Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppens övergripande bedömning är att studenten får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Självvärderingen visar på att vid lärosätet får studenterna stora möjligheter till inflytande genom att delta i de organ som hanterar utbildningar och studenternas situation. Det saknas däremot sedan länge studentrepresentation från specialistutbildningarna. Det framkommer att det är en utmaning att få deltidsstuderande distansstudenter som dessutom yrkesarbetar att engagera sig.

Bedömargruppen anser, precis som lärosätet, att det kan vara negativt för programmens möjlighet att fånga upp studentperspektivet. Studenternas låga svarsfrekvens på kursvärderingar minskar det verkliga inflytandet ytterligare. Vid intervjun med studenterna framförde de önskemål om att få möjlighet att göra muntliga utvärderingar. Enbart studenter som gör sin verksamhetsförlagda utbildning i Region Stockholm ombeds besvara en enkät om sin praktik, medan mer än hälften av studenterna gör sin praktik på annat håll i landet och inte kommer till tals. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet åtgärdar det, så att samtliga studenter får möjlighet att ge sina synpunkter på sin verksamhetsförlagda utbildning och därmed bidra till att kvaliteten hålls på en hög nivå.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppens övergripande bedömning är att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Självvärderingen visar på att lärosätet ger studenterna stora möjlighet till inflytande genom att delta i beslutande organ. Det saknas däremot studentrepresentation från specialistutbildningarna, eftersom det är svårt att få deltidsstuderande distansstudenter som dessutom yrkesarbetar att engagera sig. Studenternas låga svarsfrekvens på kursvärderingar minskar det verkliga inflytandet ytterligare.

Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet ser till att samtliga studenter får möjlighet att ge synpunkter på sin verksamhetsförlagda utbildning och därmed bidra till att kvaliteten hålls på en hög nivå.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)