Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Antalet lärare i utbildningen är många, men genomförs huvudsakligen av två fasta lärare med specialistutbildning inom ambulanssjukvård. Ytterligare en lärare med specialistutbildning inom ambulanssjukvård har rekryterats, vilket stärker lärarkollegiet. Eftersom både lektorer och adjunkter har genomgått högskolepedagogisk utbildning, anser bedömargruppen att den pedagogiska kompetensen är god. Däremot har lärosätet inte något krav på formell distanspedagogisk utbildning, trots att utbildningen numera är en distansutbildning med campusinslag. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att överväga att erbjuda sina lärare möjlighet att fortbilda sig i distanspedagogik. Sammantaget är lärarnas kompetens god och står i proportion till utbildningens genomförande.

Det finns en rik utbildningsmiljö som är såväl vetenskaplig som professionsinriktad. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Aktiva forskare medverkar i utbildningen, vilket kommer både lärare och studenter till godo. Lärarlagets sammansättning och sammantagna kompetens säkerställer kopplingen till både forskning och yrke.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Självvärderingen ger goda exempel på progression, och kunskapsområdet tas kontinuerligt upp och behandlas genom hela utbildningen. Studenterna får söka, läsa och diskutera vetenskaplig litteratur, reflektera kritiskt och argumentera utifrån vetenskaplig litteratur och klinisk erfarenhet. Inlämningsuppgifter ska knytas till vetenskapliga artiklar med relevans för klinik och aktuell uppgift. I examensarbetet får studenterna välja problemområde utifrån intresse. Lärosätet uppmuntrar dem att välja ett ämne med relevans för deras kliniska arbete, för att ytterligare stärka sambandet mellan profession, klinisk verksamhet och vetenskap i utbildningen.

Utbildningen uppfyller examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga genom en tydlig progression mellan kurserna med alltmer komplexa kurs- och examinationsuppgifter. Utbildningen är utformad för att stödja studenternas förmåga att självständigt bedöma patientens status, besluta om åtgärder och verkställa beslutade åtgärder. I självvärderingen ger lärosätet flera relevanta exempel på hur progressionen ser ut genom utbildningens teoretiska och verksamhetsförlagda kurser. Det finns en variation av både lärandeaktiviteter och examinerande uppgifter, som enligt bedömargruppen ger studenterna goda förutsättningar att nå målet.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt uppnås genom att studenterna får flera möjligheter till reflektion över sitt lärande och kunnande genom utbildningen. Lärosätet bedömer studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens för både teoretiska och kliniska kunskaper. I examensarbeteskursen uppmuntras studenterna att välja ett uppsatsämne med värde för den fortsatta kliniska yrkesverksamheten. Här kan studenterna träna på att identifiera vetenskapliga och kliniska kunskapsluckor och behov av egen kompetensutveckling, för att därefter beakta hur den nyvunna kunskapen kan integreras och införas i professionen. Bedömningen görs dels utifrån en individuell skriftlig loggbok som studenterna skriver under kursens gång, dels genom examination av en projektplan och en magisteruppsats.

Jämställdhetsperspektivet beaktas och förankras i utbildningen genom begreppet intersektionalitet. Ett exempel är att studenterna presenterar och analyserar kliniska vårdsituationer. Studenterna ska identifiera och sätta sig in i vad det innebär att vara privilegierad, analysera patientfall som utgår från en klinisk vårdsituation baserat på någon av diskrimineringsfaktorerna, koppla dem till den evidens som finns i sammanhanget när det gäller behandling och handläggande i ambulanssjukvård samt presentera en normkritisk analys av patientfallet. Analysen följs därefter upp i ett seminarium.

Lärosätet har ett utvecklat kvalitetssystem på både organisations- och utbildningsnivå för uppföljning, åtgärder och återkoppling som ger stöd för att på både kort och lång sikt kvalitetssäkra utbildningens utformning, genomförande och resultat. Det finns ett välutvecklat system för kurs- och programvärderingar, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden genom att kontinuerligt arbeta med att identifiera studenternas behov av stöd för att säkerställa genomströmningen.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Vid lärosätet får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, formellt och informellt. Det formella studentinflytandet innebär en möjlighet för studenterna att bli invalda i beslutande och beredande organ. Studenterna kan också ha en aktiv roll i kursutvecklingen med hjälp av kursvärderingar. Det informella studentinflytandet sker i form av muntlig återkoppling under pågående kurs med de kursansvariga eller undervisande lärarna. Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att lärosätet säkerställer studenternas möjlighet till medverkan och inflytande.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Genom lärosätets fokus på kärnkompetenser och samverkan med det omgivande samhället, främst region Skåne, förbereds studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen vill som ett gott exempel särskilt lyfta fram det forskningssymposium som genomförs på zoom, där studenterna presenterar sina examensarbeten. Symposiet räknas som en regional utbildningsdag för medarbetare som arbetar inom ambulanssjukvården i Region Skåne. Bedömargruppen anser att det här är ett gott exempel på livslångt lärande och samverkan mellan arbetsliv och lärosäten. Ett utvecklingsområde som bör prioriteras är att hitta former för att kvalitetssäkra kliniska utbildningsplatser både inom regionen och utanför Region Skåne.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)