Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppens anser att lärosätet säkerställer studenternas medverkan och inflytande i utbildningen. Vid lärosätet finns studentrepresentanter i samtliga beredande och beslutande organ. Lärosätet har även en struktur för programråd - ett forum där kvalitetsarbete om utbildningen och dess kurser ska kommuniceras med studenterna. Programrådet är just nu vilande på grund av svårigheter att rekrytera studenter och externa aktörer. Vid utvecklings- och granskningsarbeten inom utbildningen får studenterna möjlighet att medverka, vilket bedömargruppen anser är positivt. Genom en universitetsgemensam modell följs utbildning upp via kursvärderingar. På grund av låg svarsfrekvens i kursvärderingarna har lärosätet identifierat det som ett utvecklingsområde.

För att öka svarsfrekvensen och visa på studenternas inflytande i utbildningen ges nu vid kursintroduktion information till studenterna om vilka förändringar som gjorts utifrån tidigare kursvärderingar. Även muntliga utvärderingar görs av utbildningens kurser för att ta tillvara studenternas åsikter. Bedömargruppen ser det som en styrka att lärosätet uppmärksammar vikten av återkoppling från studenterna i form av utvärderingar och att de bedriver förbättringsarbete för att höja svarsfrekvensen.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppens anser att lärosätet säkerställer studenternas medverkan och inflytande i utbildningen. Vid lärosätet finns studentrepresentanter i samtliga beredande och beslutande organ. Lärosätet har även en struktur för programråd - ett forum där lärosätet ska kommunicera kvalitetsarbetet för utbildningen och dess kurser med studenterna. Programrådet är just nu vilande på grund av svårigheter att rekrytera studenter och externa aktörer. Vid utvecklings- och granskningsarbeten inom utbildningen får studenterna möjlighet att medverka, vilket bedömargruppen ser som positivt. Genom en universitetsgemensam modell följs utbildningen upp via kursvärderingar. På grund av låg svarsfrekvens i kursvärderingarna har lärosätet identifierat det som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen ser det som en styrka att lärosätet uppmärksammar vikten av återkoppling från studenterna i form av utvärderingar och att de bedriver förbättringsarbete för att höja svarsfrekvensen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)