Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen beskriver lärosätet att studenterna ofta varvar utbildningen med yrkesverksamhet, eftersom studierna bedrivs på halvfart. Utbildningen är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Lektorer från specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot ambulanssjukvård ingår i Region Örebros råd för forskning, utveckling och utbildning. Samverkan sker även med de verksamheter där studenterna genomför sin verksamhetsförlagda utbildning och där lärare har dubbla anställningar inom akut- och ambulanssjukvård. Lärarnas egen forskning leder till olika samverkansformer med andra nationella forskare inom området, som bland annat bjuds in som föreläsare. Att lärosätet samverkar med polis, räddningstjänst, larmcentraler och akutmottagningar ger enligt bedömargruppen möjligheter till praktisk träning med andra yrkesgrupper och ökar studenternas förmåga att förstå de andras uppgifter och hur det går till att samarbeta i en skadehändelse och hjälpas åt med de åtgärder som behöver göras.

Slutligen beskrivs i självvärderingen att en utmaning är att studenternas kunskaper och kompetens i form av vetenskaplig skolning inte alltid uppskattas eller efterfrågas i vårdverksamheten. Bedömargruppen anser att det är viktigt att beakta och finna former för hur vetenskap och teori ska göras attraktiva inom vårdverksamheten. Bedömargruppen föreslår att lärosätet till exempel skapar Journal Clubs tillsammans med personal under den verksamhetsförlagda utbildningen eller ordnar konferenser. Att utgå från personalens egna önskemål om vad de vill ta upp och diskutera utifrån sin verksamhet kan vara ett annat alternativ.

Bedömargruppens bedömning är att utbildningen är utformad så att den är användbar och ger möjlighet för studenterna att utveckla beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det sker även en relevant samverkan med adekvata och närliggande representanter för det omgivande samhället.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen som ofta blandas med yrkesverksamhet, eftersom studierna bedrivs på halvfart är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Samverkan sker med den kliniska verksamheten där studenterna gör sin verksamhetsförlagda utbildning och lärarna kombinerar teoretisk undervisning med klinisk tjänstgöring. Samverkan med blåljuspersonal skapar förståelse för olika uppgifter vid en skadehändelse och beredskap inför att möta förändringar i arbetslivet. En utmaning är att studenternas kunskaper och kompetens i form av vetenskaplig skolning inte alltid uppskattas eller efterfrågas i vårdverksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)