Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen bedöms den vetenskapliga kompetensen vara tillfredsställande. Det finns nio lärare som undervisar på programmet och det framgår av självvärderingen att även extern specialistkompetens anlitas för att bedriva undervisning, exempelvis i samband med färdighetsträning och simulering. De verksamma lärarna har en hög vetenskaplig kompetens: En tredjedel är docenter, och fem av nio är disputerade. I både självvärderingen och intervjuerna framkommer att de flesta av de lärare som inte är disputerade, involveras i olika forskningsprojekt som är relevanta för yrkesutbildningen, framför allt genom forskningsnätverket Centrum för interprofessionell forskning inom akutsjukvård (CISA) som är hemmahörande vid Linnéuniversitet. CISA bidrar till att både den vetenskapliga och den professionsrelaterade kompetensen är hög och majoriteten av lärosätets lärare på programmet är aktiva där, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Lärosätet har varit framgångsrikt i sin forskningsproduktion med över hundra vetenskapliga artiklar, och forskningsnätverket CISA har genererat både forskningsprojekt och forskningssamarbeten såväl nationellt som internationellt. I självvärderingen framkommer att rekrytering av lektorer och forskare har fungerat väl och forskningsnätverket CISA har troligen en positiv inverkan på det. Kompetensförsörjningen är i dagsläget god, och det finns en långsiktig plan för de närmaste årens pensionsavgångar, vilket också bekräftas i intervjuerna.

Den sammantagna professionskompetensen anser bedömargruppen är tillfredsställande. Lärartabellen visar att samtliga adjunkter på programmet är specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård, liksom tre av de fem docenterna. Specialistkompetens anlitas vid simulering och övning vid de kliniska träningscentrumen som används, liksom vid Räddningstjänstens övningsområde och polisutbildningens miljö- och spetskompetens.

Lärartabellen visar att de tillsvidareanställda adjunkterna och lektorerna, samt de som har tidsbegränsade läraravtal för studieorten i Linköping, har en professionskompetens inom yrkesutbildningsområdet och det är främst de som har undervisningstid inom utbildningen. Lärosätet uttrycker i sin självvärdering att för att handleda examensarbeten på magisternivå krävs doktorsexamen och för att vara examinator krävs docent- eller professorskompetens.

Bedömargruppen konstaterar att den pedagogiska kompetensen är adekvat med utgångspunkt i självvärderingen, vilket också bekräftas i intervjuerna. Lektorer och adjunkter har behörighetsgrundande högskolepedagogisk utbildning. Utöver det har de även någon form av utbildning i distanspedagogik, vilket bedömargruppen ser positivt på eftersom ambulansutbildningen bedrivs som en distansutbildning. Adjunkterna har också utbildning inom simulering, och inom gruppen finns även instruktörer för de olika konceptutbildningar som ges inom utbildningsprogrammet.

Sammantaget är lärarnas kompetens mycket god och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på både kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Självvärderingen och intervjuerna ger en tydlig bild av den vetenskapliga miljön. Utbildningen genomförs i samverkan med institutionens vetenskapliga miljöer där Centrum för interprofessionell forskning inom akutsjukvård (CISA) är en mycket viktig del. Lärosätet ger konkreta exempel på hur centrumbildningen kommer ambulanssjuksköterskeutbildningen till godo. Till exempel bedrivs vid CISA ett stort antal forskningsprojekt genom de doktorander och forskare som är knutna till centrumet. För studenterna innebär närheten till CISA unika möjligheter att ta del av nya forskningsresultat. CISA bidrar dessutom med förslag på uppsatsämnen med hög samhällsrelevans. Studenterna vid lärosätet får dessutom möjlighet att kostnadsfritt, delta på den konferens som CISA anordnar varje år. Konferensen riktar sig till bland annat kliniskt verksamma sjuksköterskor. Den av lektorerna som har en kombinationstjänst i samverkan med Region Kronobergs ambulansverksamhet och universitetet har inom regionen ett länsövergripande uppdrag som klinisk lektor i ambulansverksamheten. Det möjliggör en kompetensutveckling för de kliniskt verksamma sjuksköterskorna inom ambulanssjukvård, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Den professionsinriktade miljön bedöms som god. I självvärderingen framkommer att det finns ett aktivt samarbete med flera kliniska verksamheter och professionsanknytningen stärks genom att det kliniska träningscentrumet, Räddningstjänstens övningsområde och polisutbildningens övningsområde används inom utbildningen. Verksamheterna möjliggör en god professionsinriktad miljö, enligt bedömargruppen. Samarbetet sker inte bara genom att använda träningsmiljöerna, utan även genom att polisutbildningens lärare undervisar de blivande ambulanssjuksköterskorna inom exempelvis konflikthantering. Det framkommer i både självvärderingen och under intervjuerna att lärarna inom programmet har en specialistkompetens inom områden som är relevant för att utbilda ambulanssjuksköterskor.

Förutsättningar

Tillfredsställande

De verksamma lärarna har en hög vetenskaplig kompetens. Forskningsnätverket CISA bidrar till att både den vetenskapliga och den professionsrelaterade kompetensen är hög och majoriteten av lärosätets lärare på programmet är aktiva inom forskningsnätverket, vilket bedömargruppen ser positivt på. Den sammantagna professionskompetensen bedöms vara tillfredsställande. Samtliga adjunkter på programmet är specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård liksom de flesta av docenterna. Specialistkompetens anlitas vid simulering och övning vid kliniska träningscentrum och Räddningstjänstens övningsområde. För att handleda examensarbeten på magisternivå krävs doktorsexamen och för att vara examinator krävs docent- eller professorskompetens.

Den pedagogiska kompetensen är adekvat. Lektorer och adjunkter har behörighetsgrundande högskolepedagogisk utbildning samt utbildning i distanspedagogik, vilket bedömargruppen ser positivt på eftersom ambulansutbildningen bedrivs som en distansutbildning. Adjunkterna har också utbildning inom simulering och inom gruppen finns även instruktörer för de olika konceptutbildningar som ges inom utbildningsprogrammet.

Sammantaget är lärarnas kompetens mycket god och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på såväl kort som lång sikt.

Utbildningen genomförs i samverkan med institutionens vetenskapliga miljöer, där CISA är en mycket viktig del. För studenterna innebär närheten till CISA, unika möjligheter att ta del av nya forskningsresultat. CISA bidrar också med förslag på uppsatsämnen med hög samhällsrelevans. Studenterna vid lärosätet får dessutom möjlighet att kostnadsfritt delta på den konferens som CISA anordnar varje år. Den professionsinriktade miljön bedöms som god. Det finns ett aktivt samarbete med flera kliniska verksamheter, och professionsanknytningen stärks genom att utbildningen använder kliniska träningscentrum samt Räddningstjänstens och polisutbildningens övningsområden.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)