Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Den vetenskapliga kompetensen anser bedömargruppen är tillfredsställande. Lärarna ingår i en forskargrupp med inriktning mot akutsjukvård. Den kursansvariga lektorn bedriver forskning inom området ambulanssjukvård. Vid intervjun framkom att lärosätet har fått medel och avser att anställa en doktorand med inriktning mot ambulanssjukvård till den till den planerade forskarskolan inom området "Nära vård".

Den professionsrelaterade kompetensen hos de tillsvidareanställda lärarna är bred, men enligt bedömargruppen bristfällig eftersom det saknas lärare med professionsrelaterad kompetens i form av specialistsjuksköterskeutbildning inom ambulanssjukvård. Bland de tillsvidareanställda lärarna har ingen specialistutbildning inom ambulanssjukvård. Som lärare till föreläsningar, seminarier och simuleringsövningar anlitas specialistläkare inom olika områden och specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård. Vid intervjun framkom att lärosätet skriver avtal med de externa lärarna för att få en kontinuitet i utbildningen. Bedömargruppen anser att lärosätet genom att anlita externa lärare med specialistkompetens i ambulanssjukvård till viss del bidrar till en kortsiktig lösning för att säkerställa den professionsrelaterade kompetensen i utbildningen. För att uppnå och upprätthålla en långsiktig och adekvat professionsrelaterad kompetens i utbildningen anser bedömargruppen att lärosätet måste anställa tillsvidareanställda lärare med specialistkompetens i ambulanssjukvård.

Självvärderingen visar att samtliga tillsvidareanställda lärare har högskolepedagogisk utbildning som motsvarar minst 7,5 högskolepoäng. Lärosätet erbjuder möjlighet till pedagogisk kompetensutveckling och medel för pedagogiska utvecklingsarbeten. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet erbjuder medel för pedagogisk utveckling och att det används inom utbildningen med inriktning mot ambulanssjukvård. Lärosätets handledaravtal för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) visar att studenterna handleds av en sjuksköterska med specialistutbildning inom det aktuella området och att handledarutbildning rekommenderas. Eftersom inte samtliga har handledarutbildning erbjuder lärosätet en flexibilitet i handledarutbildningen för att öka den pedagogiska kompetensen, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Den vetenskapliga miljön är god enligt bedömargruppen. Självvärderingen beskriver att lärosätet bedriver forskning inom akutsjukvård och prehospital vård, som har betydelse för den utbildning som ges och tvärtom. I utbildningens samtliga kurser undervisar aktivt forskande lärare som använder sina vetenskapliga publikationer i undervisningen för att omsätta resultat och ge fördjupade kunskaper i forskningsprocessen. Studenterna i utbildningen får möjlighet att delta i forskning genom att skriva sina examensarbeten inom pågående forskningsprojekt med koppling till prehospital vård.

Den professionsinriktade miljön är god enligt bedömargruppen. Självvärderingen visar att utbildningen innehåller 22,5 högskolepoäng VFU, vilket bidrar till en professionsinriktad miljö. VFU:n säkerställer att studenterna exponeras för ett visst antal patientmöten med olika komplexitet och att de använder sig av checklistor och loggböcker, som bidrar till att de reflekterar över sin egen progression och den professionsrelaterade miljön. Lärosätet beskriver i självvärderingen att lärosätet har metodsalar för färdighetsträning, simulering och laborationer samt en träningslägenhet. Även utemiljön vid campus används för övning och examinationer, vilket bidrar till att förbereda studenterna att verka i starkt varierande förhållanden. Lärosätet har genom samverkan med ambulansverksamheten tillgång till utrustning, lokaler och ambulanser för utbildning. Bedömargruppen anser att lärosätet har god tillgång till olika miljöer för genomförande av färdighetsträning, simulering och övningar, som har betydelse för studenternas lärande.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Andel långsiktigt anställda lärare med adekvat professionsrelaterad kompetens (specialistkompetens inom ambulanssjukvård) som står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande.
Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Lärosätet beskriver i självvärderingen att de flesta kurser i utbildningen bidrar till att ge studenterna kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Examensmålet examineras dessutom på flera olika sätt i de olika kurserna.

Utbildningen uppfyller examensmålet färdighet och förmåga. I självvärderingen beskriver lärosätet att studenterna tränas i förmågan att självständigt bedöma den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov samt att visa förmåga att genomföra de åtgärder som krävs för patienter under starkt varierande förhållanden. I flera kurser integreras teori med obligatoriska praktiska moment. Under utbildningens tre VFU-kurser sker en progression av studenternas förmåga att göra bedömningar av den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov enligt bedömargruppen. Progressionen bedöms utifrån att studenterna går från att vara under handledning till att bli självständiga. Enligt självvärderingen och lärosätesintervjun tränas förmågan att genomföra de åtgärder som krävs för patienterna under starkt varierande förhållanden i samband med examinerande simuleringar på ett kliniskt träningscentrum, i utomhusmiljöer samt under VFU.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt möjliggörs av utbildningen. Kursmålet är synligt i samtliga tre VFU-kurser. Under VFU används en checklista som innehåller moment som ska genomföras och som kan användas som stöd vid bedömningssamtal för att identifiera behov och progression när det gäller kunskap och kompetens. I samtliga VFU-kurser ingår en reflektionsuppgift där studenterna i samverkan med handledaren arbetar med att identifiera sitt behov av kunskap. Samma lärare genomför halvtids- och slutbedömningar av studenterna. Bedömargruppen anser att det är positivt, eftersom det ger förutsättningar för att bedöma studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och professionell kompetensutveckling. Självvärderingen visar att samtliga VFU-kurser även innefattar ett obligatoriskt reflektionsseminarium, där studenterna i grupp systematiskt reflekterar utifrån en situation under sin VFU och diskuterar utifrån en modell. Bedömargruppen anser att det är ett gott exempel på hur studenterna tränas i systematisk reflektion genom att använda en reflektionsmodell.

Lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Vid lärosätet finns en plan för jämställdhetsintegrering. Bedömargruppen anser att lärosätet visar goda exempel på hur man arbetar med jämställdhet inom utbildningen. Ett exempel på det är kursen i medicinsk vetenskap där likheter och skillnader mellan mäns och kvinnors symtom och behandling vid olika sjukdomstillstånd diskuteras. Jämställdhet är dock enligt bedömargruppen inte synligt i kursplanerna. Bedömargruppen anser att det är en styrka att lärosätet i samband med utveckling av kursplaner har sett behovet av att utöka examinerande lärandemål och läraktiviteter om jämställdhet, vilket kommer att införas i utbildningen.

Lärosätet utvärderar systematiskt och följer upp utbildningen genom en lärosätesgemensam modell för utvärdering och utveckling samt genom kursvärderingar och kursutvecklingsrapporter. Studenterna får möjlighet att utvärdera utbildningens samtliga kurser. Utvärderingen resulterar i en utvecklingsrapport som läggs upp på lärosätets webbplats och blir åtkomlig för alla studenter. Vid kursstart presenteras föregående grupps utvärdering och vad som har åtgärdats. Eftersom svarsfrekvensen är låg, genomförs som ett komplement även en muntlig utvärdering. Lärosätet verkar enligt bedömargruppen för att studenterna genomför utbildningen inom utsatt tid. Under VFU används en modell för att bedöma studenternas utveckling för att identifiera studenter som riskerar att inte nå kursens mål och som behöver en handlingsplan för stöd att nå kursen mål inom utsatt tid.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppens anser att lärosätet säkerställer studenternas medverkan och inflytande i utbildningen. Vid lärosätet finns studentrepresentanter i samtliga beredande och beslutande organ. Lärosätet har även en struktur för programråd - ett forum där lärosätet ska kommunicera kvalitetsarbetet för utbildningen och dess kurser med studenterna. Programrådet är just nu vilande på grund av svårigheter att rekrytera studenter och externa aktörer. Vid utvecklings- och granskningsarbeten inom utbildningen får studenterna möjlighet att medverka, vilket bedömargruppen ser som positivt. Genom en universitetsgemensam modell följs utbildningen upp via kursvärderingar. På grund av låg svarsfrekvens i kursvärderingarna har lärosätet identifierat det som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen ser det som en styrka att lärosätet uppmärksammar vikten av återkoppling från studenterna i form av utvärderingar och att de bedriver förbättringsarbete för att höja svarsfrekvensen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningens utformning och genomförande avseende arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Genom utbildningens utformning och genomförande sker en kontinuerlig samverkan med centrala aktörer i det omgivande samhället. Utifrån förändringar i vårdmiljö och skadepanoraman har utformningen av utbildningen kalibrerats. Lärosätet finns representerad som samverkanspartner i centrumbildningen Centrum för interprofessionell samverkan och sambruk inom akutsjukvård (CISA) vid Linnéuniversitetet. Samverkan med sjukvården sker genom att specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård medverkar i delar av utbildningen och bidrar med aktuell klinisk kompetens och erfarenhet. Vid intervjun framkom att lärosätet har en dialog med region Norrbotten om förenade tjänster. Detta är något som bedömargruppen ser positivt på, eftersom det kan bidra till ökad professionsanknytning av utbildningen.

Lärosätet beskriver i självvärderingen hur samverkan sker med det övriga samhället. I utbildningen ingår också en interaktiv utbildning från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som ger studenterna kompetens att hantera kommunikationsverktyget Rakel. Bedömargruppen ser positivt på att studenterna redan under utbildningen får möjlighet att öva tillsammans med andra aktörer i samhället, vilket bidrar till professionell kompetensutveckling.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)