Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Studentperspektiv
Bedömningsgrund: Studentperspektiv
Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Självvärderingen visar enligt bedömargruppen att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet beskriver i sin självvärdering förändringar som gjorts utifrån studenternas kursvärderingar, vilket tyder på att de har inflytande. Studenterna bjuds också in att delta i programdialogen, där de får diskutera programanalysen med de programansvariga och fakultetsledningen.
Vid lärosätet är studentkårerna engagerade och representerade, men på utbildningsnivå är det färre engagerade studentrepresentanter. Med tanke på att det förekommer en del samläsning, kan det vara en utmaning att få tillgång och skapa utrymme för samtliga utbildningar. Det är också svårt att få studenter på avancerad nivå att delta i detta arbete, något som lärosätet tar upp som en svaghet i självvärderingen. Bedömargruppen instämmer i det.
Studenterna får enligt bedömargruppen möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Det sker med hjälp av kursutvärderingsenkäter och inbjudan till att medverka i studentkåren och i programrådet. Det skapar möjlighet och underlag för vidare utvecklingsarbete av utbildningens innehåll. Självvärderingen ger exempel på områden som studenternas utvärderingar har ändrat på, som att öka tempot i första kursen och ge studenterna kompletterande studieuppgifter för fördjupat lärande om läkemedel.
Studentperspektiv
Tillfredsställande
Självvärderingen visar enligt bedömargruppen att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Det sker med hjälp av kursutvärderingsenkäter och inbjudan till att medverka i studentkåren och i programrådet. Lärosätet beskriver i sin självvärdering förändringar som gjorts utifrån studenternas kursvärderingar, vilket tyder på att studenterna har inflytande. Studenterna bjuds också in att delta i programdialogen, där programanalysen diskuteras med de programansvariga och fakultetsledningen. Vid lärosätet är studentkårerna engagerade och representerade, men på utbildningsnivå är det färre engagerade studentrepresentanter. Det är också svårt att få studenter på avancerad nivå att delta i arbetet, något som lärosätet tar upp som en svaghet i självvärderingen. Bedömargruppen instämmer i det.