Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Lärosätet beskriver i självvärderingen att flertalet kurser i utbildningen bidrar till att ge studenterna kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

I självvärderingen ger lärosätet flera exempel på hur studenterna når målen som relaterar till områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. I kursen Omvårdnad inom akutsjukvård tränas studenterna i att formulera relevanta forskningsfrågor, förklara forskningsfrågornas vetenskapliga grund samt kritiskt granska och värdera forskningsresultat och rapporter inom akutsjukvård. I kursen ingår även att studenterna ska observera vård och omvårdnad av en person med behov av ambulanssjukvård. Observationerna beskrivs och diskuteras mot kurslitteratur och baserat på observationerna formuleras en forskningsfråga som besvaras genom tre till fem vetenskapliga artiklar. Målen examineras genom individuell skriftlig tentamen och genom deltagande i seminarium. Bedömargruppen anser att den formen av examination är värdefull, eftersom den bygger på realistiska fall som forskningsanknyts och seminariebehandlas och därmed bidrar till insikt i en variation av aktuell forskning.

Mål som relaterar till kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen illustreras med exempel från samtliga tre VFU-kurser (Omvårdnad inom ambulanssjukvård I, Omvårdnad inom ambulanssjukvård II och Omvårdnad inom ambulanssjukvård III). I kursen Omvårdnad inom ambulanssjukvård III ingår en examinationsuppgift där studenterna ska visa på kunskap och förståelse i att se samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt att se sambandets betydelse för yrkesutövningen. Studenterna examineras genom en tentamen där de beskriver ett patientfall enligt strukturen SBAR. Studenterna ska beskriva relevanta omvårdnadsåtgärder och medicinska behandling som genomfördes eller hade kunnat genomföras samt anknyter det till vetenskapliga artiklar och kurslitteratur. Ett exempel på lärandeaktivitet under VFU-kursen är att studenterna skriver loggbok om händelser som de upplevt som relateras till kurslitteratur och eller vetenskapliga artiklar.

Förutom återkoppling från medstudenter får studenterna skriftlig återkoppling från disputerade lärare. Under VFU:n ingår även att med hjälp av bedömningsunderlaget AssCE bedöma målen som relaterar till att visa kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen. I kursen Omvårdnad, examensarbete inom ambulanssjukvård, där studenterna skriver sitt examensarbete, examineras målen att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen. Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör att studenterna får kunskap och förståelse för sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård ska studenten visa förmåga att självständigt bedöma den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov samt visa förmåga att genomföra de åtgärder som krävs för patienter under starkt varierande förhållanden.

I självvärderingen beskriver lärosätet att studenterna tränas i förmågan att självständigt bedöma den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov samt att genomföra de åtgärder som krävs för patienter under starkt varierande förhållanden.

I flera kurser integreras teori med obligatoriska praktiska moment. I kursen Medicinsk vetenskap inom ambulanssjukvård ges undervisning i form av föreläsningar och arbete med interaktiva patientfall. Patientfall följs därefter upp genom ett obligatoriskt moment i form av fullskalesimulering som är examinerande. Slutligen examineras kursen genom en individuell skriftlig examinationsuppgift som bygger på ett patientfall där studenterna får visa på förmåga att självständigt bedöma den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov. Kursen Omvårdnad inom ambulanssjukvård II innefattar omvårdnadsinterventioner och bemötande av äldre, svårt sjuka barn, psykiskt sjuka och personer med missbruksproblematik.

Under utbildningens tre VFU-kurser sker enligt bedömargruppen en progression av studenternas förmåga att göra bedömningar av den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov. Under intervjun förtydligades det att progressionen bedöms med utgångspunkt i checklistor, bedömningsformulär och trepartssamtal med handledaren, studenten och den adjungerade kliniska adjunkten. Progressionen bedöms utifrån att studenten går från att vara under handledning till att bli självständig. Intervjun förtydligade också att simuleringarna som studenterna genomför är examinerande. Bedömargruppen anser att det möjliggör och säkerställer måluppfyllelsen i bedömningen av den sjukes status och behov.

Enligt självvärderingen och lärosätesintervjun tränas förmågan att genomföra åtgärder som krävs för patienter under starkt varierande förhållanden i samband med examinerande simuleringar på ett kliniskt träningscentrum och i utomhusmiljöer samt under VFU. Bedömargruppen anser att utbildningen innehåller moment som ger studenterna förutsättningar att utveckla förmågan att genomföra åtgärder under starkt varierande förhållanden, som har betydelse för den kommande yrkesrollen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självvärderingen visar att utbildningen erbjuder möjlighet till utveckling av studenternas förmåga att identifiera sitt behov av kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens. Utbildningen inleds med en inventering av studenternas behov och resurser utifrån tidigare erfarenheter.

Självvärderingen visar att kursmålet är synligt i samtliga tre kurser med VFU. Under VFU:n används en checklista som innehåller moment som ska genomföras och som kan användas som stöd vid bedömningssamtal för att identifiera behov och progression när det gäller kunskap och kompetens. I samtliga VFU-kurser ingår en reflektionsuppgift där studenterna i samverkan med handledaren arbetar med att identifiera sitt behov av kunskap. Samma lärare genomför halvtids- och slutbedömningar av studenternas samtliga tre VFU-tillfällen, där AssCE är en del i bedömningen. Bedömargruppen anser att det är positivt att samma lärare genomför bedömningarna under den verksamhetsförlagda utbildningen, vilket ger förutsättningar för att bedöma studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och professionell kompetensutveckling. Självvärderingen visar att samtliga VFU-kurser även innefattar ett obligatoriskt reflektionsseminarium, där studenterna i grupp systematiskt reflekterar utifrån en situation under sin VFU och diskuterar utifrån Gibbs modell. Bedömargruppen anser att detta är ett gott exempel på hur studenterna tränas i systematisk reflektion genom att använda en reflektionsmodell.

Utbildningen möjliggör enligt bedömargruppen att studenterna kan utveckla ett kritiskt förhållningssätt, reflektera över och värdera sin egen kunskap samt fortlöpande utveckla sin kompetens framför allt i utbildningens verksamhetsförlagda kurser. Lärandemålet bedöms i samtliga tre VFU-kurser och ingår i ett obligatoriskt examinerande reflektionsseminarium.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Vid lärosätet finns en plan för jämställdhetsintegrering. Lärosätet har en fastslagen plan för hur jämställdhetsintegreringen ska intensifieras. Rekrytering av studenter till samtliga utbildningar ska främja en jämställd utbildning och jämställda studieval där det just nu, enligt självvärderingen, pågår aktiviteter för breddad rekrytering av det underrepresenterade könet. Lärosätet beskriver i självvärderingen att det skett en könsförskjutning bland studenterna, där majoriteten tidigare var män till att de i dag representerar 25 procent.

Bedömargruppen anser att lärosätet visar goda exempel på hur man arbetar med jämställdhet inom utbildningen. I kursen medicinsk vetenskap diskuteras likheter och skillnader mellan män och kvinnor när det gäller symtom och behandling vid olika sjukdomstillstånd. Kursen tar även upp hur vård och behandling kan skilja sig åt och om det är motiverat eller inte ur ett jämställdhetsperspektiv. I den vetenskapliga skolningen ingår att studenterna ska inta ett kritiskt förhållningssätt vid värdering av resultat ur ett jämställdhetsperspektiv. I en av kurserna med verksamhetsförlagd utbildning examineras studenterna i en individuell skriftlig tentamen, där de ska reflektera över jämställdhet i den prehospitala verksamheten från ett patient- och personalperspektiv. Examination följs upp i ett efterföljande diskussionsseminarium med kurskamrater och lärare, vilket bedömargruppen anser är ett bra exempel på examinationsuppgift.

Jämställdhet är inte synligt i kursplanerna, enligt bedömargruppen. Bedömargruppen anser att det är en styrka att lärosätet i samband med utveckling av kursplaner sett behovet av att utöka examinerande lärandemål och läraktiviteter om jämställdhet, vilket kommer att införas i utbildningen.

Vid intervjun framkom att lärosätet arbetar med att utveckla en seminarieserie om mäns våld mot kvinnor, som redan under höstterminen kommer att erbjudas till studenterna inom utbildningen.

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I självvärderingen beskriver lärosätet att lärosätet systematiskt utvärderar och följer upp utbildningen genom en lärosätesgemensam modell för utvärdering och utveckling samt genom kursvärderingar och kursutvecklingsrapporter.

Utbildningen utvärderas enligt en treårig utvärderingscykel. Lärosätets interna självvärdering har fokus på måluppfyllelse och åtgärdsbeskrivning, analys av kvantitativa programdata samt programspecifika analyser och utvecklingsbehov/aktiviteter. Kvantitativa programdata används också för att analysera söktryck, genomströmning och kvarvarandegrad. Om utfallet inte bedöms vara tillfredsställande ska förslag på åtgärder beskrivas. I en komplettering till självvärderingen framgår det att lärosätet har ett planeringstal på 15 studenter i utbildningen med inriktning mot ambulanssjukvård, men att antagningen har ökat till 20 respektive 25 studenter under läsåren 2021/22 och 2022/23. Under läsåret 2021/22 var studentgenomströmningen i utbildningen 85 procent (n=17). Det framgår att lärosätet inte planerar att minska antalet utbildningsplatser, snarare öka dem om det finns möjlighet. Bedömargruppen anser att lärosätets modell för utvärdering och utveckling möjliggör en systematisk uppföljning av utbildningen som kan ligga till grund för ett fortsatt förbättrings- och kvalitetsarbete.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen används en modell för bedömning av studenternas professionella utveckling för att identifiera studenter som riskerar att inte nå kursens mål och som behöver en handlingsplan för stöd att nå målen inom utsatt tid. Enligt självvärderingen erbjuder lärosätet stöd till studenter med funktionsnedsättning för att de ska klara sina studier inom utsatt tid.

Av intervjun framgår att studenterna får möjlighet att utvärdera utbildningens samtliga kurser. Utvärderingen resulterar i en utvecklingsrapport som läggs upp på lärosätets webbplats och är åtkomlig för alla studenter. Vid kursstart presenteras föregående grupps utvärdering och vad som har åtgärdats. Eftersom svarsfrekvensen är låg, genomförs som ett komplement även en muntlig utvärdering som har haft bra respons från studenterna. Externa lärare tar också del av utvärderingarna. Bedömargruppen anser att lärosätet tar tillvara studenternas åsikter om utbildningen genom skriftliga och muntliga utvärderingar.

Sammantaget har lärosätet en god uppföljning med eventuella åtgärder och återkoppling, enligt bedömargruppen. Bedömargruppen är positiva till att lärosätet bedriver förbättringsarbete för att höja svarsfrekvensen.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Lärosätet beskriver i självvärderingen att de flesta kurser i utbildningen bidrar till att ge studenterna kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Examensmålet examineras dessutom på flera olika sätt i de olika kurserna.

Utbildningen uppfyller examensmålet färdighet och förmåga. I självvärderingen beskriver lärosätet att studenterna tränas i förmågan att självständigt bedöma den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov samt att visa förmåga att genomföra de åtgärder som krävs för patienter under starkt varierande förhållanden. I flera kurser integreras teori med obligatoriska praktiska moment. Under utbildningens tre VFU-kurser sker en progression av studenternas förmåga att göra bedömningar av den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov enligt bedömargruppen. Progressionen bedöms utifrån att studenterna går från att vara under handledning till att bli självständiga. Enligt självvärderingen och lärosätesintervjun tränas förmågan att genomföra de åtgärder som krävs för patienterna under starkt varierande förhållanden i samband med examinerande simuleringar på ett kliniskt träningscentrum, i utomhusmiljöer samt under VFU.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt möjliggörs av utbildningen. Kursmålet är synligt i samtliga tre VFU-kurser. Under VFU används en checklista som innehåller moment som ska genomföras och som kan användas som stöd vid bedömningssamtal för att identifiera behov och progression när det gäller kunskap och kompetens. I samtliga VFU-kurser ingår en reflektionsuppgift där studenterna i samverkan med handledaren arbetar med att identifiera sitt behov av kunskap. Samma lärare genomför halvtids- och slutbedömningar av studenterna. Bedömargruppen anser att det är positivt, eftersom det ger förutsättningar för att bedöma studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och professionell kompetensutveckling. Självvärderingen visar att samtliga VFU-kurser även innefattar ett obligatoriskt reflektionsseminarium, där studenterna i grupp systematiskt reflekterar utifrån en situation under sin VFU och diskuterar utifrån en modell. Bedömargruppen anser att det är ett gott exempel på hur studenterna tränas i systematisk reflektion genom att använda en reflektionsmodell.

Lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Vid lärosätet finns en plan för jämställdhetsintegrering. Bedömargruppen anser att lärosätet visar goda exempel på hur man arbetar med jämställdhet inom utbildningen. Ett exempel på det är kursen i medicinsk vetenskap där likheter och skillnader mellan mäns och kvinnors symtom och behandling vid olika sjukdomstillstånd diskuteras. Jämställdhet är dock enligt bedömargruppen inte synligt i kursplanerna. Bedömargruppen anser att det är en styrka att lärosätet i samband med utveckling av kursplaner har sett behovet av att utöka examinerande lärandemål och läraktiviteter om jämställdhet, vilket kommer att införas i utbildningen.

Lärosätet utvärderar systematiskt och följer upp utbildningen genom en lärosätesgemensam modell för utvärdering och utveckling samt genom kursvärderingar och kursutvecklingsrapporter. Studenterna får möjlighet att utvärdera utbildningens samtliga kurser. Utvärderingen resulterar i en utvecklingsrapport som läggs upp på lärosätets webbplats och blir åtkomlig för alla studenter. Vid kursstart presenteras föregående grupps utvärdering och vad som har åtgärdats. Eftersom svarsfrekvensen är låg, genomförs som ett komplement även en muntlig utvärdering. Lärosätet verkar enligt bedömargruppen för att studenterna genomför utbildningen inom utsatt tid. Under VFU används en modell för att bedöma studenternas utveckling för att identifiera studenter som riskerar att inte nå kursens mål och som behöver en handlingsplan för stöd att nå kursen mål inom utsatt tid.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)