Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser utifrån självvärderingen och lärartabellen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande. Det finns två lektorer som är ambulanssjuksköterskor, vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det gäller att säkerställa studenternas vetenskapliga grund inom huvudområdet. Dessutom visade intervjun att en professor med ambulansinriktning har rekryterats sedan självvärderingen skrevs. Av de totalt 13 lärarna som är verksamma inom utbildningen är 10 disputerade inom medicinsk vetenskap, vilket bedömargruppen anser är positivt och har stor betydelse för forskningsanknytningen i utbildningens olika moment. Många av de disputerade lärarna är specialistsjuksköterskor inom andra inriktningar, som barn eller anestesi, vilket bidrar till den bredd som präglar utbildningens innehåll.

När det gäller den professionsrelaterade kompetensen anser bedömargruppen att det är värdefullt med förenad anställning, vilket tre lärare har. Det finns goda möjligheter för en stabil lärargrupp med erfarenhetsutbyte, eftersom erfarenheten hos lärarna varierar. Bedömargruppen anser därför att den professionsrelaterade kompetensen är god. Enligt bedömargruppen finns det en risk att samsyn inte skapas inom utbildningen med en stor lärargrupp där flera av lärarna inte har så stor procentuell undervisningsdel. Det finns också en risk att de vetenskapligt mest meriterade (disputerade och specialister) inte är de som är mest engagerade i utbildningen. Bedömargruppen anser att det är positivt med den tydliga forskningstidstilldelningen som de olika tjänsterna genererar enligt självvärderingen, eftersom det ytterligare bidrar till utvecklingen av den vetenskapliga kompetensen.

Bedömargruppen anser att den pedagogiska kompetensen är adekvat, baserat på självvärderingen. Enligt bedömargruppen är det en styrka att det krävs högskolepedagogisk meritering för läraranställning, och att hela lärargruppen är tillsvidareanställd eftersom det möjliggör långsiktighet och stabilitet. Att en lärare bedöms som meriterad lärare visar att lärosätet värdesätter pedagogik som merit. Bedömargruppen uppmuntrar till fortsatt pedagogisk utveckling för att möta de nya pedagogiska arbetsformerna med distanspedagogik, normkritik och portfolio. En pedagog inom informations- och kommunikationsteknik (IKT) finns för att hjälpa lärarna med den digitala undervisningen. Två adjunkter med ambulanskompetens är också rekryterade.

Bedömargruppen anser att antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I utbildningsmiljön finns enligt bedömargruppen en god och nära samverkan mellan forskning och utbildning, vilket visar sig på flera olika sätt. Lärarna är forskningsaktiva och aktiva i nationella och internationella forskningsnätverk. Utbildningen är till största delen distansbaserad med ett antal campusträffar per termin. Vid den årliga programanalysen beskriver och utvärderar även lärosätet hur utbildningen arbetar med integrering mellan forskning och undervisning. Det som varit aktuellt i den senaste programanalysen var hur kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen kan säkerställas och behållas. Konceptutbildningen som Pre Hospital Trauma Life Support kan enligt bedömargruppen behöva problematiseras i relation till svenska förhållanden och riktlinjer, eftersom den är utvecklad utifrån en annan prehospital kompetens och pedagogisk grundsyn samt andra förutsättningar än det högskolepedagogiska paradigmet. I intervjun framkom att konceptutbildningarna görs för att passa verksamheten och att det finns en svaghet i dem, eftersom de saknar analys och komplex reflektion i utbildningsstrukturen.

Utifrån självvärderingen, kursplanerna samt information om bedömning och simulering konstaterar bedömargruppen att utbildningen genomförs med hjälp av en etablerad digital lärplattform och att utbildningen erbjuder olika läraktiviteter både digitalt och vid campusträffarna. Det finns goda övergripande stödresurser vid biblioteket, studenthälsan och studievägledningen samt en ambulanshytt på träningscentret, vilket enligt bedömargruppen är värdefullt vid simuleringar.

I självvärderingen framgår att det finns ett etablerat samarbete mellan lärosätet och Kunskapscentrum för katastrofmedicin, vilket enligt bedömargruppen är värdefullt för studenternas lärande inom det särskilda området och bidrar starkt till den professionsinriktade miljön. Det pågår forskning om hur lärosätet kan utveckla undervisningen inom katastrofsjukvård, vilket visar på att lärosätet har ett intresse för att ytterligare utveckla undervisningen inom katastrofsjukvård inom utbildningen.

Upplägget med en lärare som är specialistsjuksköterska inom ambulanssjukvård som också har det största ansvaret för utbildningens kurser borgar för kontinuitet och utveckling enligt bedömargruppen. Fyra av lärarna har själva ambulanssjuksköterskeexamen, vilket enligt bedömargruppen är värdefullt för att ge studenterna ambulansanknytning i forskningsrelaterade uppgifter. Den kompetensen bör tas tillvara tidigt i utbildningen, för att säkerställa att studenterna får ambulansinriktning även i de kurser som samläses med andra utbildningar. Forskningen som bedrivs vid lärosätet och som rör ambulansinriktningen presenteras i utbildningen, enligt självvärderingen. I litteraturlistan till kursen Omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård finns inte någon ambulansspecifik litteratur, vilket innebär att specialiseringen dröjer många veckor, innan den introduceras i första kursen med ambulanssjukvård i titeln och där litteraturen delvis riktar sig mot ambulanssjukvård. Vid intervjun framkom att lärosätet säkerställer ambulansinriktningen genom inlämningsuppgifterna i de samlästa kurserna inriktade mot respektive inriktning och de rättas också av inriktningens lärare, vilket gör att ambulansinriktningen blir tydlig från första kursen i utbildningen.

Bedömargruppen anser att den professionsrelaterade kompetensen är tillräcklig, men rekommenderar anpassad litteratur med fokus mot inriktningen från utbildningens start. Det framkom under intervjun att den som examinerar det självständiga arbetet inte behöver ha ambulansinriktningen, utan det viktigaste är att examinatorerna har metodkunskap och att de examinerar över alla inriktningar.

Bedömargruppen anser att det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen anser att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande. Det är två lektorer som är ambulanssjuksköterskor, vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det gäller att säkerställa studenternas vetenskapliga grund inom huvudområdet. Dessutom visade intervjun att en professor med ambulansinriktning har rekryterats sedan självvärderingen skrevs. Av de totalt 13 lärarna som är verksamma inom utbildningen är 10 disputerade inom medicinsk vetenskap, vilket bedömargruppen anser är positivt och har stor betydelse för forskningsanknytningen i utbildningens olika moment.

När det gäller den professionsrelaterade kompetensen anser bedömargruppen att det är värdefullt med förenad anställning, vilket tre lärare har. Det finns goda möjligheter för en stabil lärargrupp med erfarenhetsutbyte, eftersom erfarenheten hos lärarna varierar. Bedömargruppen anser därför att den professionsrelaterade kompetensen är god. Bedömargruppen anser att den pedagogiska kompetensen är adekvat. Det är en styrka att det krävs högskolepedagogisk meritering för läraranställning, och att hela lärargruppen är tillsvidareanställd eftersom det möjliggör långsiktighet och stabilitet. Att en lärare bedöms som meriterad lärare visar att lärosätet värdesätter pedagogik som merit. Bedömargruppen uppmuntrar till fortsatt pedagogisk utveckling, för att möta de nya pedagogiska arbetsformerna med distanspedagogik, normkritik och portfolio.

I utbildningsmiljön finns enligt bedömargruppen en god och nära samverkan mellan forskning och utbildning, vilket visar sig på flera olika sätt. Lärarna är forskningsaktiva samt aktiva i nationella och internationella forskningsnätverk. Vid den årliga programanalysen beskriver och utvärderar lärosätet även hur utbildningen arbetar med integrering mellan forskning och undervisning. Bedömargruppen anser att det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det finns goda övergripande stödresurser samt en ambulanshytt på träningscentret, vilket enligt bedömargruppen är värdefullt vid simuleringar. Det finns ett etablerat samarbete mellan lärosätet och Kunskapscentrum för katastrofmedicin, vilket bedömargruppen anser är värdefullt för studenternas lärande inom det särskilda området och starkt bidrar till den professionsinriktade miljön. Det pågår forskning om att utveckla undervisningen inom katastrofsjukvård, vilket visar på lärosätets intresse för att ytterligare utveckla undervisningen inom katastrofsjukvård inom utbildningen.

Upplägget med en lärare som är specialistsjuksköterska inom ambulanssjukvård som också har det största ansvaret för utbildningens kurser borgar för kontinuitet och utveckling, enligt bedömargruppen. Fyra av lärarna har själva ambulanssjuksköterskeexamen, vilket enligt bedömargruppen är värdefullt för att ge studenterna ambulansanknytning i forskningsrelaterade uppgifter. Den kompetensen bör tas tillvara tidigt i utbildningen, för att säkerställa att studenterna får ambulansinriktning även i de kurser som samläses med andra utbildningar. Vid intervjun framkom att lärosätet säkerställer ambulansinriktningen genom inlämningsuppgifterna i de samlästa kurserna som är anpassade till respektive inriktning, vilket gör att ambulansinriktningen blir tydlig från första kursen i utbildningen. Bedömargruppen anser att den professionsrelaterade kompetensen är tillräcklig, men rekommenderar anpassad litteratur med fokus mot inriktningen från utbildningens start.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)