkan mellan olika inriktningar är en styrka.

Bedömargruppen anser att den utveckling som sker i samhället i dag med terrorattacker, krig och klimatförändringar motiverar att katastrofmedicin får ett större fokus än vad som beskrivs i självvärderingen. Samverkan mellan till exempel blåljuspersonal och olika åtgärder under starkt varierande förhållanden är något som borde ingå under det målet. Bedömargruppen vill framhålla möjligheten att använda virtuell verklighet, med vars hjälp studenterna vid upprepade tillfällen kan träna och förbättra sina färdigheter i en säker miljö. Det möjliggör också en uppföljning av enskilda studenter.

Bedömargruppen är positiv till att lärosätet i självvärderingen tar upp vikten av att följa samhällsutvecklingen med god och nära vård, eftersom den sannolikt kommer att förändra ambulanssjukvårdens uppdrag i framtiden. En kurs har fokus på patofysiologi vid akuta tillstånd. Eftersom kursen genomförs vid en annan institution kan det medföra svårigheter att få kontinuitet i programmets olika delar, beroende på att lärarna inte har kunskap om ambulanssjukvårdens sammanhang. Enligt självvärderingen säkerställs kontinuiteten med hjälp av examinationer som visar att målet för färdighet och förmåga uppnåtts. Före examinationerna deltar studenterna i föreläsningar, seminarier och diskussionsforum samt får träna färdigheter och att självständigt göra bedömningar och utföra åtgärder. Under den verksamhetsförlagda delen av kursen ökar självständighetsgraden och i slutet av den delen ska studenterna klara av att bedöma patientens tillstånd och utföra adekvata åtgärder utan hjälp av kliniska handledare.

När det gäller examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt används kamratgranskning som en metod för att kritiskt granska vetenskapliga arbeten och identifiera egna kunskapsbehov genom att tillsammans med andra vara ett stöd kring samverkan, reflektion, kritiskt tänkande och återkoppling. Ett förslag som finns i självvärderingen och som bedömargruppen ställer sig bakom är att använda en e-portfolio för en enklare återkoppling. Studenterna kan genom att spara skriftliga inlämningsuppgifter se sitt behov att utveckla sin kunskap och kompetens och få incitament för självstyrt och kontinuerligt lärande. Bedömargruppen delar lärosätets uppfattning om att måluppfyllelsen är relativt god.

Bedömningsgrunden Jämställdhet brister då det inte tydligt framgår att lärosätet beaktar, kommunicerar eller förankrar jämställdhetsperspektivet i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Det framgår att arbetet med att få in jämställdhet i utbildningen behöver intensifieras, vilket bedömargruppen uppfattar som att lärosätet är medvetet om att jämställdhetsperspektivet i stor utsträckning saknas i utbildningen. I självvärderingen ligger fokus på hela lärosätets perspektiv. Lärosätet arbetar för att alla specialistutbildningar ska ha gemensamma dagar som bland annat handlar om jämställdhet och etik. Det ska erbjudas, men inte vara obligatoriskt. Det framgår däremot att våld i nära relationer, barnmisshandel och hedersrelaterat våld ingår i utbildningen. Studenterna läser litteratur som relateras till ambulanssjukvårdens sammanhang och examineras i en gruppuppgift. Bedömargruppen anser att lärosätet lyfter fram relevanta aktiviteter och utvecklingsmöjligheter, där det finns utrymme för utveckling av svaga områden. Jämställdhetsperspektivet kan tydligare lyftas fram i obligatoriska moment och då särskilt hur det ska hanteras i ambulansmiljö, eftersom det inom ambulanssjuksköterskans ansvarsområde är särskilt viktigt att synliggöra och finna metoder för att möta och skydda människor som är i särskilt utsatta situationer. Bedömargruppen anser att lärosätet bara i begränsad utsträckning beaktar, kommunicerar och förankrar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen. Bedömargruppens starka rekommendation är att jämställdhetsperspektivet behöver utvecklas i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömargruppen anser bedömningsgrunden uppföljning, åtgärder och återkoppling är tillfredställande och att lärosätet visar på att ett systematiskt och regelbundet kvalitetsarbete genomförs. Det inkluderar kurs- och programvärderingar av utformning, genomförande och examination. Svarsfrekvenserna varierar. Studenterna gör program- och kursvärderingar och den kursansvariga läraren sammanställer och kommenterar. Relevanta och genomförbara förbättringar görs kontinuerligt. Vart fjärde år genomförs en studentbarometer, en alumnundersökning och en avnämarundersökning. Bedömargruppen rekommenderar att studenterna också får utvärdera verksamhetsförlagd utbildning som genomförs utanför Region Stockholm med samma krav på kvalitet hos handledarna.

Självvärderingen beskriver att lärosätet på olika sätt verkar för en bra genomströmning av studenter inom planerad studietid, till exempel genom att ge pedagogiskt stöd och en språkverkstad för akademiskt skrivande.

Bedömningsområde Studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppens övergripande bedömning är att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Självvärderingen visar på att lärosätet ger studenterna stora möjlighet till inflytande genom att delta i beslutande organ. Det saknas däremot studentrepresentation från specialistutbildningarna, eftersom det är svårt att få deltidsstuderande distansstudenter som dessutom yrkesarbetar att engagera sig. Studenternas låga svarsfrekvens på kursvärderingar minskar det verkliga inflytandet ytterligare.

Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet ser till att samtliga studenter får möjlighet att ge synpunkter på sin verksamhetsförlagda utbildning och därmed bidra till att kvaliteten hålls på en hög nivå.

Bedömningsområde Arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppens bedömning är att utbildningen är utformad så att den är användbar och ger studenterna möjlighet att utveckla beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det sker även en relevant samverkan med adekvata och närliggande representanter för det omgivande samhället.

Genom föreläsningar, klinisk handledning och presentation av relevanta utredningar och politiska beslut som har relevans för den kommande rollen får studenterna en möjlighet att utveckla sin beredskap för att möta förändringar. Studenterna får en aktuell bild av samhällets utveckling genom interprofessionell samverkan, samverkan med primärvård och kommunal hälso- och sjukvård samt genom att öva med till exempel polis och räddningstjänst. Studenterna utvecklas till forskningskonsumenter med beredskap för förändringar som blir aktuella utifrån nya forskningsrön.

Bedömargruppen anser att lärosätets utmaning med att över hälften av studenterna gör sin verksamhetsförlagda utbildning utanför Region Stockholm innebär att lärosätet kan utveckla samverkan med alternativa parter i andra miljöer än i storstaden. Det viktiga är att kvalitetsgranska alla placeringar i den verksamhetsförlagda utbildningen och se vilka möjligheter de har att förbereda studenterna för relevanta förändringar i både arbetslivet och samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)