Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Men antalet lärare och deras sammantagna professionsrelaterade kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen bedöms den vetenskapliga kompetensen vara tillfredsställande. Av de lärare som är kopplade till utbildningen finns två professorer, en biträdande professor och fyra lektorer. Lärarna ingår i en forskargrupp med inriktning mot akutsjukvård. Det framgår även att den kursansvariga lektorn bedriver forskning inom ambulanssjukvård. I utbildningen och som lärare medverkar även två doktorander som är specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård respektive barnmorska. Vid intervjun framkom att lärosätet har fått medel och avser att anställa en doktorand med inriktning ambulanssjukvård till den till den planerade forskarskolan inom området "Nära vård".

Självvärderingen visar att den professionsrelaterade kompetensen hos de tillsvidareanställda lärarna är bred men enligt bedömargruppen bristfällig, eftersom det saknas lärare med professionsrelaterad kompetens i form av specialistsjuksköterskeutbildning inom ambulanssjukvård. Bland de tillsvidareanställda lärarna har fem specialistutbildning inom intensivvård, en inom anestesivård, en inom medicin/kirurgisk vård och två inom distriktsvård. Enligt lärartabellen representeras specialistutbildning inom ambulanssjukvård bara genom en adjungerad klinisk adjunkt med tidsbegränsad anställning om 20 procent. Vid intervjun framkom dock att denne har specialistutbildning inom anestesisjukvård.

Som lärare till föreläsningar, seminarier och simuleringsövningar anlitas specialistläkare inom anestesi, kardiologi, pediatrik och geriatrik samt specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård. Vid intervjun framkom att lärosätet skriver avtal med de externa lärarna för att få en kontinuitet i utbildningen. De externa lärarna visar stort intresse för och medverkar till fortsatt utveckling av utbildningen genom att de efter campusdagarna deltar i möten och ger återkoppling på utbildningens innehåll och upplägg. Bedömargruppen anser att lärosätet genom att anlita externa lärare med specialistkompetens i ambulanssjukvård till viss del bidrar till en kortsiktig lösning, för att säkerställa den professionsrelaterade kompetensen i utbildningen. För att uppnå och upprätthålla en långsiktig och adekvat professionsrelaterad kompetens i utbildningen, anser bedömargruppen att lärosätet måste anställa tillsvidareanställda lärare med specialistkompetens i ambulanssjukvård.

Lärosätet beskriver i självvärderingen att de har en kompetensförsörjningsplan och har påbörjat arbete med att rekrytera en lektor inom ambulanssjukvård. Lärosätet beskriver att de ser svårigheter med att rekrytera lektorer med specialistkompetens inom ambulanssjukvård, vilket kan leda till att de måste anställa adjunkter med specialistkompetens och klinisk erfarenhet inom ambulanssjukvård. Om det genomförs kommer lärosätet även verka för att knyta en lektor/professor med inriktning ambulanssjukvård till lärosätet genom adjungering, enligt självvärderingen. Vid intervjun framkom att lärosätet har utannonserat ett lektorat med inriktning mot ambulanssjukvård och har i dagsläget två sökande, där ingen har specialistutbildning med inriktning mot ambulanssjukvård.

Bedömargruppen ser en brist i den sammantagna professionsrelaterade kompetensen, eftersom det saknas tillsvidareanställda och adjungerade lärare med specialistsjuksköterskeutbildning inom ambulanssjukvård. Bedömargruppen anser att det är viktigt att lärosätet långsiktigt säkerställer perspektivet på ambulanssjukvård i utbildningen genom att anställa tillsvidareanställda lärare med specialistkompetens inom ambulanssjukvård.

Självvärderingen visar att samtliga tillsvidareanställda lärare har högskolepedagogisk utbildning som motsvarar minst 7,5 högskolepoäng. Lärosätet erbjuder en möjlighet till pedagogisk kompetensutveckling och medel för pedagogiska utvecklingsarbeten. I utbildningen har en lärare fått medel för att utveckla simuleringsverksamheten samt medel för att utveckla och utarbeta nya kursplaner. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet erbjuder medel för pedagogisk utveckling och att det används inom utbildningen med inriktning mot ambulanssjukvård.

Lärosätets komplettering med handledaravtal för verksamhetsförlagd utbildning visar att studenter på avancerad nivå ska handledas av en sjuksköterska med specialistutbildning inom det aktuella området, som helst även har en magisterexamen i omvårdnad och har genomgått en handledarutbildning. I intervjun framkom att majoriteten av handledarna under den verksamhetsförlagda utbildningen har specialistsjuksköterskeutbildning och magisterexamen. Eftersom inte samtliga handledare har handledarutbildning erbjuder lärosätet en flexibilitet i handledarutbildningen, för att öka den pedagogiska kompetensen hos handledarna, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Den vetenskapliga miljön bedöms som god. Självvärderingen beskriver att lärosätet bedriver forskning inom akutsjukvård och prehospital vård, som har betydelse för utbildningen och tvärtom. I utbildningens samtliga kurser undervisar aktivt forskande lärare som använder sina vetenskapliga publikationer i undervisningen, för att omsätta resultat och ge fördjupade kunskaper i forskningsprocessen. Studenterna i utbildningen får möjlighet till att delta i forskning genom att skriva sina examensarbeten inom pågående forskningsprojekt med koppling till prehospital vård.

Den professionsinriktade miljön bedöms som god. Självvärderingen visar på att utbildningen innehåller 22,5 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning, vilket bidrar till en professionsinriktad miljö. Under den verksamhetsförlagda utbildningen säkerställs att studenterna exponeras för ett visst antal patientmöten med olika komplexitet. I den verksamhetsförlagda utbildningen använder studenterna sig av checklistor och loggböcker, som bidrar till att reflektera över sin egen progression och den professionsrelaterade miljön.

Lärosätet beskriver i självvärderingen att lärosätet har metodsalar för färdighetsträning, simulering och laborationer samt en träningslägenhet. Även utemiljön vid campus används för övning och examinationer, vilket bidrar till att förbereda studenterna att verka i starkt varierande förhållanden. Vid intervjun framkom att lärosätet planerar bygga ett nytt kliniskt träningscentrum (KTC) på campus. Lärosätet har genom samverkan med ambulansverksamheten tillgång till utrustning, lokaler och ambulanser för utbildning. Samverkan sker även med fysioterapeututbildningen när det gäller övningar i smärtlindring och lyftteknik som genomförs i en träningslägenhet vid KTC. Under campusdagarna medverkar även specialistsjuksköterskor från ambulansverksamheten i till exempel simuleringsverksamheten som kan stärka ambulansperspektivet i utbildningen. Bedömargruppen anser att lärosätet har god tillgång till olika miljöer för att genomföra färdighetsträning, simulering och övningar, som har betydelse för studenternas lärande.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Den vetenskapliga kompetensen anser bedömargruppen är tillfredsställande. Lärarna ingår i en forskargrupp med inriktning mot akutsjukvård. Den kursansvariga lektorn bedriver forskning inom området ambulanssjukvård. Vid intervjun framkom att lärosätet har fått medel och avser att anställa en doktorand med inriktning mot ambulanssjukvård till den till den planerade forskarskolan inom området "Nära vård".

Den professionsrelaterade kompetensen hos de tillsvidareanställda lärarna är bred, men enligt bedömargruppen bristfällig eftersom det saknas lärare med professionsrelaterad kompetens i form av specialistsjuksköterskeutbildning inom ambulanssjukvård. Bland de tillsvidareanställda lärarna har ingen specialistutbildning inom ambulanssjukvård. Som lärare till föreläsningar, seminarier och simuleringsövningar anlitas specialistläkare inom olika områden och specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård. Vid intervjun framkom att lärosätet skriver avtal med de externa lärarna för att få en kontinuitet i utbildningen. Bedömargruppen anser att lärosätet genom att anlita externa lärare med specialistkompetens i ambulanssjukvård till viss del bidrar till en kortsiktig lösning för att säkerställa den professionsrelaterade kompetensen i utbildningen. För att uppnå och upprätthålla en långsiktig och adekvat professionsrelaterad kompetens i utbildningen anser bedömargruppen att lärosätet måste anställa tillsvidareanställda lärare med specialistkompetens i ambulanssjukvård.

Självvärderingen visar att samtliga tillsvidareanställda lärare har högskolepedagogisk utbildning som motsvarar minst 7,5 högskolepoäng. Lärosätet erbjuder möjlighet till pedagogisk kompetensutveckling och medel för pedagogiska utvecklingsarbeten. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet erbjuder medel för pedagogisk utveckling och att det används inom utbildningen med inriktning mot ambulanssjukvård. Lärosätets handledaravtal för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) visar att studenterna handleds av en sjuksköterska med specialistutbildning inom det aktuella området och att handledarutbildning rekommenderas. Eftersom inte samtliga har handledarutbildning erbjuder lärosätet en flexibilitet i handledarutbildningen för att öka den pedagogiska kompetensen, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Den vetenskapliga miljön är god enligt bedömargruppen. Självvärderingen beskriver att lärosätet bedriver forskning inom akutsjukvård och prehospital vård, som har betydelse för den utbildning som ges och tvärtom. I utbildningens samtliga kurser undervisar aktivt forskande lärare som använder sina vetenskapliga publikationer i undervisningen för att omsätta resultat och ge fördjupade kunskaper i forskningsprocessen. Studenterna i utbildningen får möjlighet att delta i forskning genom att skriva sina examensarbeten inom pågående forskningsprojekt med koppling till prehospital vård.

Den professionsinriktade miljön är god enligt bedömargruppen. Självvärderingen visar att utbildningen innehåller 22,5 högskolepoäng VFU, vilket bidrar till en professionsinriktad miljö. VFU:n säkerställer att studenterna exponeras för ett visst antal patientmöten med olika komplexitet och att de använder sig av checklistor och loggböcker, som bidrar till att de reflekterar över sin egen progression och den professionsrelaterade miljön. Lärosätet beskriver i självvärderingen att lärosätet har metodsalar för färdighetsträning, simulering och laborationer samt en träningslägenhet. Även utemiljön vid campus används för övning och examinationer, vilket bidrar till att förbereda studenterna att verka i starkt varierande förhållanden. Lärosätet har genom samverkan med ambulansverksamheten tillgång till utrustning, lokaler och ambulanser för utbildning. Bedömargruppen anser att lärosätet har god tillgång till olika miljöer för genomförande av färdighetsträning, simulering och övningar, som har betydelse för studenternas lärande.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Andel långsiktigt anställda lärare med adekvat professionsrelaterad kompetens (specialistkompetens inom ambulanssjukvård) som står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)