Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen är ett stort antal lärare involverade i programmet. Baserat på det anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande. Däremot är det bara två lärare som stadigvarande undervisar på programmet: den kursansvariga och examinatorn/den programansvariga. De är båda specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård, den ena doktorand och den andra är disputerad, med lång klinisk erfarenhet från ambulanssjukvården. Sammantaget bedöms de verksamma lärarna från lärosätet ha en hög vetenskaplig kompetens som kompletteras av de externa föreläsarnas kompetens. Bedömargruppen instämmer i självvärderingens beskrivning av att det finns en sårbarhet med bara två fasta lärare och med ett beroende av externa föreläsare. Under intervjun framkommer det dock att ytterligare en specialistsjuksköterska inom ambulanssjukvård med masterexamen har rekryterats, vilket kommer att stärka den fasta lärargruppen inom programmet på kort och lång sikt.

Den sammantagna professionskompetensen anser bedömargruppen är tillfredsställande. Lärartabellen visar att två av de fasta lärarna är specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård och flera av de övriga fasta lärarna är specialistsjuksköterskor inom andra relevanta områden, som anestesisjukvård, akutsjukvård samt hälso- och sjukvård för barn och ungdomar.

Bedömargruppen konstaterar att den pedagogiska kompetensen i högskolepedagogik är adekvat med utgångspunkt i självvärderingen. Lektorer och adjunkter har behörighetsgrundande högskolepedagogisk utbildning om minst fem veckor. Det som däremot är svårare att avgöra är pedagogisk kompetens i form av utbildning i distanspedagogik. Av självvärderingen framgår att utbildningen har gått från att vara en campusbaserad utbildning till en digitaliserad utbildning med campusinslag, som ges på distans från och med vårterminen 2022. Under intervjuerna framkommer det att lärarna har fått stöd av lärosätets pedagogiska enhet med omställningen till distansundervisning. Intervjun visar också att lärosätet inte har något krav på formell distanspedagogisk utbildning, trots att utbildningen numera är en distansutbildning. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att överväga att erbjuda sina lärare möjlighet att fortbilda sig i distanspedagogik.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Självvärderingen och intervjuerna ger en god bild av den vetenskapliga miljön. Lärarna inom programmet bedriver forskning, och under intervjuerna framkommer att deras forskningsresultat kommer studenterna till godo. Lärarna har både nationella och internationella forskningssamarbeten. För handledning och examination i uppsatskursen knyts kontakter med forskare på andra lärosäten, vilket har gett upphov till ett samarbete om empiri från pågående forskningsprojekt. Det har i sin tur lett till samarbeten som i förlängningen kan stimulera studenter till vidare forskning och forskningskompetens.

Den professionsinriktade miljön bedöms som god. I självvärderingen framkommer att professionsanknytningen stärks genom kliniska träningscentrum och räddningstjänstens övningsområde, som används inom utbildningen, samt genom samarbete med blåljusorganisationer, något som också bekräftas under intervjun. Samtliga verksamheter bidrar enligt bedömargruppen till en god professionsinriktad miljö. Samarbetet sker inte bara genom att använda dessa träningsmiljöer, utan även genom att lärarna inom programmet har en specialistkompetens inom områden som är relevanta för att utbilda ambulanssjuksköterskor.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Antalet lärare i utbildningen är många, men genomförs huvudsakligen av två fasta lärare med specialistutbildning inom ambulanssjukvård. Ytterligare en lärare med specialistutbildning inom ambulanssjukvård har rekryterats, vilket stärker lärarkollegiet. Eftersom både lektorer och adjunkter har genomgått högskolepedagogisk utbildning, anser bedömargruppen att den pedagogiska kompetensen är god. Däremot har lärosätet inte något krav på formell distanspedagogisk utbildning, trots att utbildningen numera är en distansutbildning med campusinslag. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att överväga att erbjuda sina lärare möjlighet att fortbilda sig i distanspedagogik. Sammantaget är lärarnas kompetens god och står i proportion till utbildningens genomförande.

Det finns en rik utbildningsmiljö som är såväl vetenskaplig som professionsinriktad. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Aktiva forskare medverkar i utbildningen, vilket kommer både lärare och studenter till godo. Lärarlagets sammansättning och sammantagna kompetens säkerställer kopplingen till både forskning och yrke.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)