Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Enligt bedömargruppen är utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan tillfredsställande. Diskussioner som anpassas efter arbetslivet sker med det omgivande samhället, som räddningstjänst, ambulans och gruvbolag. Anställningsbarheten är hög eftersom många verksamheter saknar ambulanssjuksköterskor, och det är en värdefull kompetens inom akutsjukvård, militär sjukvård och utbildning. Kompetensförsörjningen i Sveriges norra regioner är ett angeläget område för både verksamheten och lärosätet. En tydlig och värdefull samverkan finns enligt bedömargruppen med arbetslivet inom bland annat räddningstjänst och polis, där samverkan både sker genom praktiskt arbete och via teoretisk utbildning. Två av lärarna inom utbildningen arbetar även kliniskt, vilket enligt bedömargruppen positivt påverkar samarbetet mellan universitet och ambulanssjukvård.

I en kurs för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ska studenterna identifiera utvecklingsområden som kan leda vidare till ett examensarbete med förslag på hur resultatet kan införas i verksamheten, enligt självvärderingen. Det görs samverkansövningar med räddningstjänststudenter och polisstudenter, vilket enligt bedömargruppen är ett bra exempel på när olika aktörer arbetar tillsammans och studenterna får möjlighet att konkret arbeta med samverkan med det omgivande samhället. Det finns ett nära samarbete om VFU-platser i Region Västerbotten och Region Jämtland, men eftersom få studenter gör VFU där är det många studenter som inte omfattas av det samarbetet. Många studenter har då handledare som saknar handledarutbildning, vilket bedömargruppen anser är en svaghet, och rekommenderar lärosätet att formalisera samarbetet med samtliga verksamheter där VFU sker, även om det inte är studenter där varje period. Det finns en potential att säkerställa samverkan med samtliga regioner där lärosätets studenter gör sin VFU, även utanför de regioner man har avtal med. Det är enligt bedömargruppen något som krävs för att behålla kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen.

Flera samverkansmöjligheter beskrivs i självvärderingen. Samverkansparter från regionen är representerade i den utbildningsstrategiska nämnden vid lärosätet. Bedömargruppen anser att forskningssamarbetet med andra lärosäten som framkommer i självvärderingen är ett gott exempel. Det är spännande tankar som lärosätet lyfter fram i analysen och intervjun om ambulansstudenternas nytta av att se andra delar av akutsjukvården än enbart ambulansen, till exempel akutmottagningar. Det är dessutom i linje med god och nära vård, vilket inte framkommer i självvärderingen enligt bedömargruppen.

Utbildningen är enligt bedömargruppen utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Diskussioner som anpassas efter arbetslivet sker med det omgivande samhället. Anställningsbarheten är hög eftersom många verksamheter saknar ambulanssjuksköterskor. Kompetensförsörjningen i Sveriges norra regioner är ett angeläget område för både verksamhet och lärosäte. En tydlig och värdefull samverkan finns enligt bedömargruppen med arbetslivet. Två av lärarna inom utbildningen arbetar kliniskt, vilket enligt bedömargruppen positivt påverkar samarbetet mellan lärosäte och ambulanssjukvård. Det finns ett nära samarbete om VFU-platser i Region Västerbotten och Region Jämtland, men eftersom få studenter gör VFU där är det många studenter som inte omfattas av det samarbetet. De har då ofta handledare som saknar handledarutbildning, vilket bedömargruppen ser som en svaghet, och rekommenderar lärosätet att formalisera samarbetet med samtliga verksamheter där VFU sker. Det anser bedömargruppen krävs för att behålla kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen anser att forskningssamarbetet med andra lärosäten som framkommer i självvärderingen är ett gott exempel.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)