Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärarnas vetenskapliga kompetens anser bedömargruppen är tillfredställande. Självvärderingen och lärartabellen anger att det finns fem lärare med specialistkompetens inom ambulanssjukvård (en lektor/docent och fyra adjunkter, varav två är disputerade). Av ambulansspecialiserade lärare har tre adjunkter tillsvidareanställning, medan en disputerad adjunkt och en docent har tidsbegränsade anställningar. Bland de disputerade lärarna bedriver två forskning inom prehospital akutsjukvård och handleder doktorander, varav en disputerade vårterminen 2022. Det finns också god tillgång på disputerade lärare inom närliggande områden (två docenter och fyra lektorer/disputerade adjunkter).

Bedömargruppen anser att lärarna har en tillfredställande professionsrelaterad kompetens. Av lärartabellen framgår att två adjunkter och två lektorer inom ambulansspecialiteten har klinisk tjänstgöring. I självvärderingen framkommer att den totala lärargruppen bidrar till både vetenskaplig och professionell kompetens med föreläsningar, klinisk undervisning och handledning. Föreläsare från olika discipliner bidrar med specialistkunskap inom sina områden och bidrar till ett breddat synsätt och användbar tvärprofessionell kunskap. Fyra adjungerade kliniska adjunkter är anställda på lärosätet och inom ambulanssjukvården. Alla utom en har både specialistkompetens inom ambulanssjukvård och magisterexamen, vilket bidrar till att den professionsrelaterade kompetensen är adekvat och når ut i den kliniska utbildningen. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att fortsätta inrätta lektorat med förenad anställning för att utveckla den professionsrelaterade kompetensen på kort och framför allt på lång sikt.

Den pedagogiska kompetensen anser bedömargruppen är tillfredställande utifrån självvärderingen. Alla anställda har behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng och hälften har 15 högskolepoäng eller mer. Det finns en plan för att de lärare som inte har 15 högskolepoäng ska nå dit inom kort.

Lärosätet beskriver att det inom fem år har stora pensionsavgångar och att det finns en plan för rekrytering. Under intervjuerna framkom att de försöker stimulera lärare till utbildning och forskning. Eftersom lärosätet har som krav att man är docent för att få ett lektorat, har man inrättat en mellanposition i form av en assisterande lektor. Andra åtgärder skulle kunna vara att tydliggöra det pedagogiska karriärspåret och att ha doktorander med inriktning mot prehospital omvårdnad i Forskarskolan i hälsovetenskap. Det framkom dock inte om lärosätet har någon doktorand med inriktning mot ambulanssjukvård.

Bedömargruppen anser att lärosätets sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt, men att en strategi behövs för att möta framtidens behov av klinisk och akademisk kompetens inom inriktningen.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Självvärderingen ger en tydlig bild av en vetenskaplig och professionsinriktad miljö med viss forskning inom ambulanssjukvård, men mer inom närliggande områden inom den stora institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle. Lärarna i programmet är forskningsaktiva i varierande grad och alla är delaktiga i utbildningen, vilket ger ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det finns möjlighet för lärare att få forskningsanknytningsmedel från lärosätet för att användas i undervisningen. Om lärare inom ambulansutbildningen fått tillgång till det framgår dock inte i självvärderingen eller vid intervjun, men är något som bör uppmuntras av lärosätet för att fortsätta utveckla undervisningen.

Den nationella konkurrenssituationen mellan lärosäten med ambulansspecialitet framhålls som en svårighet i självvärderingen, som gör det svårt att lösa tid för forskning och tid i undervisningen för alla lärare. Lärosätet påtalar i självvärderingen att det är en brist i utbildningsmiljön att det i vissa kurser saknas en tydlighet i olika professioners ansvar, samverkan med andra professioner och patientsäkerhet. Självvärderingen anger två mål för att komma till rätta med den bristen.

Det första målet är att interprofessionellt lärande ska vara ett kännetecken för lärosätet. För studenterna innebär det att lära sig med, av och om andra professioner för ökat samarbete och patientsäkerhet. Förutom att utveckla pedagogiken i den verksamhetsförlagda utbildningen, avser lärosätet vidareutveckla det i programmets alla kurser. I fältstudier och seminarier med andra professioner diskuteras och reflekteras till exempel patientsäkerhet, men lärosätet vill utveckla pedagogiken ytterligare. Bedömargruppen delar lärosätets uppfattning och anser att målet är ett gott exempel på ett utvecklingsområde som förtjänar uppmärksamhet. Framtidens ambulanssjukvård kan ännu mer än i dag komma att präglas av samverkan mellan olika professioner i den prehospitala vårdens alla olika variationer och miljöer. Under intervjuerna framkom att det satsas medel för att studenterna ska kunna simulera tillsammans med andra specialiststudenter, för att möta andra professioner i katastrofsituationer och nå målet för vårdens omställning till god och nära vård.

Det andra målet är att applicera en pedagogisk profil som baseras på problemorienterat och kollaborativt lärande i nära samarbete mellan studenter och lärare inom kurser och program samt mellan program.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätets sammantagna kompetens hos personalen är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt, men är något svagare på lång sikt. Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga och professionella kompetensen är tillfredställande. Det finns god tillgång på lärare med specialistkompetens inom ambulanssjukvård och disputerade lärare inom närliggande områden. Kliniska adjunkter med specialistkompetens inom ambulanssjukvård och magisterexamen bidrar till att den professionsrelaterade kompetensen är adekvat och når ut i den kliniska utbildningen. Den pedagogiska kompetensen anser bedömargruppen är tillfredställande utifrån självvärderingen. Alla anställda har behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng och hälften har 15 högskolepoäng eller mer. Lärosätet beskriver att de har en plan för att möta stora pensionsavgångar.

Bedömargruppen anser att lärosätets självvärdering ger en tydlig bild av en vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö, om än med begränsad forskning inom ambulanssjukvård och mer inom närliggande områden. Självvärderingen visar att den nationella konkurrenssituationen mellan lärosäten med ambulansspecialitet är en svårighet för att komma åt lärarbrist och möjligheter till forskning. Självvärderingen beskriver att utbildningsmiljön saknar en tydlighet för olika professioners ansvar, samverkan och ansvar för patientsäkerhet inom den prehospitala miljön. För att möta bristen föreslår lärosätet bland annat att införa ett interprofessionellt lärande som för studenterna innebär att lära sig med, av och om andra professioner. Enligt självvärderingen ska det utvecklas till programmets alla kurser. Bedömargruppen anser att målet är ett gott exempel på ett utvecklingsområde som förtjänar uppmärksamhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)