Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Studentperspektiv
Bedömningsgrund: Studentperspektiv
Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Enligt självvärderingen finns flera möjligheter till studentinflytande. Exempelvis har studenterna möjlighet att ta en aktiv roll genom att delta i studentföreningen och i arbetet med självvärderingen. Studenterna får enligt självvärderingen möjlighet till representation i Vårdvetenskapliga studentföreningen (VÅVS), men det framgår inte om studenterna finns med i beslutande och beredande organ och hur lärosätet i så fall rekryterar, utser, introducerar och arvoderar dem. Det framkommer under intervjuerna att det är svårt att få specialistsjuksköterskestudenter att engagera sig. Den enskilda studenten får möjlighet till studentinflytande genom kursvärderingar, dialog med kursansvarig och studievägledning.
Studenterna erbjuds formella kursvärderingar och en kontinuerlig dialog förs, vilket har lett till förändringar av exempelvis kursupplägg som har minskat stressen och arbetsbördan för studenterna. Resultat från kursvärderingar och de åtgärder som lärosätet har genomfört redovisas även vid kursstart för nästkommande studentgrupp. Självvärderingen ger konkreta exempel på att studenternas synpunkter förverkligas, vilket också framkommer under intervjuerna. Ett exempel är att digital information har skapats om studenthälsan samt studie- och karriärvägledning.
Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna får möjlighet att påverka sin utbildning genom Vårdvetenskapliga studentföreningen, även om det för närvarande inte finns några studentrepresentanter från ambulansprogrammet. Studenterna får också möjlighet att påverka genom att besvara kursvärderingar och genom direkt kontakt med lärare. Lärosätet säkerställer därmed studenternas medverkan och inflytande.
Studentperspektiv
Tillfredsställande
Vid lärosätet får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, formellt och informellt. Det formella studentinflytandet innebär en möjlighet för studenterna att bli invalda i beslutande och beredande organ. Studenterna kan också ha en aktiv roll i kursutvecklingen med hjälp av kursvärderingar. Det informella studentinflytandet sker i form av muntlig återkoppling under pågående kurs med de kursansvariga eller undervisande lärarna. Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att lärosätet säkerställer studenternas möjlighet till medverkan och inflytande.