Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen, lärartabellen och intervjuerna anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredställande. Det finns enligt bedömargruppen en god tillgång på disputerade lärare inom närliggande områden, samt en professor i akutsjukvård som är specialistläkare. Två lektorer inom akutsjukvård med specialistkompetens inom ambulanssjukvård tjänstgör på deltid i utbildningen, vilket enligt bedömargruppen säkerställer den vetenskapliga kompetensen.

I utbildningen tjänstgör en adjunkt på halvtid med specialistkompetens inom ambulanssjukvård och tre adjungerade adjunkter som tillsammans utgör ytterligare en halvtidstjänst. Bedömargruppen anser att de skapar en tillfredställande professionsrelaterad kompetens tillsammans med de vetenskapligt meriterade lärarna. Dessutom finns tre doktorander med specialistutbildning inom ambulanssjukvård. De bidrar till både vetenskaplig och professionell kompetens med föreläsningar och handledning. Föreläsare från olika discipliner bidrar med specialistkunskap inom sina områden. Bedömargruppen anser att det på ett tillfredställande sätt framkommer att lärosätets kompetens står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Lärosätet visar upp ett gott exempel på en plan för rekrytering av lektorer och adjunkter med adekvat bakgrund, samt samverkar med Region Örebro om doktorander som kan bidra till utbildningens möjlighet till genomförande på lång sikt.

Bedömargruppen anser att den pedagogiska kompetensen är tillfredställande utifrån självvärderingens beskrivning. Lärosätet har ett högskolepedagogiskt centrum som erbjuder aktuella pedagogiska utbildningar. Alla anställda lärare ska ha eller ska genomgå en behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning om 15 högskolepoäng. Dessutom finns två utnämnda excellenta lärare som bidrar till den pedagogiska utvecklingen. För den kliniska simuleringsträningen har flera lärare genomgått en särskild utbildning i simuleringspedagogik. För de handledare som finns i den verksamhetsförlagda utbildningen gäller förutom att de ska ha en magisterexamen och specialistsjuksköterskekompetens inom ambulanssjukvård även att de ska ha pedagogisk kompetens i form av handledarutbildning. Av självvärderingen och intervjun framkom att lärosätet inte uppnår det målet till fullo, men att handledarna får möjlighet att gå utbildningen vid lärosätet. Lärosätet skriver avtal med varje enskild verksamhet där verksamhetsförlagd utbildning ska genomföras och följer upp att handledaren har den erfarenhet som efterfrågas. Vid intervjun framkom även att lärosätet ska sjösätta en ny handledarutbildning för kliniskt verksamma sjuksköterskor. Lärosätet försöker också vara framsynt och se till att erbjuda utbildningarna genom samverkan och med meriterande överbyggande anställningar. De kliniska adjunkter som finns ger stöd till verksamheterna och finns med vid de studentbedömningar som görs, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Förutom bristen på handledare med pedagogisk utbildning ser lärosätet att antalet sjuksköterskor som saknar specialistutbildning ökar bland de som anställs i region Örebro, vilket kan påverka kvaliteten på framtida placeringar vid verksamhetsförlagd utbildning. Bedömargruppen ser en risk i att den viktiga kliniska verksamhetsförlagda utbildningen i regionen inte fullt ut erbjuder den specialistkompetens och pedagogiska kompetens som ger optimala förutsättningar för studenternas utbildning.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Självvärderingen beskriver en vetenskaplig och professionsinriktad miljö med forskning inom ambulanssjukvård och närliggande områden inom en institutionsgemensam och multiprofessionell forskargrupp med betydelse för studenternas kommande arbete som ambulanssjuksköterska. Forskarna deltar i utbildningen genom att medverka i seminarier, handledning och föreläsningar. Det ger enligt bedömargruppen studenterna goda möjligheter att se sambandet mellan forskning och utbildning. Studenterna erbjuds även att delta i pågående relevanta forskningsprojekt, vilket enligt bedömargruppen är ett gott exempel på hur studenterna både får vetenskaplig kunskap och möjlighet att se sambandet mellan teori och praktik.

Självvärderingen beskriver att det händer att studenter lämnar utbildningen före examensarbetet, för att de vill få tillgodoräkna sig examensarbetet från en annan inriktning. Det framgår inte i självvärderingen om tillgodoräknanden godkänns, men under intervjun framkom det att studenter som har en specialistutbildning sedan tidigare, kan ansöka om ett tillgodoräknande för ett tidigare självständigt arbete. Det framkommer att det bara är metoddelen av kursen som kan tillgodoräknas, eftersom en fördjupning i ämnet ambulanssjukvård måste ingå. Sedan 2018 har cirka tre studenter fått ett tillgodoräknande beviljat. Det framkom inte hur många som ansöker i förhållande till de som beviljas. De som beviljas tillgodoräknande gör i stället en skriftlig ämnesfördjupning. Bedömargruppen ser en risk med hur bedömningen av tillgodoräkningen sker i gränsfall.

I självvärderingen beskriver lärosätet en brist i utbildningsmiljön i form av att det saknas möjlighet för studenterna att träna sina färdigheter i prehospitalt omhändertagande i en träningsambulans eller med relevanta simulatorer. Dessutom saknas utomhusområden för övning på skadeplats, men möjlighet finns att ta hjälp av räddningstjänsten för att göra utomhusmiljön så verklig som möjligt. Vid intervjun framkom att det finns en träningslägenhet, två simuleringsrum, dockor och möjlighet till inspelningar samt att de har bra samarbete med den lokala ambulansverksamheten. Lärosätet har det mesta av den utrustning som behövs, men saknar en riktig ambulans. Bedömargruppen anser dock att en ambulanshytt på det kliniska träningscentrumet är något som skulle ge studenterna bättre möjligheter till praktiska övningar i en så verklig miljö som möjligt, utomhus och i ambulansmiljön. Bedömargruppen anser att trots ovan angivna svagheter, så finns det en tillfredställande professionsinriktad miljö. Samtidigt rekommenderar bedömargruppen lärosätet att inte godkänna tillgodoräknanden av ett självständigt arbete från en annan specialistutbildning samt att arbeta för att få en ambulanshytt.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar för personal och utbildningsmiljö är tillfredställande. Antalet lärare och deras vetenskapliga och professionsrelaterade kompetens är hög samt står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Lärosätet visar upp ett gott exempel på en plan för rekrytering av lektorer och adjunkter med adekvat bakgrund, samt samverkar med Region Örebro om doktorander som kan bidra till utbildningens möjlighet till genomförande på lång sikt. Den pedagogiska utbildningen för lärare är tillfredställande, men bedömargruppen anser att det är en svaghet att inte alla kliniska handledare har en pedagogisk handledarutbildning och att inte alla handledare är specialistutbildade ambulanssjuksköterskor.

Av självvärderingen framgår att det finns en utbildningsmiljö som är både vetenskaplig och professionsinriktad. Ett stort antal forskare och lärare är involverade i utbildningen och de medverkar i den vetenskapliga skolningen av studenterna. De bidrar även med kunskap för studenternas professionsutveckling. Bedömargruppen anser att det trots vissa svagheter finns en tillfredställande professionsinriktad miljö. Samtidigt rekommenderar bedömargruppen lärosätet att inte godkänna tillgodoräknanden av självständigt arbete från en annan specialistutbildning samt att arbeta för att få en ambulanshytt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)